miaadner
På min förpackning av mörkröda pompondahlior står det att man skall plantera den med "ögat" strax ovanför jordytan.

OK, dum fråga men, vilken del är upp...?
Jag tyckte det verkade svårt att plantera alla de små mandelpotatislikande knölarna så att alla kom strax ovanför jordytan, eftersom dom ju var så olika långa. Därför bestämde jag mig för att det var den andra änden som var upp.

En bekant från FöräldraNätets trädgårdssida däremot, hade gjort precis tvärtom - och dessutom stod det på hennes förpackning att knölen skulle planteras 10 cm under jord...

Alltså, har någon av oss gjort helt rätt eller är vi båda ute på lång cykeltur...? Blir det några pompondahlior i min rabatt i sommar?? blink.gif
Eva i Skåne
I fästet där alla de avlånga knölarna möts brukar det ofta finnas rester av förra årets stjälk och ofta ser man vilket håll knölarna vill falla på och ofta finns det en lite rottråd i nedersta änden på dem. Blev du nåt klokare? wink.gif
10 cm har jag också läst ibland, men så långt ner har jag aldrig lyckats få mina. Ibland har överdelen av någon knöl knappt nog kommit under jorden, men de blommar ändå. Jag kan tänkta mig att de höga dahliorna står stadigare om man fått knölen lite längre ner i jorden, men blomningen är det inga problem med.
Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon