Full version: Stabilisera slänt
Algonaut
Hej,
I vår nyköpta sommarstuga i Södermanland har vi i vinter tagit ned två stora och en liten björk som skymde solen där vi tänkt ha ett trädgårdsland mm. Björkarna stod i en slänt som sluttar brant ned mot vårt hus. Slänten behöver nu stabiliseras med något annat. Slänten är obrukad för närvarande och i övrigt växer det ekar, några enar, blåbärsris och gräs av olika sorter där. Det är omkring 40 cm jord/sand ned till berget. Väderstrecket är söder.

Nu undrar jag om ni har några tips på växter (någon sorts lågväxande buskar?) som kan användas för att ersätta björkarnas stabiliserande rötter, för de kommer ju att multna bort och då måste jorden hindras från att rasa ner på vårt hus.

Jag vill gärna att buskarna ska vara trevliga att titta på och att de ska passa in i miljön med den relativt vilda ekbacken och vårt ganska låga gula fritidshus från 70-talet. Det gör ju heller inget om de har goda bär!

Tacksam för alla tips!
Rebecca
Kan väl slå ett slag för havtorn då - fantastiskt fin med sitt silvriga bladverk, har goda bär och är en jäkel på att stabilisera sandiga marker!

Tänk bara på att du måste ha en han- och en honplanta om du vill ha bär.

Visserligen kan de bli ganska höga men jag tycker det är värt att kolla upp om du är intresserad! smile.gif
Algonaut
Hej, ja det kanske kan vara ett alternativ. Men jag läser på nätet att rådjur tycker att havtornsbuskar är smaskens. Och rådjur har vi gott om.
Men det silvriga bladverket och den stabiliserande förmågan kanske ändå gör att det vore värt att försöka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon