|
Nu är jag så trött på katterna här i grannskapet! Det är ett radhusområde och husen ligger tätt så klart. Många har katt, och det springer runt säkert 6-8 katter bara här på våra två gator (30 hus). Jag har småbarn och gillar INTE katter som krafsar och gräver och kissar/bajsar i rabatter. Sandlådan har såklart lock, men rabatterna - hur gör man????? Jag har provat: vitlöksklyftor och ättika, som katter sägs tycka illa om........ Finns det något medel som funkar?? Har hört om medel man kan köpa och strö ut, men grannarna säger att det inte funkar så bra, och att man måste strö ut nytt så fort det regnat. Finns det någon lösning på detta dilemma???? Har man dörren till altanen öppen så kommer en katt intravande, och med en sambo med grav pälsdjursallergi är det MYCKET jobbigt........
Åsa K, zon 1
31-03-2004, 09:50
Jag förstår dej! Jag är kattägare, men mina är innekatter och jag bor i radhus med inhägnad trädgård, så mina katter får vara i trädgården när jag är hemma. Vad du kan göra är att försöka att aldrig har öppna rabatter utan under vinterhalvåret täcka med ex.vis granris och på sommaren ha tättplanterat och kanske också lägga hönsnät i rabatterna. Växterna växer ju upp genom nätet. Så gjord jag när jag ett år hade sått ringblommor som jag inte ville ha uppkrafsade. Att köpa medel att lägga ut fungerar inte Sedan skall du lägga information i brevlådorna till övriga hus att ägarna skall hålla efter sina djur och att din man är allergiker. Kontakta kommunen att det finns för många lösspringande katter i området. Kommunen får sedan fånga in dem och ägarna får lösa ut katterna med pengar. Det är inte meningen att du och din familj skall må dåligt för att grannarna inte föstår/vet om ert problem.
160kvm stort hus
31-03-2004, 10:05
Hej! Har du provat att beväpna dig med vattenslang? Och sen spruta på kissarna när dom kommer. Se till att du inte syns bara så dom hinner lista ut varifrån vattnen kommer.
Mvh G
myskmadra
31-03-2004, 10:20
Jag läste nånstans att man skulle hänga upp cykelslangar där katterna brukar gräva. Det ska likna ormar och skrämma bort katterna. Annars håller jag med Åsa K, försök prata med grannarna och om det inte hjälper så tala med kommunen. Fult trick "gå nattetid och plantera växter som katter gillar i grannarnas trädgård" T ex kattmynta. Skämt åsido har jag själv funderat på att plantera kattmynta en bit ifrån tomten (på en allmänning)nån stans jag vet inte var ännu. Kolla även om det är nåt du odlar som katterna gillar som du kanske kan välja bort? Jag har en bekant som har en buske "try" som katterna är helt galna i. Hela horder håller sig kring busken särskilt vid beskärning.
Hoppas att det blir nån lösning Mi. Hälsningar!
Apelsinskal fungerade i mina krukväxter. Man får byta ut dem efter ett tag. Annars håller jag med föregående talare; Kontakta ägarna och kommunen.
Tack för bra svar............  Jag var ute nyss och strödde ut vitpeppar, en av de "värsta" katterna, en siames som inte ens springer då man tjoar på den, eller hötter med näven, rullade sig i vitpepparen och nosade intresserad på den............ Apelsinskal har jag läst om, och jag försökte koppla in vattenslangen i ren ilska då siamesen utan att ta en notis om mig spatserade omkring på uteplatsen. Gissa om jag blev sur då jag inte hittade den där lilla plastpluppen som skall sitta på själva kranen............!!!!! Jag måste tagit bort den i höstas och kan nu inte hitta den. Inte ens att vända upp och ner på mitt lilla förråd hjälpte......... Det blir till att agera vattenpolis förstår jag, så fort jag hittar munstycket!
Skräm/kasta saker efter (inte på)/släng vatten på dem. Här hemma har ovanstående fungerat hyfsat bra - tills en ny katt flyttar in.  Då blir det till att träna den också. Hälsningar, Mimmi (Som egentligen gillar katter men är allergisk).
I leksakskatalogerna som dimper ner i min brevlåda då och då, brukar finnas till synes kraftiga, maskingevärsliknande tingestar att ladda med vatten - köp ett, sedan är det bara att börja idka prickskytte. Kanske bör man tillsätta tvål e.dyl. för att göra träffarna mer "minnesvärda".
160kvm stort hus
31-03-2004, 12:44
Hej! Vattnet ska träffa katten, ju obehagligare desto bättre!!!
Mvh G
För att undvika att katterna kommer in i lägenheten/huset kan du ju skaffa en screen-dörr. Så slipper du getingar, flugor o dyl också.
CITAT (Posse @ 31-03-2004, 13:40) I leksakskatalogerna som dimper ner i min brevlåda då och då, brukar finnas till synes kraftiga, maskingevärsliknande tingestar att ladda med vatten - köp ett, sedan är det bara att börja idka prickskytte. Kanske bör man tillsätta tvål e.dyl. för att göra träffarna mer "minnesvärda".  Bra tips! Jag ska absolut köpa ett vattengevär så fort det blir säsong för sådana i leksaksaffären. Senast igår kväll hade vi kattbesök under altanen. Gissar att sanden där får agera toalett för grannskapets katter. Det hjälper inte att schasa på dem eller att stampa på altanen de bryr sig inte ett dugg, tittar bara lite undrande på mig och fortsätter med vad de höll på med...
Jag har flera katter och det enda som verkligen fungerar är vatten och så mycket som möjligt PÅ katten. En vanlig blomspruta/stänkflaska (kostar en bråkdel av en vattenpistol) som man ställer in på hård stråle träffar man lätt en katt med på 4 -5 meters avstånd. Blanda lite citronsaft i vattnet så blir det extra otäckt för katterna. Precis som någon här innan skrev så går katterna och gör sina behov i öppen jord, så plantera tätt, använd marktäckare så blir det en ointressant "kattoalett". Ett galler från en vanlig grön kompostställning fungerar utmärkt i exempelvis altandörren så går inte katterna in. Sen tycker jag också att det är trevligt om grannarna har lite proportioner på sin kattavsky, det är först när det går till överdrift som det blir ett verkligt problem... De vilda fåglarna skitar ner betydligt mer i trädgården än vad en katt gör, men den avföringen har jag aldrig hört någon klaga på. Fenja
Copycat
31-03-2004, 20:20
För att inte tala om salmonella och andra sjukdomar som barnen kan få av fåglar i sandlådan.
Maggan H
01-04-2004, 09:11
Ett effektivt sätt är att ha en katthatande hund....det har vi, fast det är nog mer jobbigt än praktiskt för ALLA katter ÖVERALLT blir bortjagade, även på promenader o dyl! Men i trädgården, på den inhängnade baksidan finns inga fåglar och inga katter. Tyvärr lärde sig grannens katt snabbt att på framsidan är det fritt fram, så där ska planteras ordentligt i vår/sommar. MVH Maggan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|