Full version: Fröså dahlia
Selma
Ska för första gången på många år så dahlia. Ja, det är nog 35 år sedan jag gjorde det sist. Då var jag ung och kunde ingenting om frösådder, men allting lyckades!
Nu undrar jag över bästa tidpunkten att så . Kan man börja nu? Eller vänta till ex-vis mitten av februari?
Jag vet ju att de tar tid på sig innan de blommar, därför vill jag inte vänta för länge med sådden.
Hos mig får de stå i fönster med extraljus. Flyttas sedan till inglasad balkong när vädret så tillåter, och därefter avhärdning och utplantering i krukor.
kerstin z5-6
Du kan vänta ett tag;) sitt på såfingrarna även om det är svårt.De tar stoor plats men blir väldigt fina

Mitten mars brukar räcka gott för tidigblommande sommardahlia;)

ps knölar av de finaste kan sparas och förvaras frostfritt.
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar fröså Dahliafröna i slutet av januari/början på februari och då börjar dom blomma i juli
kerstin z5-6
Oj så tidigt ..var nog ett tag sen jag sådde Dahlia kanske smile.gif coolgleam.gif Ta Helens råd du och så nu -du har ju extraljus smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Glöm inte att toppa plantorna ofta för att så stora välgrenande växter som blommar mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon