KRT
Hur växer Catalpa bignonioides de första åren, och hur fort växer den i zon 1!? Blir de en buske eller håller den trädform från början? Kan jag räkna med att den blir en buske hos mig, fast det är ett träd egentligen? Vad vill den ha för läge och jordmån?

Hittade en påse fröer av en slump och petade ner några i en kruka, tydligen har jag gjort något rätt denna gången (till skillnad från de två förra gångerna) för nu kommer det några plantor..... Och då inser jag att jag inte vet något om arten, förutom att de har fina blommor och att det (förhoppningsvis) blir ett träd så småningom smile.gif

Huggorm
Om du inte beskär så kommer den att bli en buske hos dig också, trots zon 1. Den har svårt att avmogna i Sverige, så toppen fryser alltid. Det resulterar ju i att det växer ut skott från strax under den döda toppen, det blir alltså flera nya toppar varje vår.

Mina småplantor växer kanske 40cm per år, men det märks att de vill ha mer värme än jag kan erbjuda. Man bör plantera på en vindskyddad och varm plats, de vill gärna ha gott om vatten men det bör ju vara en väldränerad växtplats för att förbättra zonen lite. I övrigt tror jag inte de bryr sig så mycket om jorden.

För att fröna skall gro behövs ljus och vatten, men vinterkyla är onödigt. Bara att lägga dem ytligt i en kruka och vattna, sedan gror de villigt.
strandskatan
Jag sådde mina för två år sedan, de är nu en halvmeter höga. Topparna frös förra vintern, och jag kan redan se att topparna är svarta och har frusit i år också.
Gunilla T
Jag har goda vänner som odlar denna vackra Catalpa. Den står extremt skyddat och precis som Huggorm beskriver så fryser toppen ner men den har enorm växtkraft och kommer igen med vackra stora blad på våren. Den ser ut som ett mellanting mellan träd och buske, ett litet välförgrenat träd kan man säga. Själv har jag inte vågat mig på att försöka ens - har lite för dålig zon.

Men oavsett nedfrysningen så är detta en mycket odlingsvärd växt så lycka till!
KRT
Om jag krukodlar den de första åren, och skyddar den från att frysa topparna av sig (det kan få stå tillsammans med citrus och oliv i växthuset) skulle jag då kunna få upp en "stam" på den så att den iaf blir trädlik om än inte ett riktigt träd? Även om det ska bli träd, så borde de väl klara en eller två år i kruka?

Både väldränerat och fuktigt - är det ens möjligt??? Och vill de ha mycket eller lite sol?

Huggorm
Har du den i kruka i växthuset så kommer den växa i raketfart. Lätt en meter första året och säkert lika mycket andra året. Men du skall nog ha en 10-literskruka och vattna mycket. Det är nästan som en ört, som en tomatplanta eller så.

I Sverige skall man nog välja väldränerat, även om det påverkar tillväxten. De klarar torka relativt bra, även om de inte föredrar det. Jag läste att det är ett av få träd som trivs i Salt Lake City. De vill gärna ha mycket sol, men verkar klara sig i skugga också.

Kanske skall tillägg att c. bignonioides är den sydliga amerikanska catalpan, och därmed den minst härdiga. Den växer naturligt i "the deep south", i stater som Alabama och Florida. Att den ens överlever i Sverige är fantastiskt, men det gör dom.
KRT
Ok då är planen; stor kruka och växthus höst, vinter och vår men ute sommartid (om den inte blir lika kass som förra årets). Efter 2-3 år utplantering så varmt och väldränerat som möjligt.

Då har jag det perfekta stället - bredvid ungarnas sandlåda där det är jord blandad med singel och grus (det mest väldränerade stället i trädgården, blir aldrig vatten ståendes där), sol från morgon till mitt på em, och i en hörna mellan ett 2 m högt plank och vedskjulet som kan hjälpa till att ta vinden om det blåser... Vad tror du om det?
kerstin z5-6
Har min i sandjord i ett skyddat hörn mot husvägg. Har i alla fall klarat förra vintern ok men lär toppfrysa även här.Eftersom de "hamlas oerhört hårt i tex Holland ser jag inga problem med toppfrysning, den tål beskärning bra , men nöjer mej med en buskform:) Mer kan nog inte begäras i min zon

Hoppas den överlevt även i år.
Huggorm
Det låter utmärkt, bättre kommer den nog inte att kunna få det här i Sverige smile.gif
Alexander-VG-zon3
I Kristianstad finns det trädformade (ganska stora) av denna katalpa art i centrum. Blommar gör dom och får hängen, har dock inte fått fröna att gror då jag testat för några år sen, antagligen var dom inte mogna. Finns även ett stort träd av katalpa i göteborgsbotaniska trädgård har dock inte koll på vilken art det är, blommar gör den men verkar dock ha blivit lite medtagen av dom kalla vintrarna.

Har även en i nordöstra skåne zon 1-2, som Gunilla beskrev växer på på sommaren och fryser och blir mer som en trädbuske. i kruka funkar också, men som redan skrivits fyller ut snabbt både i rötter och ovantillväxt.

CITAT (Huggorm @ 03-02-2013, 11:02) *
Kanske skall tillägg att c. bignonioides är den sydliga amerikanska catalpan, och därmed den minst härdiga. Den växer naturligt i "the deep south", i stater som Alabama och Florida. Att den ens överlever i Sverige är fantastiskt, men det gör dom.

Tycker det är konstigt varför den nordliga arten inte odlas mer i Sverige,, den är härdigare än hybrider och också dom andra arterna. Vet dock inte hur nordlig katalpa står sig med den kinesiska.
Huggorm
Den kinesiska skall vara den härdigaste, men det skiljer ganska lite verkar det som
KRT
Jag är beredd på att den kommer växa ur krukan väldigt fort, det är bara kul med växter det blir något av snabbt smile.gif
När den fått lite höjd är det inte några problem om den toppfryser, det kan tom vara en fördel om den blir lite kompakt i kronan, men jag vill gärna att den blir lite trädlik innan den börja frysa tillbaka.

Det här ska bli spännande smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon