|
odman82
02-02-2013, 11:38
Hej på er kära forummedlemmar. Jag är ganska ny i mitt odlande och har nu stött på problem.
I april förra året sådde jag några citronkärnor för att odla upp mina egna citronträd. Detta var något jag gjorde när var liten och fick nu ny lust att göra det igen.
Allting har gått bra fram tills för några veckor sedan, jag har bytt krukor och planterat om dem under tiden som de har växt.
Jag kommer att bifoga några bilder så att ni kan se skillnaden på dem, det ena mår väldigt bra och växer så det knakar. Det andra har helt slutat komma med nya blad och bara hänger och kroknar.
I och med att det ena trädet har mått sämre och sämre har jag försökt med diverse "botemedel".
Jag har inhandlat en LED-växtlampa som hänger över och belyser dem från morgon till kväll. Jag har köpt ny jord ( citrusjord denna gången ) från början var de planterade i vanlig blomjord. Jag har köpt citrusnäring och allt jag kan tänka mig. Men det ena trädet ser fortfarande ut som det gör på bilderna och blir sämre för var dag som går. Jag vet verkligen inte vad jag skall göra.
De här två träden har väldigt stort sentimentalt värde av personliga och familjära skäl så jag vill verkligen inte att det skall dö. Är väldigt tacksam för alla svar och alla tips på vad som kan vara fel och vad jag kan göra för att ordna upp det.
[attachment=74700:citron1.jpg][attachment=74703:citron2.jpg][attachment=74703:ci tron3.jpg][attachment=74703:citron4.jpg]
Alexander-VG-zon3
02-02-2013, 11:55
Tycker det ser ut som övervattning. Och då att röta gått in i rötterna eller i stammen. Har rötan gått för långt finns det ingen återvändo.
Citrusjord behöver du inte använda, själv använder jag rododendronjord som man sedan ev kan blanda upp med grus, leca. Citrusnäring behöver man inte heller använda vilken som fungerar bara allt finns där som växten behöver dock ej ph-höjande näring.
odman82
02-02-2013, 12:06
Ajdå, kan nog vara som du säger i och med att vi reste bort över jul och nyår  Är det bara att vänta och se nu då och hoppas att det klarar sig? Det finns alltså inget jag aktivt kan göra som att "torka ut det utan jord och sedan plantera det igen eller nått"?
CITAT (odman82 @ 02-02-2013, 12:06)  Ajdå, kan nog vara som du säger i och med att vi reste bort över jul och nyår  Är det bara att vänta och se nu då och hoppas att det klarar sig? Det finns alltså inget jag aktivt kan göra som att "torka ut det utan jord och sedan plantera det igen eller nått"? Börja med att (MYCKET försiktigt, så du inte skadar rötterna) plantera om båda två i krukor med dräneringhål (ser ut som de nu är planterade i vanliga ytterkrukor utan hål). Jorden behöver du inte tänka så mycket på (mina citroner växer lika bra i vanlig plantjord som citrusjord). När du tar upp den vissna kan du samtidigt titta hur rötterna ser it, är de helruttna så är det nog kört.....
odman82
02-02-2013, 14:22
Hej tack för svaret!
Det är ett lager med lekakulor i botten på båda krukorna som dränerar och krukorna är i glas så jag ser när det blir vattenansamling i botten. Okej jag har precis planterat om den, så då är det bara att hålla tummarna att den repar sig nu!
CITAT (odman82 @ 02-02-2013, 14:22)  Hej tack för svaret!
Det är ett lager med lekakulor i botten på båda krukorna som dränerar och krukorna är i glas så jag ser när det blir vattenansamling i botten. Okej jag har precis planterat om den, så då är det bara att hålla tummarna att den repar sig nu! Problemet är, att det blir långt ifrån lika effektiv dränering om vattnet inte kan rinna ut ut krukan jämfört med om det rinner ut när det blir för mycket.... Jorden blir "sur" på ett annat sätt och det rekommenderas ytterst sällan att plantera i krukor utan dräneringshål även om man lägger leva i botten. Eftersom citroner, enligt mine erfarenhet hellre har det lite för torrt än konstant fuktigt, är citroner mycket dåligt lämpade att planteras utan ordentlig dränering... Men du gör som du tycker är bäst, jag håller tummarna för att båda klarat sig!
Eftersom du nyligen har planterat om dem eller kommer att göra det, gödselvattna inte än på flera veckor. Rötterna klarar inte både ny näringsrikare jord och samtidig gödsel, det bränner röttrna.
odman82
02-02-2013, 17:19
Hej igen alla och tack för alla bra tips och råd!
Jag ska försöka göra som ni säger och så håller vi tummarna!
Hej Jag kan se på bilden att växter fattas vatten, på grund av rutna rötterna eller man glömde dem utan vatten så länge. Obs det hände med mig i blomster affär, jag borrade hål på krukor botten, och laget hela krukan i hinken innehåller vatten till nästan en timma, och efter om växter kommer till livet är bra annars blir man försent om växter kan inte tillbaka till liv igen, på grund att finns två olika typer av vissna, en vissna växter kan tillbaka till liv efter akut hjälp med vatten, på grund av växter fattades vatten kort tid, men andra kan inte tillbaka till liv på grund av den fattades vatten lång tid, så rötterna dog H.Bassam
odman82
03-02-2013, 13:08
Sådär, man får ta det man har hemma. Jag har nu så försiktigt de går planterat om plantan igen i en IKEA-bestickshållare. Massor med hål och bör vara bra ventilation. Jag fick plasta in den så jorden inte skulle falla ut. Hur länge anser ni att jag bör vänta innan jag vattnar nu? Jag har inte haft på något vatten alls nu och jorden är ju fuktig från säcken.
Plantorna står nu i ett fönster i söderläge, men LED-växtbelysning ovanför. Det är torr luft i lägenheten och som sagt den andra planten växer ju så det knakar.
Skickar med en bild på vad det är för lampa jag har köpt, är den här okej eller bör jag skaffa något annat?
[attachment=74726:omplanterad1.jpg]
[attachment=74724:belysning2.jpg] [attachment=74728:belysning.jpg]
Jag har med barnen planterat olika citrusar i några år, så nu har vi som en liten citruslund här i hemmet...
I princip alla citrusar utvecklat ett glest förgrenat men djupt rotsystem. Viktigt är att krukan är hög, jag tycker det ser ut som att dina börjar bli för låga.
En annan sak är att lecakulor i en botten som det inte kan rinna vatten ur inte är alls lika bra som en kruka som det kan rinna vatten ut från. Stillastående vatten är inte bra för några växter. Det riskerar att bli unket vatten och jordmiljö längst ned med din lösning, som påverkar rötterna när de kommer dit.
En annan sak jag märkt nu när jag satt säkert 30 olika sorters citrus, är att vissa inte alls tål sol/UV-ljus på bladen. Man ser det på att bladen blir lätt vitskimrande på ytan. Andra tål solljus ganska bra, men inte i början av säsongen när alla mina plantor åker ut, förstås. Även med extrabelysning behöver citrusar som kommer ut avhärdas, vänjas sakta, vid ljuset utomhus.
Och sedan behöver de mer näring än många andra rumsväxter. Jag använder urea (finare ord för urin, utspädd färsk sådan använder man) och ibland specialnäring när jag hittar. Och så omplantering/kraftig toppdressing i krukan varje år.
Japp, och sedan kommer spinnet och sköldlössen och en del andra saker som också gillar citrus... Men citrusar är fantastiskt skojiga att odla!
odman82
23-02-2013, 15:57
Det ena trädet gick inte att rädda, jag försökte allt som jag kunde och allt ni rekommenderade men det gick inte. Jag har nu en planta kvar. Den växer fortfarande bra, men den hade tappat 3 stora blad det senaste. Det kommer förvisso nya blad men jag är nervös iaf. Ni ser på bilden jag har lagt det senaste bladet på kanten på krukan.
Kommer att plantera om den också, med krukor på det sätt som ni beskriver där vattnet kan rinna ut.
Har fått 2 vita områden på bladen på denna planta, se bifogade bilder.
Är det nått jag har missat att göra?
Hur mycket gödning skall de ha och hur ofta? Jag har som sagt en LED lampa för extra belysning, se typ i tidigare poster.
[attachment=75153:1.jpg][attachment=75154:2.jpg]
Hej
Det ser ut bra nu men det saknar näring, så kan du gå till affären och köpa special näring till citrun träd, du kan ge dem näring nu, på grund att de inte är vila som andra växter som tappat blad.
Obs Jag har förslag: att du kan köpa Provado pinnar, de innehåller bekämpning medel plus näring som passar alla växter. H.Bassam
CITAT (odman82 @ 23-02-2013, 15:57)  Det ena trädet gick inte att rädda, jag försökte allt som jag kunde och allt ni rekommenderade men det gick inte. Jag har nu en planta kvar. Den växer fortfarande bra, men den hade tappat 3 stora blad det senaste. Det kommer förvisso nya blad men jag är nervös iaf. Ni ser på bilden jag har lagt det senaste bladet på kanten på krukan.
Kommer att plantera om den också, med krukor på det sätt som ni beskriver där vattnet kan rinna ut.
Har fått 2 vita områden på bladen på denna planta, se bifogade bilder.
Är det nått jag har missat att göra? Hur mycket gödning skall de ha och hur ofta? Jag har som sagt en LED lampa för extra belysning, se typ i tidigare poster.
[attachment=75153:1.jpg][attachment=75154:2.jpg] Det är inte helt ovanligt att de tappar några blad på vintern, speciellt om det är torrt inomhus, och de nya bladen ser jättefina ut! De skulle säkert må bra av att duschas lite lätt med en spryflaska (eller varför inte sätta in den i badrummet när du duschar?) så luftfuktigheten ökar lite. Tror dock inte du behöver oroa dig för fläckarna på bladen, det är som sagt inte alls ovanligt med liknande märken på bladen på vintern....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|