spacepingo
03-02-2013, 10:15
Hej
Har en röda vinbärsbuske som vi planterade 2011. Nu i vinter har det kommit massa snö som tyngt ner några av grenarna och knäckt dem ända nere vid marken. De är inte helt av men stammen har delat sig i grenklykan och "såren" är ca 5-10 cm långa. Hur ska jag göra? och när ska jag göra det? (Bor i Stockholm ungefär zon 3) Det är ju ett tag kvar till jag kan göra nåt antar jag men vill vara förberedd så det inte blir för sent.
Huggorm
03-02-2013, 10:29
De stammar som ser riktigt illa ut kan du kapa nere vid marken, annars är det inte mycket annat att göra än att ta bort skadade delar. Vinbärsbuskar är skapta för att klara av skador på enstaka stammar så det är ingen fara. Vänta en månad eller så till det börjar närma sig vår så går det fint att kapa, men sådana enklare ingrepp på en vinbärsbuske kan i princip göras när som helst på året.
spacepingo
04-02-2013, 20:08
Tack!
Jag får titta på den om nån månad och se hur mycket som behöver kapas. Än så länge ser man inte allt för det är fortfarande snö. Hopppas att den inte är allt för skadad så vi får några vinbär i år iallafall.
Hej
Det är bättre om du kapar Nu, innan blad knoppar öppna.
H. Bassam
spacepingo
05-02-2013, 19:43
Jag skulle tro att det är ett tag kvar innan de börjar bli knoppar. Vi har ett par minusgrader och en del snö fortfarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.