Full version: Svamp?
Ingis
Hur blir man av med detta? Jag har någonstans i bakhuvudet att vanliga enar ska vara värdväxt för detta. Kan man spruta sälgarna med något medel som eliminerar eller minskar svampangreppen?
Är det någon som vet?
Jättetacksam för svar.

Hälsningar Ing-Marie
Cilla
Flera får gissa på detta, jag gissar på Sälgrost, Melampsora epitea. Kan variera lite i färg, jag har bara sett den i blek form som på första bilden.

Svamparna värdväxlar med olika salixssorter och inte med en (juniperus) som päronrosten gör. Sälg brukar klara angreppen själva och jag tror inte ens att skogsbruket behandlar den.

Ingis
Tack så mycket Cilla för upplysningen. Det stämmer ju att sälgarna dör ju inte av den men det ser så tråkigt ut. Vilken tur att jag inte hann ta bort min vackra en, när den var oskyldig.
Hälsningar Ing-Marie
Cilla
Hej Ing-Marie - ser angreppen ut som på övre eller undre bilden?

Javisst ser det trist ut. Någon som kan svampars mysterium bättre än jag kanske kan få oss att se det vackra i rosten med en bra beskrivning av hur viktiga svamparna är för livet på jorden?

Eller kanske man kan försöka betrakta det som om sälgen hade blivit tvåfärgad? Arter som säljs som brokbladiga är ju mycket populära... tongue.gif

Ett som jag inte vet och som kan vara värt att ta reda på om sälgarna är unga: Om rosten kommer igen i samma område eller i samma individ om man tar ned sälgarna och låter dem skjuta upp på nytt. Om rosten brukar komma igen eller om sälgarna är stora är detta ju ingen bra idé, men för ett yngre sälgparti kanske det kan vara idé att undersöka.
Ingis
Hej Cilla.
Angreppen ser ut som på den översta bilden. Det sitter alltså på undersidan av bladen. Men jag tycker inte att de är runda som på din bild utan mer spridda.
De sälgar jag har hemma är en liten hängsälg som är 10 år och förra året köpte jag en gråbladig variant som jag inte riktigt vet vad det är mer än att det är en sälgsläkting. Den har blivit mer angripen än den gamla.

Men på mitt landställe finns ju stora vilda sälgar som har denna gula beläggning men angreppen är inte lika omfattande varje år. Men många blad viker sig liksom bakåt när angreppen blir för stora, torkar och faller av.

Hälsningar Ing-Marie
Cilla
Tack Ing-Marie. Jag ska vara mer observant på sälgrost i framtiden. Meddelar om jag finner något nytt som kan vara värt att veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon