Mi70
En liten undran jag gärna vill ha svar på! Jag har en teori om att riktiga trädgårdsfantaster, som driver upp från frö, planterar ut, odlar grönsaker, blommor etc (dvs gör mer än köper lite margeriter och petunior och sätter i kruka då sommaren kommer), inte har sommarhus.... Kan det stämma? Då tänker jag mig sommarhus man måste åka en bit för att komma till. Jag hör/läser ibland om människor som åker ut till stugan varje helg/ledighet/sommarledighet. Jag kan då tänka hur de klarar de, ingen avancerad trädgård klarar väl att lämnas ensam hela veckan (om man har sin trädgård huvudsakligen på landet), eller lämnas ensam hela helgen/under sommaren (om man har sin trädgård hemma i stan), eller har man två trädgårdar som man far som ett skållat troll mellan och aldrig riktigt får njuta av? Nu kanske jag hyser en hel del fördomar..... tongue.gif

Själv har jag en liten radhusträdgård och skulle INTE kunna tänka mig att resa ifrån den varken under helgen eller under sommaren!

Hur resonerar ni??? rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag har min trädgård vid sommarhuset, 7 mil, men det går knappast att hålla den i skick som en villaträdgård där man kan pyssla lite varje dag.
Hemma (marklägenhet med två uteplatser o rabatter) har jag lite vårlökar i ett par rabatter och lite tåliga perenner som sköter sig själv när jag tillbringar sommaren i stugan.
Jag driver upp småplantor i köksfönstret hemma och har övervintrare i stugans fönster. På våren flyttas småplantorna succesivt till stugan. Med vårens många helger funkar det ganska bra med tillsynen av dem, men visst händer det att rådjuren haft kalas när man kommer dit och då ........ mad.gif bli man förb...... mad.gif Efter sommarvistelsen kör jag gärna dit upp en kväll i veckan och vattnar och mycket av det som finns i krukor körs hem till uteplatsens lilla vrå.
Hemtransporten av krukodlat är ett kapitel för sig laugh.gif laugh.gif Ni skulle bara uppleva mannens förtjusning, hmmm, när bilen gång efter gång lastas full med jordiga,skrymmande krukor med ömtåliga skötebarn. Inte nog med att han ska köra extra försiktigt hem, sen ligger p-platsen hemma ett par hundra meter från bostaden och allt måste antingen bäras eller köras upp på en liten säckakärra.
För att återknyta till din undran så är förstås min sommarstugeträdgård inte avancerad utan snarare lite vildvuxen och självgående, dvs ogräset går precis vart det vill under veckorna och jag vill inte ligga på alla fyra och dra i det varenda helg.
vickeva
Jag har sommarhus, men man kan inte kalla mig trädgårdsentusiast... Jag vill gärna men det blir bara halvdant... Men det var likadant innan vi köpte stugan. Jag brukar börja i stor stil, men sedan rinner det ut i sanden... wub.gif Dock har jag nu kommit till insikt om hur kul det är, och i år ska jag ha en underbar trädgård i stugan... *hoppas*
Här hemma ska jag försöka göra allt så lättskött som möjligt. Jag ska lägga igen en hel del rabatter och ha mycket marktäckare och så. Alla sommarblommande tänkte jag försöka flytta till stugan.
stina
Min trädgård har jag vid mitt sommarhus, ca 7 mil bort. Jag väljer växter därefter, alltså hyfsat torktåliga varelser som klarar sig i veckorna utan vatten. Jag vill heller inte vara slav under trädgården och inte kunna resa bort utan att oroa ihjäl mig. Perenner är min huvudsakliga melodi eftersom min erfarenhet är att dom klarar sig riktigt bra på egen hand.

Då tycker jag det är värre med rådjuren. Varje gång vi kommer ner till landet springer jag omkring med andan i halsen för att se om dom ätit upp något. Tycker dock att Tvi Anti-Gnag fungerar riktigt bra om det inte regnar för mycket.

Bor annars i lägenhet med en ca 3 kvadratmeter stor balkong i typisk "stadsmiljö" mitt i Sundbyberg, så där får det inte plats så mycket växter.

Hälsningar
Stina
andersen
Jag bor i lägenhet och odlar på kolonilotten. Önskar mej ett sommar hus men har ej råd ekonomisk pga priserna är mycke höga i Stockholms omr.
andreas i uppsala
har "sommarhus" , ca 2-300 mil bort. Utbudet är ganska litet eftersom det på sommaren är "ganska " torrt och på vintern "ganska" regnigt. Just nu har jag bara en stor agave americana och lite till. Klena växter är inte på tal på sydsidan sleep.gif
Cilla
Jag bor året runt i en sommarstuga med natur- och odlad trädgård och hjälper för nöjes skull släkt och vänner med deras sommartorpsodlingar medan mina snälla grannar vattnar mina tomater hemma... Skulle inte vilja ha mer av hus- eller trädgårdsprojekt än jag har och har svårt att tänka mig att mina huvudsakliga odlingar skulle bli någon annan stans än där jag bor.

Skulle jag någon gång i livet vilja ha annat sommarboende än jag har nu får det bli på en klippa vid havet, med ett tält eller en liten enkel bod att sova i. Här hemma kan jag inte sluta odla och inte vill jag missa det som kommer upp heller.

Din "fördom" stämmer perfekt på mig alltså! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon