Marina75
31-01-2013, 22:46
Undrar när man ska börja med frösådden på 1-åriga växter.Bor i zon 5 & jag har Indiankrasse och Sommarflox hemma just nu som jag vill så men har åxå beställt lite andra 1-åriga blommor.Det står ju att man kan förså from feb-april ca på de flesta men här uppe kan man nog inte plantera ut dom förrän i juni.Glad om jag får lite hjälp på traven.
Hej,
Jag odlar mest grönsaker, men brukar också smyga in en hel del ettåringar som kantväxter och allmän försköning.
Jag brukar så dem samtidigt som de "vanliga" grönsakerna, 4-6 veckor innan jag kan plantera ut (räkna baklänges). Ibland är jag riktigt ivrig och såg 8 veckor innan, men då får man se upp med omplantering och svalka under lysrören så de inte blir gängliga.
Så brukar jag göra, och det funkar bra tycker jag.
Det gäller verkligen att försöka hålla tillbaka på tiden när man sår! Man vill komma igång så tidigt som möjligt eftersom man längtar efter vår och sommar.
Men problemet är att om du sår för tidigt får du inga bra plantor.
Extraljus i form av lysrör och svalt är knepet om du vill starta tidigt och få bra plantor till utplantering. Kronärtskockor, petunior, chili är några av de sorter som är lämpliga att starta tidigt med eftersom de behöver lång tid att växa till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.