verngren
02-02-2013, 11:18
Hej alla.
Vi har köpt hus och ska nu sälja vår kolonistuga.
Vi har spenderat tid och pengar på våra bär och vill gärna ta med oss en del.
Men utan att flytta dem helt då vi inte vill lämna kolonin länsad på innehåll.
Vi hade tänkt en försäljning i Mars/April ungefär.
Blåbär:
När kan man ta sticklingar som har en realistisk chans att överleva?
Kan man ställa dem inomhus för större chans?
Hallon:
Jag har nånstans läst att man kan klippa skotten i 5-10 cm bitar och lägga i jord..
Nu har vi både höst och sommarhallon..
Sommarhallonen är ju inga problem då dem är uppvuxna, men hösthallonen har ju inte börjat komma ännu.
Finns det nåt sätt o göra där?
Krusbär:
Tack så mycket för mig!
RibesRubusVitis
02-02-2013, 13:21
Vet inget om blåbär, men hallon tar man lämpligen rotsticklingar av. Alltså inga sticklingar av uppvuxna grenar utan rotbitar där man ser knoppar eller skott. Är det inte tjäle kan man gräva lite försiktigt efter hösthallon där de brukar komma.
Krusbär är svårare att föröka med sticklingar; det bör helst vara med avläggare och det hinner ni inte till mars/april.
kerstinbern
02-02-2013, 18:09
Om man snabbt skall föröka, så är det bäst att dela plantor. Hallon är inget problem, det brukar vara enkelt att gräva upp en masssa skott. Krusbärsbuske borde också gå att dela .
Tar man sticklingar så skall de sättas i sandblandad jord och krukorna kan gärna grävas ned
johan1983
05-03-2013, 00:11
Förväntar sig inte köparen att växterna skall stå kvar?
kerstinbern
05-03-2013, 10:17
CITAT (johan1983 @ 05-03-2013, 01:11)

Förväntar sig inte köparen att växterna skall stå kvar?
Så länge man klart deklarerar vad som ingår vid försäljningstillfället så är det inget problem. När det gäller koloniträdgård så vill ju många ändå själva skapa sin egen trädgård. Säljer man villa så verkar inte en massa buskar och träd vara något positivt, utan platt gräsmatta utan något annat verkar sälja bäst.
johan1983
06-03-2013, 01:40
CITAT (kerstinbern @ 05-03-2013, 10:17)

Så länge man klart deklarerar vad som ingår vid försäljningstillfället så är det inget problem. När det gäller koloniträdgård så vill ju många ändå själva skapa sin egen trädgård. Säljer man villa så verkar inte en massa buskar och träd vara något positivt, utan platt gräsmatta utan något annat verkar sälja bäst.
Varför då köpa och betala pengar för en koloni som är ett arrende?
Hade jag betalat pengar för att köpa en koloni så hade jag ju givetvis velat ha växterna på tomten. Det är ju bland annat dessa etablerade buskar som man betalar för
Garden bliss
06-03-2013, 11:36
CITAT (johan1983 @ 06-03-2013, 01:40)

Varför då köpa och betala pengar för en koloni som är ett arrende?
Hade jag betalat pengar för att köpa en koloni så hade jag ju givetvis velat ha växterna på tomten. Det är ju bland annat dessa etablerade buskar som man betalar för
Men eftersom du får reda på vad som kommer att plockas bort innan du genomför köpet så kan du ju välja att avstå.
johan1983
07-03-2013, 01:34
CITAT (Garden bliss @ 06-03-2013, 11:36)

Men eftersom du får reda på vad som kommer att plockas bort innan du genomför köpet så kan du ju välja att avstå.
Läs mitt första inlägg en gång till. Säg till om du fortfarande inte förstår
.Hej
Du kan ta stickningar av dem, och försöka rota dem inne eller i växthus, man kan ligga dem i så jord eller i vatten, och man behöver täcka dem med plast påse, det är bättre om man doppa dem i rot hormon först.
Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.