Huggorm
31-01-2013, 20:05
Vad är erfarenheterna av Skenhortensia, schizophragma, hydrangeoides? Jag såg en helt enorm på Göteborgs botaniska idag, och jag måste bara ha en sådan. Är det någon på forumet som har en sådan och kan berätta något om den?
Japp, jag har två stycken här på Småländska höglandet. De är superfina och växer bra. Den ena har jag permanent i stor, isolerad betongkruka (100-200 liter) och den andra (Moonlight, tror jag den heter) har jag ganska skyddat i en berså under en Gymnocladus. Rekommenderas varmt!
Huggorm
08-02-2013, 09:47
Först tänkte jag att de verkar ju vara ganska härdiga om du har dem på höglandet, men sedan såg jag att du har en kentuckykaffe också. Måste vara hyfsat lokalklimat där?
Ja, det tror jag också. Folk säger att det är zon 5 här, men det kan inte stämma på min tomt. Ändå tycker jag det är underligt att jag klarar så många zon 1-2 växter, men kanske är en del ovanligare sorter helt enkelt tåligare än vad zonangivelsen anger.
Tomten ligger väldigt högt och det är därmed inte frostlänt. Däremot blåser det väldigt mycket men de känsliga växterna planterar jag förstås skyddat och lite upphöjt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.