Full version: Frusna rosor
Vinterflickan
Passade på att ta en lagom "tjockispromenad" i den friska luften, och inspekterade trädgården.
Tyvärr verkar vintern har varit rätt elak mot mycket... det har ju varit så kallt, och snömassorna har mosat en hel del... Jaja, så är det, bara att gilla läget!

Men jag funderade lite, på många av mina rosor ser jag en hel del bruna grenar och på många är det gröna grenar men med bruna & rödaktiga fläckar... Hur ser jag egentligen vad som är sönderfryst och inte?

Jag vet ju att jag ska beskära rosorna när "björkarna fått musöron", men om jag beskär högt upp på en gren och insidan är grön, vit & frisk - är det då ingen fara att grenen är "fläckig"?
kerstin z5-6
Det är öht svårt att se före bladknopparna börjat svälla. Nu behöver de skuggas mot stark vårsol eftersom många rosor inte dör av kylan utan torkar ihjäl på våren när solen lyser men marken är tjälad än.
Vinterflickan
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2013, 13:17) *
Det är öht svårt att se före bladknopparna börjat svälla. Nu behöver de skuggas mot stark vårsol eftersom många rosor inte dör av kylan utan torkar ihjäl på våren när solen lyser men marken är tjälad än.

Vad brukar du skugga med Kerstin? Jag skuggade ingenting förra året, men man kanske skulle göra det i år... Fungerar det bra med vanlig tunn fiberduk?
kerstin z5-6
Nej ,den släpper igenom ljus. Säckväv brukar finnas på gardencenter kallas där skuggväv.
KRT
Behöver jag också tänka på det här nere? Vi har iofs haft tjäle, men det har varit milt och bött en vecka nu så allt börjar bli lerigt och "fint". Jag är faktiskt mer rädd att trädgården ruttnar än frystorkar smile.gif
kerstin z5-6
Har tjälen släppt? Dvs kan du köra ner ett spett 30 cm ? Då behöver du inte bry dej alls.

Skuggväv ska bara skugga den behöver inte vara lindad runt plantan utan kan vara hängande framför ,mot söder.
Vinterflickan
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2013, 13:17) *

Men, när det väl är dags för beskärning, bör man då beskära tills man ser frisk vitgrön ved?
Det jag menar är, spelar det någon roll om det är fläckar på grenen om veden är frisk & det kommer knoppar?

Sen läste jag på tråd att man inte bör beskära klätterrosor alls de första åren... stämmer det?
Har inte hört det innan!
kerstin z5-6
Man tar bort död ved ja. Märgen ska vara vit. Ofta ser men att vissa toppar inte har bladknoppar och då är de sannorlikt döda.

Klätterrosor behöver sällan beskäras de första åren ,du vill ju inte beskära bort blommningen? Dessutom tar det tid innan den etablerat sitt riktiga växtsätt och buskat till sig både i höjd och bredd.

De enda rosor jag beskär rätt hårt är de eventuella rabattrosor jag har.Övriga busk och klätterrosor tar jag endast bort död ved och mycket gamla grenar på.
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2013, 22:14) *
Har tjälen släppt? Dvs kan du köra ner ett spett 30 cm ? Då behöver du inte bry dej alls.
Skuggväv ska bara skugga den behöver inte vara lindad runt plantan utan kan vara hängande framför ,mot söder.

Nix så mycket har den inte släppt och då slipper jag inte undan att täcka.
Är det alla rosor som ska täckas, och är det dags redan eller när blir solen tillräckligt stark?

Var precis ute och tittade på mina rosor; tehybriderna ser lika kassa ut som alltid- inte mycket liv, men jag bryr mig inte så mycket i år eftersom de ska bort. Lykkefund ser däremot jättefin ut och verkar ha klart vintern bra. Veilchenblau ser också fin ut, har inte växt så mycket som Lykkefund, men det finns fullt med småknoppar. Den tredje, någon slags urtaggig buskros ser också jättefin ut. Bör jag skugga de tre sista? Jag snodde faktiskt en hel massa blad från elefantgräset runt Veilcheblau så den är iaf skuggad nu smile.gif
kerstin z5-6
När solen blir stark ja..och de behöver inte rullas in i väven man kan gillra upp den bara löst hängande mot söder så den skuggar grenarna
KRT
Tur att vi har mulet mest hela tiden just nu då, iaf tills jag hunnit köpa lite säckväv. Tack för utmärkta råd o tips tummenupp.gif

Edit: letade i min förra beställning fr Flora Linnea, den treje rosen heter Poppius, men jag antar att den ska skuggas som de andra två....
kerstin z5-6
Poppius är väldigt tålig i din zon , men skugga skadar inte om man ids smile.gif
oliv
Om ni ska skugga gör som Kerstin säger och undvik att täcka rosen. Har själv dålig erfarenhet då jag brukade räffsa blad på rosorna på hösten. Men jag har på sistone haft problem med barkfläcksjukan och funderar på om det har med det att göra (det är nog bra om rosen har luft kring sig för att undvika svampsjukdomar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon