Full version: Hur få bort ludd ?
mamamaggan
Sonen köpte ett nytt överkast för några veckor sedan . Det luddade av sig på allt i sängen så i dag tog han och tvättade överkastet , för sig , och sänglinnet för sig.

Överkastet luddade av sig enormt i tvättmaskinen .

Sänglinnet körde han för sig , två gånger t o m , men det är fortfarande alldeles fullt med ludd.

Nu har vi hängt lakan mm på tork och då undrar jag hur vi ska få bort luddet när det lakanen torkat ?

Någon som har bra förslag ?

Naturligtvis kommer han att reklamera överkastet i morogn , han har kvittot kvar.
Cacki
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2013, 18:36) *
Sonen köpte ett nytt överkast för några veckor sedan . Det luddade av sig på allt i sängen så i dag tog han och tvättade överkastet , för sig , och sänglinnet för sig.

Överkastet luddade av sig enormt i tvättmaskinen .

Sänglinnet körde han för sig , två gånger t o m , men det är fortfarande alldeles fullt med ludd.

Nu har vi hängt lakan mm på tork och då undrar jag hur vi ska få bort luddet när det lakanen torkat ?

Någon som har bra förslag ?

Naturligtvis kommer han att reklamera överkastet i morogn , han har kvittot kvar.

Torktumlre? Har han ingen egen kanske han kan få "hyra in sej" på någon annans.
Eva i Skåne
Tumlare är även mitt förslag
mamamaggan
Då får han väl prova med tumlare , tvätta igen och så tumla..
*Stintan*
Glöm inte ta bort luddet ur tumlaren sen bara smile.gif

Man får nog rensa tvättmaskinen efter att ha tvättat något så luddigt också innan man lägger i annan tvättt.
Anma
Jag har ju två hundar som hårar. Jag kör alla kläder i kalluft i tumlaren när de är tvättade och torkade. Hundhåren lossnar så fint då.
Så inte behöver lakanen ny tvätt, lägg in dem i tumlaren som de är.

mamamaggan
Aha , så han kan tumla dem när de är torra ? Tack för det .

Ska höra med honom så att han kollat om det var ludd kvar i tvättmaskinen men han brukar vara noga med sådant.

Anma
Ja och så brukar jag vara lite lat och inte orka rengöra tvättmaskinen från eventuella hundhår. Jag kör ett tomt kortprogram istället efter att jag tvättat klart. smile.gif
Ingen har klagat ännu i alla fall i vår gemensamma tvättstuga så det verkar fungera bra det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon