LottaJo
Är på jakt efter några olika perenner, vissa vanliga, andra svårare att hitta. Nån som vet hur jag kan få tag på dem på nätet eller i Göteborgsområdet? Frön, sticklingar eller plantor kvittar, men jag kommer att behöva flera av varje. Kanske nån som har och kan tänka sig att sälja/byta mot nåt annat? flirting.gif

Det gäller:
Lythrum virgatum, smalbladigt fackelblomster
Achnatherum (Stipa) calamagrostis, silvergräs
Helenium 'Rubinzwerg' eller annan rödaktig solbrud
Agastache 'Black Adder' eller 'Blue Fortune', anisisop
Salvia nemorosa 'Rosa Königin' eller 'Amethyst', stäppsalvia
Circaea alpina, dvärghäxört
kerstin z5-6
Så dem själv? beställ frö och så dem smile.gif

de kan finnas tex här
jelitto
malarmaster
eftersom du bor i göteborg skulle jag nog besöka Botans fröställ,det är ju lite tidigt att botanisera i deras plantvagnar.
på nätet har jag handlat av odlarglädjen som har ett intressant sortiment.
är du ute och åker söderut är horsabäckens plantskola ( vid hallandsåsen) ett ställe med intressanta plantor.
kolla också upp sällskapet trädgårdsamatörerna i gtbg,de brukar ha en växtauktion/plantmarknad på våren.
du hittar deras hemsida på nätet.
själv åker jag på sta skånekretsen i alnarp och botaniserar bland sällsyntheter.en tur i alnarpsparken är också upplyftande för trädgårdssjälen på vårkanten. ulf
LottaJo
Tack båda! Många bra förslag. Jag trodde jag letat överallt redan, men tydligen inte... flirting.gif

Jelitto hade frön till både stäppsalvian och silvergräset, medan Odlarglädjen kommer att ha plantor av smalbladigt fackelblomster till våren. Solbrud och anisisop räknar jag med att kunna hitta i plantskolan, så nu är det bara dvärghäxörten kvar!

Jag har redan fått mina 20 påsar med smågodis från STA och Botans hyllor får jag väl skanna av i helgen. Alltid hittar man nåt man inte visste att man behövde... naughty.gif
LottaJo
Hmm, såg just att Jelitto har en minimigräns på 25Euro för beställning. Ett annat år vore det nog inget problem, men jag hade inte tänkt beställa riktigt så många fler fröpåsar i år, får nog leta vidare... sad.gif
oliv
Det finns också Lilla fiskaregatan och Impecta. Jag har för mig att jag beställt bara enstaka fröpåsar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon