Full version: Råd och tips
malcolm
Jag har hittat en sida från Tenico med lite praktiska råd och tips. Var så god.

http://www.tenico.se/byggtips
Motti
Då så får man skaffa borrmaskin och verktygsbälte smile.gif
hattstugan

Fy 17 vad det ska bli tungt då då?
malcolm
Jag tycker sidan är bra, finns mycket att hämta för den som vill och många frågor som ställs här på Odla får sitt svar där.
ingrid fuxwall
Själv har jag verktygsbälte, några stycken och även borrmaskin men tyckte inte sidan gav något
malcolm
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-02-2013, 20:55) *
Själv har jag verktygsbälte, några stycken och även borrmaskin men tyckte inte sidan gav något

Beror ju på vad man skall göra men råden och tipsen är kanske mer för män eftersom kvinnor kanske inte gör de arbeten som det pratas om, har tex. aldrig hört en kvinna bekymra sig för bjälklag, svetsning etc.
fvd
Tack Malcolm ! Precis vad jag behöver renoverar mitt hus byggt 1928.
malcolm
CITAT (fvd @ 15-02-2013, 08:29) *
Tack Malcolm ! Precis vad jag behöver renoverar mitt hus byggt 1928.

Hoppas du hittar något matnyttigt. Lycka till!
Tapio
Halaj!

Det var ett gott länktips. yes.gif

//T
Skruttis
CITAT (malcolm @ 15-02-2013, 07:51) *
Beror ju på vad man skall göra men råden och tipsen är kanske mer för män eftersom kvinnor kanske inte gör de arbeten som det pratas om, har tex. aldrig hört en kvinna bekymra sig för bjälklag, svetsning etc.

Nix, bara fördomar Malcolm!
Här hemma är det jag som "bekymrar" mig över svetsning, bjälklag mm. yes.gif
malcolm
Klart det finns undantag men den erfarenhet jag har så är det mannen som tar hand om det tekniska/praktiska.
*Stintan*
Det är nog fler kvinnor än du tror som tar hand om det.
Skruttis
Malcom, jo tack, jag har märkt att det fortfarande är en stor allmän mening att det är så.
Under de 17 år vi har haft hus så är det ett fåtal gånger maken och jag varit in på t ex en byggfirma och personalen har tilltalat mig, trots att det är jag som stått för frågorna.
De tillfällen det gått bättre så har det varit lite yngre personal, typ 20-30 års-ålder. Därför hoppas jag att den allmänna inställning håller på att ändras till att de aldrig tar för givet vem i hushållet som står för vad.
Tänk bara på hur många otroligt duktiga kockar som är män, som vi har i det här landet t ex. Att bara kvinnor kan laga mat, blaha!
malcolm
Ingen av dem jag har umgåtts med i alla fall och de flesta hade inte ens körkort.
Skruttis
CITAT (malcolm @ 15-02-2013, 17:20) *
Ingen av dem jag har umgåtts med i alla fall och de flesta hade inte ens körkort.

Hur många har du umgåtts med egentligen??? tongue.gif
pejori
CITAT (Skruttis @ 15-02-2013, 17:20) *
Malcom, jo tack, jag har märkt att det fortfarande är en stor allmän mening att det är så.
Under de 17 år vi har haft hus så är det ett fåtal gånger maken och jag varit in på t ex en byggfirma och personalen har tilltalat mig, trots att det är jag som stått för frågorna.
De tillfällen det gått bättre så har det varit lite yngre personal, typ 20-30 års-ålder. Därför hoppas jag att den allmänna inställning håller på att ändras till att de aldrig tar för givet vem i hushållet som står för vad.
Tänk bara på hur många otroligt duktiga kockar som är män, som vi har i det här landet t ex. Att bara kvinnor kan laga mat, blaha!

Så har jag upplevt det också.
Här är det jag som alltid "fixat och donat" men i butik, vänder sig personalen till mannen i sällskapet. (oftast bara en (chaufför, och tillika son)
Det är åtskilliga gånger han fått säga "prata med henne, det är hon som ska handla" och pekat på mig.
Men som sagt, det börjar bli bättre.
malcolm
Det har blivit en del genom åren och jag har varit både gift och sambo också men alltid fått laga bilen, borra i betongväggar etc.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 15-02-2013, 17:06) *
Klart det finns undantag men den erfarenhet jag har så är det mannen som tar hand om det tekniska/praktiska.

Nu har du alldeles fel. Redan när jag var gift och hade gård, fick jag göra mycket av det tekniska. Vad tror du man skulle göra när man var ute med traktorn och nådon maskin och nåt krånglade???? Man fick allt försöka att fixa det.

Vår svärdotter fixar även hon mycket hemma av det praktiska.

Ett barnbarn (en söt rar flicka) går på byggnads nu och hoppas att sen få ett jobb som snickare.
Många gubbar har tummen mitt i näven.....

Elisabeth
Huggorm
CITAT (Skruttis @ 15-02-2013, 17:01) *
Nix, bara fördomar Malcolm!
Här hemma är det jag som "bekymrar" mig över svetsning, bjälklag mm. yes.gif

En kvinna som kan svetsa alltså? Jag är väll också fördomsfull då, men jag tror ändå att det är sällsynt att kvinnor lär sig sådant
andersen
CITAT (Huggorm @ 15-02-2013, 17:52) *
En kvinna som kan svetsa alltså? Jag är väll också fördomsfull då, men jag tror ändå att det är sällsynt att kvinnor lär sig sådant

Det tror jag åxa, lika ovanligt som att män kan Knyppling.
ingrid fuxwall
Så fördomsfulla Ni är!
För snart 45 år sedan gick jag på verkstadskola, en del av tekniska gymnasiet. Lärde mig svarva och lite sådant. Glömmer att jag gick en kurs i bygg där man snickrade, murade och lite mer. Först året efter införde man svetsning - det måste jag bara lära mig då här finns en massa sådant att göra så nästa gång sonen kommer, han har svetsutbildning, ska han få lära mig hur man gör - hur man hanterar svetsen som står i garaget.

Vill någon man här ha redsakap för att knyppla har jag ett antal knypplingsdynor som kan hämtas, själv har jag inte lust att knyppla längre
mamamaggan
Har likadana erfarenheter som ni andra kvinnor som är tekniskt kunniga. I affären så vänder de sig till mannen men det är jag som är den tekniska.

Svetsning ingick i min gymnasieutbildning och där var det många tjejer , likaså många tjejer som gick fordonsteknisk utbildning.

När min man och jag träffades ( för 38 år sedan ) kunde han knappt tanka bilen , inte är han mindre " man " för det .

Att det fortfarande är en hel del kvinnor som inte " begriper " sig på tekniska saker är en myt tror jag. Många klarar galant av att läsa en stick- eller virkbeskrivning .

Det är nog bara gamla fördomar som gör att man tror att kvinnor inte skulle kunna lära sig något tekniskt likväl som att män inte skulle kunna lära sig att städa, baka , tvätta stryka mm.

Sedan finns det en del kvinnor som tycker det är bekvämt att slippa den tekniska biten och fejkar att de inte skulle kunna lära sig det.
Klint
Ingrid då kan du iallafall knyppla? Undrar vad resultatet skulle bli om man gjorde en helt oventenskaplig undersökning här och nu flirting.gif

Hur många kvinnor kan knyppla?
Hur många kvinnor kan svetsa?
Hur många män kan knyppla?
Hur många mån kan svetsa?

g.gif Jag kan varken eller när det gäller just de specifika sysslorna.
Huggorm
Att enstaka kvinnor råkat hamna på en svetskurs på sin utbildning är en sak, men hur många har på eget bevåg sett till att lära sig svetsa och sedan använt sig av färdigheten då och då genom åren?

Jag är ingen hejare på knyppling kan jag medge rolleyes.gif
*Stintan*
Jag och båda mina döttrar har gått svetskurser och praktiserat våra kunskaper lite då och då. Man kan göra massor med fina saker till sin trädgård med hjälp av en svets.
Gossen Ruda
Kanske dags att plocka ner mammas knyppeldyna från vinden och börja öva? rolleyes.gif Ramen för flamskvävnad kan få följa med också. tongue.gif
Jag är säkert att det finns fler kvinnor här som kan svetsa än gubbar som kan knyppla giggle.gif
Gossen Ruda
Jag tror nog tom att det finns fler kvinnor som kan svetsa än som kan knyppla. biggrin.gif
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2013, 20:53) *
Jag tror nog tom att det finns fler kvinnor som kan svetsa än som kan knyppla. biggrin.gif

tror jag också
Huggorm
Att svetsa är ju lite mer användbart än att kunna knyppla wink.gif
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-02-2013, 17:49) *
Nu har du alldeles fel. Redan när jag var gift och hade gård, fick jag göra mycket av det tekniska. Vad tror du man skulle göra när man var ute med traktorn och nådon maskin och nåt krånglade???? Man fick allt försöka att fixa det.

Vår svärdotter fixar även hon mycket hemma av det praktiska.

Ett barnbarn (en söt rar flicka) går på byggnads nu och hoppas att sen få ett jobb som snickare.
Många gubbar har tummen mitt i näven.....

Elisabeth

Det är mycket bra att du klarar av sådana där saker me hur många av dina väninnor eller kvinnliga vänner klarar samma saker som du?

Jag jobbade på en instrumentverkstad tidigare och visst var det skillnad på de kvinnliga och de manliga praktikanterna, tjejerna ville ofta inte ens vara med när något skulle göras och visst fanns det killar med tummen mitt i handen också men de var inte lika många.

Min bror kan fö. knyppla och han är duktig på makrame också men därmed inte sagt att alla män kan det. Han har för övrigt en snickarverkstad sitt hus också och är den enda jag vet som har mer verktyg och maskiner än jag. Mina döttrar var inte det minsta intresserade av det som hade med teknik och liknande att gör fast jag försökte lära dem ett och annat. Sonen däremot var ofta med och fixade med bilen och liknande och han är numera en klippa vad det gäller datorer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon