Full version: Rabattförslag
flouee
Jag håller på att planera en rabatt, zon 2, halvskugga och lite lerig jord. Den måste vara lättskött, inga tramsiga växter! Den ligger nära ett tegelrött hus, så jag tänker att färgtemat är blått-vitt-rosa.

Jag tänkte att basen ska vara daglilja och pion, men har svårt att kombinera ihop med annat. Funderar på följande:
- astilbe,
- oktoberaster,
- kantnepeta (eller isop),
- nävan Rozanne,
- flocknäva,

Jag har dock svårt att föreställa mig hur det skulle bli. Vill ha en kombination som blommar tidigt-sent och ser spännande ut inte bara p.g.a. blommorna. Saknar något som blommar tidigt? Det får inte heller bli för många sorter så att det blir plottrigt, så några kanske ska bort?

Några idéer? Många skriver hosta som bra granne till daglilja, men kommer att sådana på många andra ställen i trädgården så skulle gärna ha något annat.

(Rugosor och buskar kommer att finnas i bakkant)
kerstin z5-6
Flocknävan sprder sig med raketfart och växer den över pionknölarna lär den inte gilla det.

Stäppsalvia är snäll och blommar länge, finns i både rosa och blått

Baptisia med blå blom lever lika länge som pionen har vackra helt annorlunda blad.

35.jpg

Brunnera macrophylla tidig blå blom , bladen mycket vackra hela säsongen fyller samma funktion som Hosta men en annan växt.Sorten Jack Frost med silver marmorerade blad är särskilt fin
flouee
Tack för tipsen! Jag tittade lite på Jack Frost - trivs den även i lite mer soligt läge? Vad gäller baptisia så försökte jag så den för ett par år sedan, och har för mig att den är väldigt långsam, stämmer det?
kerstin z5-6
Baptisia brukar blomma här år tre och år fyra är den en fin buske:)
flouee
Jag har en uppföljningsfråga....

För t.ex hosta och jättedaggkåpa så kan man ibland köpa antigen en kruka P9, eller en 2 literskruka. Vad är mest prisvärt? Brukar man tjäna på att köpa den större och dela upp i mindre delar själv?
kerstin z5-6
Daggkåpa blir lätt ett ogräs och något jag avstår i mina rabatter.

Om man inte vill ha namnsorter är hosta väldigt lätt att så själv.
oliv
Stäppsalvia fungerar inte hos mig i lera och halvskugga. Jack Frost har varit världigt långsam, däremot fungerar rosenplister bra hos mig, och jag gillar det gråmelerade av rosenplistern tillsammans med hosta Francée som har vita kanter.
Lammöron och myskmalva trivs också i min lerjord.
För tidig blomning har jag vårlökar.
octachoron
De olika sorternas stäppsalvia skiljer sig tydligen ganska mycket åt i härdighet. Det är något som jag fick erfara den hårda vägen så kolla upp det innan plantering, några odlares erfarenheter av det finns på nätet men inte i böcker/plantskolors faktablad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon