miaadner
P min frpackning av mrkrda pompondahlior str det att man skall plantera den med "gat" strax ovanfr jordytan.

OK, dum frga men, vilken del r upp...?
Jag tyckte det verkade svrt att plantera alla de sm mandelpotatislikande knlarna s att alla kom strax ovanfr jordytan, eftersom dom ju var s olika lnga. Drfr bestmde jag mig fr att det var den andra nden som var upp.

En bekant frn FrldraNtets trdgrdssida dremot, hade gjort precis tvrtom - och dessutom stod det p hennes frpackning att knlen skulle planteras 10 cm under jord...

Allts, har ngon av oss gjort helt rtt eller r vi bda ute p lng cykeltur...? Blir det ngra pompondahlior i min rabatt i sommar?? blink.gif
Eva i Skne
I fstet dr alla de avlnga knlarna mts brukar det ofta finnas rester av frra rets stjlk och ofta ser man vilket hll knlarna vill falla p och ofta finns det en lite rottrd i nedersta nden p dem. Blev du nt klokare? wink.gif
10 cm har jag ocks lst ibland, men s lngt ner har jag aldrig lyckats f mina. Ibland har verdelen av ngon knl knappt nog kommit under jorden, men de blommar nd. Jag kan tnkta mig att de hga dahliorna str stadigare om man ftt knlen lite lngre ner i jorden, men blomningen r det inga problem med.
Lycka till smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon