ingelsgarden1
Hej!
Har någon provat med självvattnande krukor till tomater i växthuset typ samma ide som det finns att ha på kyrkogården.
Man har en behållare med vatten och ovanpå har man en kruka (balja) som man gör 2 snitt i så att man kan hänga en filtremsa som suger upp vattnet.
Det fungerar bra på kyrkogården så jag tror att det även ska fungera i växthuset
Najsan
Hm, spontant tänker jag att de som finns att köpa inte är dimensionerade för de vattenmängderna som krävs av en tomatplanta i växthuset, den kanske behöver 2-3l per dygn för att kunna utvecklas optimalt även när det är som varmast.

Om man däremot gör någon sorts hemmabygge kan man ju dimensionera det som man vill, men tänk på att det går åt mycket vatten...
Bassam
Hej
Dessa krukor kan visa dig när du behöver fylla vatten.

Obs
Många rekommenderar systemet med stora krukor.

H.Bassam
ingelsgarden1
Min tanke är väl att använda cementbaljor och tillverka vattenbehållare själv, kommer nog att prova med två baljor i sommar med två plantor i varje
Najsan
CITAT (ingelsgarden1 @ 02-02-2013, 10:39) *
Min tanke är väl att använda cementbaljor och tillverka vattenbehållare själv, kommer nog att prova med två baljor i sommar med två plantor i varje

Spännande! Lova att hålla oss uppdaterade på hur det går. Vad hade du tänkt för material till "veken", alltså den del som ska suga upp vatten?
ingelsgarden1
CITAT (Najsan @ 02-02-2013, 13:07) *
Spännande! Lova att hålla oss uppdaterade på hur det går. Vad hade du tänkt för material till "veken", alltså den del som ska suga upp vatten?

Det har jag tänkt att klippa till av underbevattningsmatta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon