Gunilla T
Nu börjar jag tycka att det räcker med vinter - ljuset som sakta kommer tillbaka gör väl sitt till att trädgårdssjälen börjar vakna till liv.

Jag satte mig och bläddrade bland trädgårdsbilderna och då infann sig tanken att jag lika gärna kan dela med mig för jag gissar att det är fler än jag som kanske går och väntar på vårens ankomst.
Såå...här kommer lite bilder från min trädgård - något osorterat- men det ger iaf en föraning om det som snart är här.

En ingång till trädgården...

[attachment=74663:DSCN05460001_1.JPG]

En annan ingång..

[attachment=74664:DSCN05840001.JPG]

Lite taklök..

[attachment=74665:DSCN06610001_2.JPG]

En stig i trädgården

[attachment=74666:DSCN06020001_1.JPG]

Damm

[attachment=74667:DSCN06800001.JPG]

Monaxe
Så underbart det ser ut, vilken vacker trädgård du har!
Dina foton får en verkligen att längta till våren!

Dammen ser helt ljuvlig ut.
Har du fiskarna kvar i dammen över vintern? Jag kämpar varje vinter med att hålla en vak öppen, trots syrepump så vill det frysa till, speciellt nu när det varit rejält kallt. En fisk hittade jag död härom dagen, dessvärre min älsta Koi som var över 10 år gammal.
Kunde inte se vad som var fel med honom, inga sår eller så.
Gunilla T
Jag plockar in lite fler bilder. Monaxe - återkommer med svar yes.gif

[attachment=74668:DSCN05720001.JPG]

[attachment=74669:DSCN08350001.JPG]

Lite barr...

[attachment=74670:DSCN09900001.JPG]

Myskmadran blommar tidig vår..

[attachment=74671:DSCN17870001_2.JPG]

[attachment=74672:DSCN17740001_1.JPG]

Helen i Piteå Zon 5
Åhhhh, ljuvliga bilder att titta på från din enormt vackra trädgård.
Ja, nu längtar man till våren yes.gif
Men då jag tittar ut ser jag att snön vräker ner och fyller på det tidigare snödjupet på ca. 60 cm... suck!
zissi
Tack Gunilla, längtar verkligen efter grönskan nu.
gunsta
Vackra och hoppfulla bilder Gunilla - du har en mycket vacker trädgård (jag har kollat din länk tidigare och imponerats). Precis som Monaxe tycker jag bilden på din damm är så vacker - antar att det är koi. Tack för att du delar med dig smile.gif
sqrulan
rolleyes.gif Men åhhh så fint du har det!
Gunilla T
Ni får drömma er bort en stund...snart är våren här...lovar!

Lite Rhododendron...

[attachment=74673:DSCN17700001.JPG]

Svavelpionen blommar första gången..

[attachment=74674:DSCN18340001_1.JPG]

Sittplats

[attachment=74675:DSCN18560001.JPG]

Från andra sidan..

[attachment=74676:DSCN19890001_1.JPG]

Koichiro Wada blommar...

[attachment=74677:DSCN20120001.JPG]

[attachment=74678:DSCN20190001.JPG]

Gunilla T
Här kommer mera...

Ett grusparti på den torra och soliga framsidan.

[attachment=74680:DSCN20520001.JPG]

[attachment=74681:DSCN20540001_1.JPG]

Surjordspartier

[attachment=74682:DSCN21990001_1.JPG]

Gång jord med täckbark och kantad med grenar av ek

[attachment=74683:DSCN22000001.JPG]

[attachment=74684:DSCN23360001.JPG]

[attachment=74685:DSCN23410001.JPG]

Rosrup
Nu har du definierat trädgård.
Hur ska jag nu nånsin få mitt vildvuxna elände ens i närheten av ditt fina hade du tänkt dig?

Nåja...Snyggt är det i alla fall smile.gif
Monaxe
Fantastiskt! Hur hinner du med allt?
Jag har inte ens en tiondel så fint som duhar det, hinner inte hålla efter trädgården samtidigt som man jobbar heltid. Det ständiga dåliga samvetet alltså!

Men din trädgård är ju otroligt vacker, hur många år har det tagit att få den som du vill ha den?
Gunilla T
CITAT (Monaxe @ 01-02-2013, 16:22) *
Så underbart det ser ut, vilken vacker trädgård du har!
Dina foton får en verkligen att längta till våren!

Dammen ser helt ljuvlig ut.
Har du fiskarna kvar i dammen över vintern? Jag kämpar varje vinter med att hålla en vak öppen, trots syrepump så vill det frysa till, speciellt nu när det varit rejält kallt. En fisk hittade jag död härom dagen, dessvärre min älsta Koi som var över 10 år gammal.
Kunde inte se vad som var fel med honom, inga sår eller så.

Tack du smile.gif

Jag är faktiskt inte så förtjust i dammen, har haft den i ca 10 år kanske? det är min första damm och den är behäftad med en del förstagångs fel.

En klok person sa en gång att man bör bygga tre dammar i sitt liv, vid det tredje dammbygget har man förmodligen eliminerat de allra grövsta felen.

Den fungerar men platsen är illa vald och jag har reningstunnor stående - som när vi byggde dammen stod långt bak där det inte fanns trädgård men sedan dess har trädgården vuxit och platsen gör att det är omöjligt att bygga in tunnorna i något gömsle. Träd i närheten som fyller dammen med löv på hösten och som måste tas upp.

I början hade jag bara koi men sedan träffade jag på guldfiskar i handelsträdgårdar som levde så uselt i tunnor och där folk själva fick håva upp dessa krakar med den påföljd att de var fulla med skador och sår - så jag köpte guldfiskarna.

Jag har syrepump på vintern samt en stor frigolitskiva med rör i mitten som släpper ut gaser från dammen. Det hålls isfritt under frigoliten och syrekulorna syresätter vattnet. Men en vinter för ca 5 år sedan så hörde jag att pumpen lär konstigt. När jag kollade hade slangen från pumpen lossnat, troligen när vårsolen började värma. Jag tror inte att lufttillförseln varit borta under någon längre tid men när isen släppte så var alla mina 10 stora koi döda samt fullt med döda små grodor på botten. Även de största guldfiskarna hade dött.

Aldrig mera säger jag och jag har även förstått senare att våra små trädgårdsdammar inte är lämpliga för koi - de blir stora fiskar och har ett behov av att röra sig över större områden än en trädgårdsdamm kan erbjuda.

Guldfiskarna verkar vara tåligare än koi och blir inte så stora. Tyvärr ynglar de av sig ordentligt och blir fler och fler för varje år...suck
Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 01-02-2013, 18:25) *
Guldfiskarna verkar vara tåligare än koi och blir inte så stora. Tyvärr ynglar de av sig ordentligt och blir fler och fler för varje år...suck

Tycker bäst om Koi dessvärre, det är första gången som jag misst någon pga isen.

Angående guldfisk så kan jag bara hålla med, de ynglar av sig så man blir helt uppgiven.
Nu kommande vår ska jag försöka bli av med 30-40 stycken. (gärna fler om jag lyckas fånga)
Det jobbigaste är att få fatt i dem eftersom dammen är ganska stor med mycket skrymslen, det gäller att fånga dem när de är vintertrötta, vilket ju inte är så snällt eftersom det blir ett stressande för dem...

Detta är eg min tredje damm, eller iaf den tredje utbyggnaden av den första dammen. Men precis som du har jag alldeles för mycket lövträd runt omkrring, det är ett håvande av löv mest hela tiden... Men jag skulle inte vilja vara av med dammen, älskar att sitta och titta på fiskarna, salamandrarna och grodorna.
Har tom haft en snok i dammen, men det är en annan historna :/
Gunilla T
Jodu, snoken kommer förr eller senare om man har damm. Den tar fiskar i dammen, har hittat ganska stor fiskar på land som den släpat upp och släppt när den blivit skrämd.

Dessvärre lider jag av ormfobi, inte så lämpligt här ute i skogen. Eller såhär, det har blivit bättre för jag har KBT:at mig själv och tvingar mig att se på ormarna och ta kort av dem. Men härom året blev det nästan för mycket, då var de fem stycken samtidigt vid dammen - iiiiiiih - värsta ormboet såg det ut som.

[attachment=74688:DSCN02020001.JPG]

Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 01-02-2013, 18:51) *
Jodu, snoken kommer förr eller senare om man har damm. Den tar fiskar i dammen, har hittat ganska stor fiskar på land som den släpat upp och släppt när den blivit skrämd.

Dessvärre lider jag av ormfobi, inte så lämpligt här ute i skogen. Eller såhär, det har blivit bättre för jag har KBT:at mig själv och tvingar mig att se på ormarna och ta kort av dem. Men härom året blev det nästan för mycket, då var de fem stycken samtidigt vid dammen - iiiiiiih - värsta ormboet såg det ut som.

[attachment=74688:DSCN02020001.JPG]

Stackare! Ormfobi har jag åtminståne inte (räcker med spindlar) men efter att ha tröttant på att snoken stadigt decimerade antaler guldfiskar lyckdes vi fånga in den. La den i spann och körde långt bort med den (här slås inga ormar ihjäll!)

Ett par dagar senare hade vi åter snok i dammen, om det var samma vet jag inte men fisk tog den med glupande aptid. Jag ringde till Naturvetenskpliga museet och frågade om råd. Fick till svar att man inte får flytta ormen öht, han gratulerade istället till att vi lyckats skapa en så fin biotop!

Grr tänkte jag, fångade även nästa (eller samma) orm och körde bort den ännu längre, Nu har vi varit utan senaste året tack och lov. Däremot sitter nu kråkorna på en sten mitt i dammen och plockar mumsbitar ranting.gif S
Irene_L
Åhhh så fint du har det, Gunilla! tummenupp.gif Ja nu längtar man verkligen till varmare tider!!
sqrulan
bravo.gif Men herre gud så fint, hur bär du dej åt!? Overkligt!
Gunilla T
Tack skall ni ha - kul att ni gillar bilderna..

Denhär bilden måste nog visas också - Tulipa corona som står rakryggad i snön. En botanisk tulpan som alltid kommer åter och sprider sig ordentligt. Lämpligt att dela på vart tredje år ungefär.

[attachment=74691:DSCN13250001_2.JPG]

Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 01-02-2013, 21:06) *
Tack skall ni ha - kul att ni gillar bilderna..

Denhär bilden måste nog visas också - Tulipa corona som står rakryggad i snön. En botanisk tulpan som alltid kommer åter och sprider sig ordentligt. Lämpligt att dela på vart tredje år ungefär.

[attachment=74691:DSCN13250001_2.JPG]

Fantastiska tulpaner! Var kan man få tag i dessa?
Gunilla T
Monaxe! Tyvärr vet jag inte var de kan hittas - länge sedan jag planterade lökarna men jag tror inte de är någon sällsynt sort alls så om man söker på namnet kanske det dyker upp någon som säljer...

Botaniska tulpaner är alltid tacksamma att odla, de kommer tillbaka och förökar sig glatt. Dessutom är de korta och stabila- lägger sig inte vid regn och blåst.
Klint
Åh vad ljuvligt att vända den lite uppgivna blicken från fönstret och snöandet,och hitta din underbara trädgård!!
Tack Gunilla precis vad som behövdes
Harvey
Helt underbara bilder! Älskar dina kullerstensgångar och all sten du har, så fint, och så prydligt.
strandskatan
Oj! Du håller verkligen din trädgård i strama tyglar! Fick lite komplex men härligt att se, helt i proffsklass!
Gunilla T
Nu börjar det kännas lite tröstlöst med all snö som bara fylls på varje dygn. I dag var jag ute och borstade bort snötäcket från en del barrväxter som nästan låg på marken - lätt att de bryts av om det blir för mycket.

Här kommer lite vårbilder från tidigare år - samtliga blommar här i april. Inte så långt kvar wink.gif

En okänd Primula som har en otrolig blomning - den blommar och blommar - långt in på sommaren

[attachment=74862:DSCN01060001.JPG]

Uvularia grandiflora - sorgklocka eller guldrams, båda namnen används

[attachment=74863:DSCN14380001_1.JPG]

Primula marginata - dvärgaurikel med farina på bladen

[attachment=74864:DSCN00940001.JPG]

Några hundtandsliljor, tidiga, lättodlade och tacksamma med vackert bladverk.

Erythronium `Pagoda´

[attachment=74865:DSCN02280001.JPG]

Erythronium californicum `White beauty´

[attachment=74867:DSCN02310001.JPG]

Erythronium dens-canis `Pink perfection´

[attachment=74868:DSCN14840001.JPG]

..och den vackraste av alla Sanguinaria canadensis `Multiplex´ blodört

[attachment=74869:DSCN16300001_1.JPG]

polecat
Vååååren var är du,fast hos mig dröjer det länge än.
Skönt att få sig så härliga bilder till livs.
Jag skulle verkligen behöva planera min trädgård med mera planteringar, men jag tycker det är så svårt att veta hur och vart jag ska sätta igång .
malcolm
Så här såg det ut på min uteplats för några år sedan när jag mådde bättre, hoppas jag orkar få till nåt liknande i sommar om jag nu inte har sålt huset tills dess.

[attachment=74871:CLTF000080.JPG]

och så vill jag ha så här mycket krukväxter igen.

[attachment=74872:skanna0001.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon