vbergsten
Kan någon vänlig mod rätta till stavfelet i trådnamnet. Diskussion bör det vara tummenupp.gif

Köpte ett minidrivhus med tillhörande trälåda på plantagen i Skövde i helgen. Något förvånad upptäcker jag att det kit allt kommer som inte matchar. Trälådan är snäppet trång, de små svarta krukorna som följer med är för stora så locket inte går att sätta på. Allt detta upptäcker jag förstås när jag väl planterat. Kört att byta eller jag är inte så sugen på det då jag som sagt redan planterat i dom.

Hur de svarta krukorna täcker "locklåset"

Ofrivilligt ventilationsläga ala Nelson.

Tog kontakt med Nelson för att få reda på hur det är tänkt. Mycket roligt svar.
Jag har avidentifierat den som svarade på Nelson för att det inte ska bli tråkigt för personen i fråga.

Jag
Hej jag köpte den här på plantagen i Skövde i helgen.
http://www.nelson.se/prod/MINIDRIVHUS-med-...s_47982/SWE/SEK

De små lådorna som följer med är lite för stora så själva locket går inte sätta på och trälådan är i minsta laget. Sakerna matchar helt enkelt inte varandra. Kina har slarvat och jag fick inte det jag betalat för. Trist då jag la lite extra pengar för att få den snyggare modellen med låda. Kan skicka bilder om ni vill.
Mvh Viktor Bergsten

Nelson
Hej,
Hej,
Skicka gärna bilder så vi får titta på det.
Med vänlig hälsning XXXX

Jag
Här kommer lite bilder på hur det inte funkar. Blev bilderna för dåliga så kan jag skick nya. Plastlocket går alltså inte sätta dit.

Mvh Viktor

Nelson
Jag har provat här hos mig också. Locket på minidrivhuset passar bäst på om man har det på med ventilation. Trälådan kan jag inte se att det skulle vara några problem med.

Med vänlig hälsning xxxx

Jag kan absolut hålla med om att det passar bäst att ha locket i "ventilationsläge" annars får man mosa alltihop.
Kvalite enligt Nelson???
Har man missat QC så skäms man, ber om ursäkt drar in produkten och erbjuder folk att byta. Alla som köper den kommer bli lite sura, extra sura eftersom Nelson vet om problemet.
malarmaster
är det producerat i kina? troligast då företagen gör allt för att pressa produktioskostnaderna men kineserna är urusla på kvalitet.
här har man troligen plockat ihop ett kit från flera leverantörer vilka uppenbarligen inte pratat med varandra.
kul svar från nelson,"ventilationsläge".
nå,sådant här är allmänt förekommande ifråga om asienimport.
köpte en dyr hammare av en välkänd verktygsfirma,stod inget tillverkningsland.
hammaren skulle vara smidd dvs gjord på gammalt vis och därmed av betydligt högre kvalitet än normalt,priset var också mastigt men en bra hammare har man hela livet.
den höll 1 vecka,sedan brast själva hammarhuvudet,otroligt tills man fick se insidan.
den var alls icke smidd utan gjuten i någon dålig legering.
jag fick givetvis pengarna tillbaks och då de troligen fått fler klagomål försvann produkten från hyllorna.
jag fick också veta att den var producerad i kina.
nu håller jag mej till svenskt och tysktillverkat,dvs det måste vara garanterat gjort här.kostar mer men grejorna håller.
men man får se upp,även de importerar produkter med egen logga på. ulf
Peztis
Ventilation är i o f s bra men man ska ju själv bestämma hur och när.

Jag tycker att du även ska ta kontakt med Plantagen. Om Plantagen kollar passformen på de set de har så borde ju någon mer inte passar och de borde bli tacksamma för denna informationen.

Dessutom ska du informera dem om att när plantorna har vuxit sig så stora att de kan omskolas så kommer du att lämna tillbaka och be om en ny fungerande i ersättning eller pengar tillbaka. Hoppas att du har kvittot kvar.
vbergsten
Jo det mesta är ju gjort i Kina och det har jag inget problem med när det gäller enklare grejer som det här. Det lite anmärkningsvärda är Nelsons inställning att äh det funkar ju typ ganska ok. Förmodligen tänker de fortsätta sälja skiten fast de nu vet att det är fel på det. Grattis Nelson. Har för övrigt skickat en länk till dom med denna tråd. Vore kul med ett svar här.

Att byta är som sagt inte riktigt ett alternativ just nu och Nelson borde inte begära kvitto, vid återkallning av skit gör man det enkelt för drabbade kunder.

Nu är inte det här ett tredjevärlden problem direkt men inställningen från Nelson att kunden kan nöja sig med sekunda varor och stå för deras misstag är onekligen lite speciell.
vbergsten
CITAT (Peztis @ 01-02-2013, 08:57) *
Ventilation är i o f s bra men man ska ju själv bestämma hur och när.

Jag tycker att du även ska ta kontakt med Plantagen. Om Plantagen kollar passformen på de set de har så borde ju någon mer inte passar och de borde bli tacksamma för denna informationen.

Dessutom ska du informera dem om att när plantorna har vuxit sig så stora att de kan omskolas så kommer du att lämna tillbaka och be om en ny fungerande i ersättning eller pengar tillbaka. Hoppas att du har kvittot kvar.

Skrev till Plantagen nu, ska bli spännande att se deras svar. Ska de fortsätta sälja kittet när de vet eller drar de ur det ur sortimentet.

Mitt första mail till Nelson var mer tänkt som en heads up så de inte gör folk besvikna i onödan. Säsongen har ju knappt börjat så de kan inte ha sålt så värst många än.
Peztis
Jag förstår hur du menar. Om en vara är felaktig så är det lite av ens skyldighet att informera säljaren om detta så att de har möjlighet att vidta åtgärder. Så brukar i alla fall jag resonera. Jag menar, om jag säljer en produkt så vill jag ju veta om något är fel så att jag om möjligt kan rätta till det innan ryktet går åt pipsvängen...
vbergsten
Exakt så jag tänkte. Blev väldigt överraskad av Nelsons svar. Att medvetet fortsätta sälja en felaktig produkt är inte vackert. Det är bedrägeri och en väldig nonchalans gentemot kunderna. Här stormar vattenglaset för fullt dunno.gif
andersen
CITAT (vbergsten @ 02-02-2013, 07:08) *
Exakt så jag tänkte. Blev väldigt överraskad av Nelsons svar. Att medvetet fortsätta sälja en felaktig produkt är inte vackert. Det är bedrägeri och en väldig nonchalans gentemot kunderna. Här stormar vattenglaset för fullt dunno.gif

Bra, jag gillar när konsumenterna säjer ifrån, saknar en gilla knapp på forumet.
Helen i Piteå Zon 5
Kan bara hålla med om att man ska/måste få säga ifrån.
Hur ska det annars kunna bli någon bättring?
Nelsons förlorar på dåligt kundbemötande.
Peztis
Glömde ju hälsa sig sig välkommen med dina första inlägg även om du varit registrerat ett tag!

Och så måste du fortsätta tråden och berätta hur det utvecklar sig.
vbergsten
CITAT (Peztis @ 03-02-2013, 14:59) *
Glömde ju hälsa sig sig välkommen med dina första inlägg även om du varit registrerat ett tag!

Och så måste du fortsätta tråden och berätta hur det utvecklar sig.

Tack tack har lurkat runt ett tag men inte skrivit. Japp tråden ska uppdateras men jag är mkt osäker på om Nelson kommer höra av sig igen efter att jag publicerat den konversation vi haft.
vbergsten
Fick ett "svar" från Nelson, ett pinnhål över den som svarade sist. Kanonsvar.

Jag tog bort början som var lite mer personlig.
Nelson
Själva sakfrågan om produkten. Förstå inte vad ni är så oense om…

Det gröna bottentråget och det transparenta locket är tillverkat i Sverige, i Jämtland.
De svarta 6-cells krukorna är tillverkade i England.
Trälådan är tillverkad antingen i Kina eller i Estland, två produktioner för att säkra leveranser.

Bottentråget med locket var den första produkten vi tog fram och gav locket två lägen, ett ventilationsläge och ett stängt läge. Som odlare finner jag ingen anledning alls att ha stängt läge. Tvärtom är det risk för svamp- och mögelproblem om man odlar så. Vi sålde den utan krukor…
Efter något år så kom den 6-cells krukan i vår väg och den passade hyffsat i bottentåget. Observera att den inte är tillverkad för vårt bottentråg, det är en ren standardprodukt. Vi noterade att den gärna kunde varit 0,5 cm bredare, något lägre etc… Men eftersom djup kruka är bättre och att odlingen med ventilationläge är bäst så bortsåg vi från denna "miss match". Locket använder man ju bara den första tiden ändå, kanske 2-3 veckor.
Så tänkte vi. Vill du av någon anledning ändå odla i stängt läge, då får du de problem så du beskrivit.
Du har rätt i att det inte passar 100, men nu vet du hur vi tänkt i detta.
Vänligen…

Min reflektion. Inget misstag av Nelson utan de visste alltså att den inte passade men skickade ut skiten ändå. Nelsonmannen tycker ändå det är skit med stängt lock så det beslutet tog han åt mig. Tack för omtanken Nelsonmannen men jag hade helst avgjort det själv och fått vad jag trodde jag köpte.
Kommer inte fortsätta argumentera med Nelson då huvudpoängen verkar gå dom förbi och dom ändå skiter i det.
Då vet ni det iaf. Lite spännande att se hur företagen resonerar.

Dock lite cred för att han svarade fast han visste att jag publicerade det andra svaret. Sen att svaret gjorde saken sämre är en annan femma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon