andreas75
01-02-2013, 08:30
Hej.
Jag labbar en hel del med mina småttingar kring uppdrivning av lite roliga plantor - Citron, Papaya, Apelsin, granatäpple, m.m..
Vi fixar helt enkelt inte det här stadiet från små hjärteblad till en etablerad planta.... - De har alltid en tendens till att "skrumpna" ihop, och jag kan för min värld inte förstå mig på varför... - Vattningen har jag gjort helt olika för att hitta rätt, men fortfarande inte lyckats.
Vad är viktigast för dessa små plantor att ta sig förbi den fasen?, Undervärme?, Rätt jordsort?, Extra belysning?, Näringstillskott?, Luftfuktighet?..... Kombination av de alla?
Kanske var lite naiv att tro att vanlig planeringsjord och rätt vattning fixar allt?....
Hälsn
Andreas
kerstin z5-6
01-02-2013, 16:06
Har du lysrör? Fönsterljus räcker inte.De gror men skrumpnar? Övervattning men mest ljusbrist.
Ett vanligt billigt lysrör 10 cm över sådden -på 16 tim / dygn ger helt annat resultat.
När du har 3-4 blad utöver hjärtbladen plantera i bra näringsrik jord.
Vattning-en välvattnad frösåddsjord ska kännas som en väl urvriden tvättsvamp, innan grodd-räcker det oftast med vattning via blomspruta ..då o då. Därefter känn med fingret, jorden ska vara fuktig men inte blöt.Särskilt viktigt medan plantan har korta små rötter
strandskatan
01-02-2013, 16:14
Jättekul att du försöker, jag provar också gärna att så fröerna från olika frukter - jag har granatäpple, citrus, kiwi, fikon, fikonkaktus och passionsfrukt. Att odla de här växterna året om i ett fönster i ett vanligt bostadsrum utan extrabelysning är nog nästan omöjligt. Om du sår fröerna så de gror i april räcker dagsljuset i fönstret till. Sen ska växterna helst komma ut när temperaturen ute är minst tio grader, måste avhärdas först. Sen på hösten måste de in under lysrör eller annan växtbelysning i ett svalt rum (10-15 grader) där luftfen inte är för torr. De växter av mer exotisk karaktär som jag vet klarar vintern utan extraljus (men i ett ljust svalt fönster) är passionsfrukt (passiflora edulis), och äkta kastanj. Passionsfruktens frön sår du som vanligt, kastanjen gror i vitmossa i en plastpåse i kylskåpet. Papaya har jag aldrig provat. Jag är ingen expert, tro inte mina växter är stora och frodiga och dignar av frukt!
kerstin z5-6
01-02-2013, 17:01
Har ni testat ananas?
Jätteenkelt

och ger frukt:)
ananas.jpg
Susanna
01-02-2013, 17:56
Kerstin - hur gör man och hur får man fatt i en planta/utsäde? Väldigt läckert tycker jag!
andreas75
01-02-2013, 18:23
Hej.
Tack för svaren - Då är det definitivt belysningen som är boven.... Ska försöka fixa det.
Ananas har vi redan provat.... och lyckats! - Men gud så långsam planta.... Kanske är belysningen där också.
Susanna,
Köp en ananas i fruktdisken.... - plocka bort allt fruktkött, så bara bladkvasten är kvar. Från den plockar du av de nedersta raderna blad, så hittar du rötterna som gömmer sig därunder. Därefter tryckte jag ner den i vanlig plantjord, men som sagt - Jag har inte bästa resultatet, men den lever och växer iaf....
hälsn
Andreas
kerstin z5-6
01-02-2013, 18:35
precis som Andreas beskriver.Fast jag gör så här.
Välj en frukt där bladrosetten fortfarande är spänstig och frisk
Skär av bladrosetten från frukten, så du har kvar en liten rand skal runt den
Skrapa bort allt fruktkött
Placera i perlit+såjord ,fruktskals kanten under jord, håll lagom fukt-rötter kommer att utvecklas
Ha varnt och mkt soligt sommartid helst i växthus
När rosetten är stor och plantan ett år-ev tidigare, lägg ett litet äpple i krukkanten på jorden
Verkar som äpplet avger dofter? som får ananasen att sätta frukt
Skörda frukten när den är gul och mogen, avvakta o hoppas på sidorosetter, moderplantan dör efter fruktsättning men sidorosetter är lätta att få.
Vintetertid okt-mars lysrör 16 tim/ dygn
Susanna
01-02-2013, 20:01
Tack för beskrivningen! Det måste jag verkligen testa. Vill den ha värme även vintertid? Har ett växthus som håller 5-10 grader på vintern, men det kanske är bättre att den står inomhus med lampa då?
Ursäkta trådkapningen.
kerstin z5-6
01-02-2013, 20:41
Det är en tropisk växt , ger du nog med ljus är rumstemp , men gärna något svalare de mörkaste månaderna helt ok
mari_tres
01-02-2013, 20:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2013, 18:35)

När rosetten är stor och plantan ett år-ev tidigare, lägg ett litet äpple i krukkanten på jorden
Verkar som äpplet avger dofter? som får ananasen att sätta frukt
Skörda frukten när den är gul och mogen, avvakta o hoppas på sidorosetter, moderplantan dör efter fruktsättning men sidorosetter är lätta att få.
Vintetertid okt-mars lysrör 16 tim/ dygn
Äpplen avger etylengas som påskyndar mognadsprocessen hos bla frukt. Etylengas påskyndar också blommors åldrande så ställ inte fruktfatet intill krukväxterna.
Edit: mindes fel om julgranen, den avgav etylengas själv tydligen.
kerstin z5-6
02-02-2013, 00:19
läs lite bakåt väldigt enkelt!"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.