muminfarfar
Hej.

Jag fick en intressant tanke vilket kunde ge ett speciellt/annorlunda resultat. När man vanligtvis tar sticklingar på kaktusar så skär man ju dem RAKT/SNETT över och (eventuellt också torkar "snittytan" innan) planterar dem STÅENDE i ny jord. På något vis så skapas nya rötter och sticklingen fortsätter att växa som en ny kaktus.

Jag funderade om man skulle kunna beskära kaktusen på LÄNGDEN och sedan plantera halvorna LIGGANDES med snittytan mot jorden. Kaktusen innehåller ju fortfarande samma celler som är kapabla till att skapa nya rötter, vilket rent teoretiskt tyder på att även om den är skuren på längden så borde den kunna rota sig?

Vad tror ni? Skulle det kunna fungera? Vore intressant att se hur den börjar bete sig efteråt om den lyckas rota sig... Om jag får för mig att testa detta på någon av mina kaktusar, tror ni det är bättre att låta den långa snittytan torka innan eller sätta direkt i jord? (Kaktusen jag isf. skulle testa med är en sån vanlig lång "pelarkaktus")
Peyote
Vissa kaktusar som växer sig långa faller till marken där nya kaktusar börjar växa från den sedan, så visst kan det gå att göra så som du säger. Dock borde väl risken för infektion av svampar och övriga mikroorganismer vara ganska stor då det är en betydligt större "angreppsyta" om man skär den horisontell jämfört med vertikalt? Tycker du ska testa ändå, rolig idé! tummenupp.gif
muminfarfar
Precis, horisontellt istället för vertikalt. Det jag är rädd för (förutom all yta man exponerar för bakterier) är att sticklingarna "förblöder" iom. att det blir en sån lång snittyta?

Tror ni att det är bättre att torka ytorna innan man planterar dem eller bara plantera dem direkt i jord?
Najsan
När jag var mindre hade jag kaktusar i fönstret och sängen precis bredvid. När jag en gång rivit ner en kaktus så krukan och kaktusen gick i tusen bitar så rotade sig en kaktusbit i springan mellan golvbrädorna i det lilla utrymmet mellan sängen och väggen under fönstret. Det var alltså mer eller mindre under sängen. Den lilla plantan hade då inget substrat att leva i, fick inget vatten och inget ljus. Minns inte hur lång tid efter jag hittade den men den hade iallafall böjt sig uppåt och växte. Tyvärr gick den klena plantan sönder när jag skulle flytta ner den i en kruka, den var ju inte i superskick som ni förstår. Men dom kan om dom vill iallafall.

Kanske lite ot men jag ville iallafall dela med mig. Misstänker att din splittade kommer att växa som den, att liksom böja sig uppåt och fortsätta vertikalt. Coolt med en Lformad kaktus... Prova
Eva i Skåne
Jag tror det är bra om ytan får torka några dagar innan du planterar.
muminfarfar
Fin profilbild Eva! smile.gif

Tack för alla goda råd! Detta börjar låta mer och mer intressant, nästan så jag borde testa.

Om man har kaktusstubben liggandes i en kruka: vad är det som bestämmer var det nya skottet/skotten kommer upp? Tänkte om man på något vis kan påverka det genom att vända på den, snitta i den eller annat för att få världens coolaste kaktusstubbe med 2 eller flera nya växandes ut från den.
Bassam
Hej
Min vän:
1 om du gör det på horisontellt, det är bättre på grund av minska attack som kommer från insekter.
2 ta inte sticklingar före att de bilder nya blad.
3 snitt ytan måste torka noga före plantering, och den tar lång tid, men efter den är torka, och sedan producera ämne material som kallas (Kallus) och det material som ger rötter.
4 det är bättre att ta sticklingar under sista våren och början av sommaren.
5 plantera sticklingar i kompost som blandad med grov sand.
5 det är bättre om den är lite varm under krukor.
H.Bassam
Chili Linkan
Du kan göra som du tänkt, men kapa den rakt/snett som vanligt lått snittytan torka och lägg sedan hela sticklingen vågrätt på jorden tryck ner den lite lätt.
När den väl rotat sig kommer den skicka ut allt fler och fler skott längs med hela "grundstocken" och du kommer ha en liten sticklings fabrik, alternativt en snygg liten kaktus-skog.

I stort sett alla kaktusar som växer på längden funkar detta bra på, och i sitt naturliga klimat växer dom ofta tills dom "kraschar" eller tills dåligt väder slår ikull långa delar, dessa blir liggandes på backen, rotar sig och sänder upp massor med nya skott. Kaktusar lever längre än oss utan problem (inte alla men många av dem).
Jag skulle inte kapa den på längden, utan bättre att behålla den hel där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon