odman82
Sådär, man får ta det man har hemma. Jag har nu så försiktigt de går planterat om plantan igen i en IKEA-bestickshållare. Massor med hål och bör vara bra ventilation. Jag fick plasta in den så jorden inte skulle falla ut. Hur länge anser ni att jag bör vänta innan jag vattnar nu? Jag har inte haft på något vatten alls nu och jorden är ju fuktig från säcken.

Plantorna står nu i ett fönster i söderläge, men LED-växtbelysning ovanför. Det är torr luft i lägenheten och som sagt den andra planten växer ju så det knakar.

Skickar med en bild på vad det är för lampa jag har köpt, är den här okej eller bör jag skaffa något annat?

[attachment=74723:omplanterad1.jpg]

[attachment=74721:belysning2.jpg]

[attachment=74721:belysning.jpg]
KRT
Du får känna på jorden i bestickhållaren, den bör vara lätt fuktig. Men inte blöt, hur snabbt jorden torkar beror på luftfuktigheten i lägenheten, om krukan står ovanför ett element etc. Känn på den två gånger om dagen ni i början. Man kan ta en blompinne eller något annat i trä och sticka ner i jorden, om det fastnar en massa jord eller känns blöt är det för mycket vatten i jorden, fastna igen jord och pinnen känns torr är det för torrt. Lagom är alltså bäst.

Lampan blir säkert jättebra, extraljus är aldrig fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon