Full version: Skalad idegran
aloa
Äter harar eller rådjur idegran? Blev alldeles matt igår när jag går förbi ett hörn på tomten och ser att en idegran som jag satte ifjol bara har en knäckt pinne kvar i toppen. Eller är det snön som skalat busken? Vi har haft mycket snö, tö, snö igen, tö igen och snötäcket är stenhårt och tungt, gissar att många av mina mindre buskar och barrväxter är knäckta. Idegranen som jag dessutom köpte en större och dyrare variant av, suck. Men visst är hela idegranen giftig och då är det väl knappast djuren som tuggat?
Huggorm
Rådjur och andra hjortar tål faktiskt idegran, till skillnad från de flesta andra djur
Gunilla T
Jodå, djuren äter på idegranen...antar att de tål giftet. Jag fick också en vacker gran uppäten en vinter innan vi satte upp stängsel runt trädgården.
Bengt i Särö
CITAT (aloa @ 03-02-2013, 10:21) *
Äter harar eller rådjur idegran? Blev alldeles matt igår när jag går förbi ett hörn på tomten och ser att en idegran som jag satte ifjol bara har en knäckt pinne kvar i toppen. Eller är det snön som skalat busken? Vi har haft mycket snö, tö, snö igen, tö igen och snötäcket är stenhårt och tungt, gissar att många av mina mindre buskar och barrväxter är knäckta. Idegranen som jag dessutom köpte en större och dyrare variant av, suck. Men visst är hela idegranen giftig och då är det väl knappast djuren som tuggat?

Hej.

Alla idegranar kommer igen / Tålamod/
aloa
Det var ju surt, att de mumsar, får hägna in om det är nåt levande kvar. Jag som köpte ett kanonfint ex som skulle bli en fin mörkgrön fond i hörnet. Är inte den mest tålmodiga personen direkt, men det är ju sånt man lär sig av trädgård. Tack för svaren!
Cilla
Du har tur att det var idegranen som skadades. Den har extremt bra förmåga att reparera sig och det ganska snabbt.

Renskär snitten, det kan du göra i vårvinter t ex mars.

Intressant att hjortdjur äter idegran, det har jag aldrig sett. Här kan idegranar bli utsatta för rådjurens fejningar av hornen på våren och de kan också trampa ned dem, men äter idegran gör de inte ens när de har som minst mat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon