Ludvig Johansson
Jag vill flagga för en liten trivsam artikel i kvällsposten om en man som odlar bananer i skånska Tyringe. Jag bidrar också med några tips.

http://www.expressen.se/kvp/han-odlar-bana...-vardagsrummet/
Susanna
Wow det var läckert! Måste vara en himla skön känsla att skörda egna bananer.
Eva i Skåne
Spännande! Jag har aldrig hört om svenska bananer förr smile.gif
gunsta
Intressant artikel, mycket inspirerande.
Alexander-VG-zon3
Häftigt och intressant artikel, han har verkligen lyckas tummenupp.gif har alltid läst att det ska vara svårt att få egen frukt i hobby odling hemma.
Chili Linkan
Ja väldigt kul att se, men expressen är inte så tydliga:
CITAT
Så fixar du odlingen!

Så frön själv från köpefrukt (Torka fröna lätt, så på vårkanten i söderfönster).

Bananer går väl endast att föröka genom avstickare trodde jag?
Ludvig Johansson
Det kanske var otydligt. Artikeln handlade om bananer medan tips-rutorna om lite enklare växter att fröså. Helt riktigt förökas ät-banan genom delning eller mikro-förökning. Sedan kan vilda arter förökas med frö, även om det i många fall är svårt att få fröna att gro eftersom de måste vara färska för att gro snabbt.
Chili Linkan
Intressant, är vilda sorter oätliga eller bara sämre skörd och så vidare?
Ludvig Johansson
Det varierar förstås. De kultiverade sorterna är förädlade under lång tid för att passa oss med god smak och små eller obefintliga frön. Men det finns även rena arter som går att äta även om det säkert i många områden är svårt att avgöra vad som är en vild art (t.ex. kan man fröså Musa balbsiana = kokbanan).
oliv
CITAT (Ludvig Johansson @ 19-02-2013, 21:11) *
Det varierar förstås. De kultiverade sorterna är förädlade under lång tid för att passa oss med god smak och små eller obefintliga frön. Men det finns även rena arter som går att äta även om det säkert i många områden är svårt att avgöra vad som är en vild art (t.ex. kan man fröså Musa balbsiana = kokbanan).

Kokbananen är en hybrid och inte samma som vildbanan Musa balbsiana (vilken har massor av fröer), men den ingår i släktskapet.

Kallas oftast "plantain" på engelska.
skånepåg
Skåne - Den nya Bananrepubliken coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon