Jag kastade ut mina julstjärnor igår och köpte två vippjasminer med massor av knoppar på. Glömde tyvärr bort att fråga hur man sköter dom! Är det någon som vet?
Gunvor Nilsson
08-01-2003, 10:18
Hej Stina! Jag har visserligen ingen vippjasmin men ändock en jasmin - Jasminum sambac - och det enda jag kan råda dej till är att den får aldrig torka. Gör den det så är den kaputt! Lycka till och hoppas någon annan kan ge dej mer svar!
hälsar Gunvor.
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2003, 10:47
Vippjasminen brukar gärna vilja ha ett mycket ljust och lite svalare fönster på hösten-vintern(optimal temp. ca +10-15C) Och som sagt den vill inte torka ut för mycket och den vill inte vara plaskblöt heller. Efter att växten blommat kan du plantera om den i något större kruka då brukar det gå lättare att hålla jämn fuktighet, ofta står de i så minimala krukor när man köper växten. Vippjasminen trivs utmärkt utomhus i halvskuggigt läge på sommaren och tidig höst. Ofta behöver vippjasminen en kylperiod på hösten ca 3-4 veckor för att man ska få en bra blomning på vintern, vippjasminen klarar lite lägre temperaturer (ca +5 enligt många böcker men jag hade en som fick stå ute tills det närmade sig noll och den verkade inte ta skada av det) så låt växten stå ute på hösten tills det börjar bli risk för att det blir lite för kallt för dem. Då brukar kylperioden fixa sig utomhus utan att man behöver bry sig om den.
Efter blomningen så kan man korta in rankorna något om man vill ha växten mera kompakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.