Full version: Önskelista
Bullmamman
Hej allihopa!
Jag har tassat runt här på forumet och hållit mig smått anonym, älskar allt med den här sidan och bitvis känns det som att jag känner de deltagare som är mest flitiga med att kommentera och hjälpa varandra. Härligt!

Jag satt här nu och funderade över vad jag skulle önska komplettera min egen trädgård med under det kommande året.

Jag tänkte att om ja skrev min, än så länge, inte särskilt kritiskt granskade, önskelista så kanske ni andra vill haka på smile.gif

Jag odlar i Zon 1, dock på en ganska öppen och blåsig plats vilket bitvis ställer till det.

Nåväl, till önskelistan nu:

1. Svavelpion
2. Mullbär.
3. Mistel.
4. Trädgårdiris, 'Edward of Windsor', 'Buttered popcorn', 'Goldfackel' och 'Dutch Chocolate'
5. Krollilja, är riktigt usel på artnamn, men rosa, vit och svart, tack!
6. Blåregn.
7. Smällspirea.
8. Valnötsträd.
9. Gul magnolia, 'Goldstar', 'Lois', Woodsman', Yellow Bird', Butterflies', 'Eva-Maria', eller 'Elisabeth'

Vad önskar ni er?
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit Bullmamman!
Roligt att du har hittat hit och att du nu gör ditt första inlägg.

Har just nu inga speciella önskningar på växter utan det blir oftast att jag upptäcker vad jag vill ha då jag ser det yes.gif
Gillade dina val av önskeväxter.
strandskatan
Hej Bullmamman! Här är en till sönderblåst zon 1-are! Skriver ständigt orealistiska önskelistor, mest på rosor. Gör galna fröbeställningar och sår dessutom allt jag äter och hittar som det finns frön i. Har haft ett mullbär men det dog, antagligen drunkningsdöden. Har ett blåregn, vanlig sinensis, som tar kål på mig med sin växtkraft, fast blomningen är klen tyvärr. Stort valnötsträd, dåligt med nötter, har förstått att man helst ska ha fler valnötsträd i närheten för bra fruktsättning. Jättekul att du hittat in på Odla! Nyfiken på din jordmån - sand eller lera?
Myosotis
Hej smile.gif

På min lista står det nog bara ornäsbjörk och Robinia hispida just nu. Och ett körsbärsträd förresten.
Och så har jag önskningar angående befintliga växter: att blåregnet ska blomma någon gång, att valnötsträdet ska bli större och bära nötter och att det lilla eliseäppleträdet ska klara sig.

CITAT (Bullmamman @ 05-02-2013, 12:43) *
Trädgårdiris 'Dutch Chocolate'

Var tvungen att googla, den var läcker!
Bullmamman
Strandskatan, jag har också ett blåregn sedan innan, fått förklarat för mig att jag ska låta det växa hejdlöst under några år och sedan försiktigt börja beskära det och först då egentligen kunna förvänta mig blomning som är något att ha. Huruvida det är så svarar jag inte för men det är så jag gör iaf wink.gif
Valnöt har jag varit sugen på i flera år, grannen har ett så kanske att de räcker om jag bara skaffar ett ändå, har inte plats för fler (inte utan att ge maken ett lätt hjärnblödning).
Jag odlar i sandjord, dock med högt innehåll av organiskt material.

Härligt att höra att ni precis som jag gör upp planer, önskar och hoppas!
ingmet
Säger som övriga - Varmt välkommen till Odla!

Jag är en periodare här på forumet.. hänger mycket på arbetslivet och om jag överhuvudtaget orkar logga in i en dator när jag kommer hem.

Härligt med din lista :-)..

Så här ser min lista ut vad gäller trädgården (mycket mera praktiska övningar just nu...)

1) Beställa fröer för att för första gången i mitt liv få odla i ett växthus..
A) Tomater B) Physallis C) Melon D)Örter E)Sallad F) Basilika G) Chili H) Blommor... inte riktigt bestämt mer än Rosenskära..
2) Montera skuggardiner & vajrar samt automatiska fönsteröppnare i växthuset
3) Ta bort de enorma jordhögarna efter växthusbygget..dvs fördela över resten av tomten (mestadels ska jag fylla på häckarna).
4) Planera (designa) och montera pallkragar (25 st) bakom växthuset
5) Växtlistan... Har planterat vindruva i växthuset.. om den överlevt vintern tänkte jag investera i ett fikonträd.. vore även exotiskt med citrus av någon sort.. och jo.. Olivträd vore underbart.. Plånboken kommer att vara väldigt styrande..så jag får nog ta ett önskemål per år..

shy.gif
Vinterflickan
Välkommen!

Själv önskar jag mig lite olika sorter av fläder, gulbladig & mörkbladig, mörk perukbuske & en rosentamarisk!
Hade gärna önskat mig mer tid oxå men inser att sommaren mest kommer få gå att jaga små snabba barnben wink.gif
Peztis
Precis som de andra önskar jag dig varmt välkommen med dina första inlägg efter tassandet! smile.gif

Jag har egentligen ingen lista, mitt trädgårdsår ser lite konstigt ut eftersom vi planerar att flytta efter sommaren eller så.

Men åh vad jag vill ha blåregn. Har ju sett bilderna från Ninfa och det är ju SÅ det ska se ut med ruiner och allt! biggrin.gif Fast man kanske inte vill bo i en ruin... Men man kan ju göra sig en!

Och vore det inte snyggt då med ett gullregn intill... Fast det kanske bli lite för mycket Heja Sverige... biggrin.gif
Harvey
Kul att läsa era önskelistor! Min är så lång så jag skulle inte kunna skriva den, och den fylls ständigt på, särskilt nu under vintern när man är mycket framför datorn och ser alla underbara bilder...
Ett litet plock ur min lista är t.ex:

Euonymus oxyphyllus, -Bollbenved
Staphylea holocarpa, -Kinesisk Pimpernöt
Deinanthe caerulea, -Lundsköna
Hemerocallis Free Wheelin, -Daglilja
Rosa moyesii, -Mandarinros
Diphylleia cymosa, -Paraplyblad
Fler Azaleor
Flikbladig gråal.

Sedan hade en 20 m3 med bra jord suttit fint, ett antal kubik med sprängsten och en hel del annat för att få en snygg trädgård ;-)
Peztis
CITAT (Harvey @ 07-02-2013, 10:31) *
...
Sedan hade en 20 m3 med bra jord suttit fint, ett antal kubik med sprängsten och en hel del annat för att få en snygg trädgård ;-)

Som grävhjälp, pengar, matlagnings- tvätt- och städhjälp (vem vill sysselsätta sig med sådant när man har en trädgård att fixa!)... biggrin.gif
Harvey
Äsch, jag struntar bara i att städa och sådant på sommaren. Ingen dör av lite smuts ;-) Pengar hade ju onekligen underlättat, då hade det bara varit och ringt och beställt och hyrt in en grävare och minidumper...
KRT
På min lista står;
Paeonia anomala - sibirisk pion
Paeonia peregrina - turkisk pion
Paeonia anomala ssp veitchii - rosenpion
Hibanobambusa tranquillans "shiroshima"
Prunus persica - persika
Cydonia oblonga - äkta kvitten

Klätterros Mme Sancy de Parabere (har dock beställt, så den drömmen ska gå i uppfyllelse)
Myosotis
CITAT (KRT @ 07-02-2013, 13:56) *
Prunus persica - persika

Här hittade vi en liten persika i komposten - utan att ens ha önskat det. Tror egentligen inte den klarar sig här, första vintern frös den ner ganska mycket trots skydd men överlevde, ska bli spännande att se om det klarar sig denna vinter med.
KRT
CITAT (Myosotis @ 07-02-2013, 14:03) *
Här hittade vi en liten persika i komposten - utan att ens ha önskat det. Tror egentligen inte den klarar sig här, första vintern frös den ner ganska mycket trots skydd men överlevde, ska bli spännande att se om det klarar sig denna vinter med.

Vad kul! Håller tummarna för att den överlever vintern...
hs04290
Önskelista?? I år??
En större radhusträdgård kanske??? Frösådd är en passion.
3 frösådda svavelpioner har tagit sig.
En kinesisk er hin qiao nu på andra året, riktigt stor.
Clematis texensis Diana kommer fint, liksom Cl alp Propertius.
Sticklingen av smällspirea, el Diablo växer till sig.
Sticklingar av liguster, måbär, idegran och buxbom frodas.
Blodtopp, röd och rosa, blivit stora.
Carex muskumiensis, hirs "Will scarlet" och lila pärlhirs fina.
Frösådda aklejor, julrosor, nävor, grekvädd, malvor, mörk blågull mm breder ut sig. Törnrosas kjortel och luktärtor klättrar upp i vildvinet, liksom en vinda från Kina.

Har äntligen hittat hakonegräs, Aureum som fått plats i skuggan.
Och den underbara alunroten Raspberry smothie.
Och en finflikig blodfläder "Black lace" med läcker rosa blomning.

Men Variegerad liljekonvalj verkar helt omöjligt. Kanske någon därute som vet?

PS. Jag har också acer rubrum, ett antal plantor och 2 gulliga små lärkträd, om ngn aspirerar...
Helena
kerstin z5-6
1, mildare zon

2. mer rosor

3. att mina armar läker ihop och en drös folk som kan hjälpa mej med vår bestyren 2014
strandskatan
Jag önskar att jag plötsligt genom ett under ska hitta plats i trädgården för mina fyra frösådda klöveralmar, mina två frösådda persikoträd och mitt frösådda aprikosträd...
EvaKlemming
Att mina tre angripna och skorviga fruktträd var silverpäron istället. Det är EN sak på en lååång lista.
Anna-Karin Lundberg
Hej!
Jag har också en långt lista, men har egentligen växter så det räcker. För att inte förköpa mig så köper jag (nästan) bara det jag har i listan. Min lista består av en liten anteckningsbok där jag skriver ned intressanta växter jag ser eller läser om. Om jag läser en tidning eller bok så brukar man hitta nåt spännande, ser trädgårdsprogram på TV eller är i en visningsträdgård. Jag skriver namn (art och sort), samt lite kort om varför jag vill ha dem, läge, färg och sånt.

Boken ligger i handväskan och så fort jag önskar mig något skriver jag det i boken. När jag åker till en handelsträdgård så bläddrar jag i boken för att se vad jag faktiskt vill ha.

Några av växterna är "bara att köpa" men eftersom jag försöker spara pengar och inte har plats/tid/behov av fler växter så köper jag dem bara om jag ser dem på rea eller så. Andra växter vill jag verkligen ha och ser jag dem så köper jag dem, oavsett pris och tid. En sån växt är röd hundkex, heter "Ravenswing" tror jag.
Mony
Vad smart med en sådan bok som man har i väskan! Speciellt att skriva ner varför man vill ha den och var man tänker sig att den skall stå.

Jag vet inte hur många gånger jag kommer med ett impulsköp och måste gräva ny/större rabatt för att kunna plantera den laugh.gif
Klint
Välkommen Bullmamman!
En sån bok borde jag skaffa, för jag har jättemycket växter på min villhalista.Några som jag alltid velat ha många nya å sen så glömmer man ju.Senaste är faktiskt en ros, jag har aldrig haft eller velat ha rosor men har ändrat mej, mycket tack vare Kajsas bilder här på Odla.Få se nu vilka jag kommer ihåg.

Bonica
Honungsros
Höstsilverax
Rikblommande, långblommande, blå nävor
Gammal sort av pingstliljor
Green spring tulpaner
Stjärnflocka
Guldregn
Carmencitarönn
Sibirisk hjärtstilla
Gillenia
M.mm.m
Anna-Karin Lundberg
Jag kan verkligen rekommendera en sån här bok, haha.
Och jag har själv börjat titta på rosor - fast jag tidigare inte var intresserad. Läste massor av rosböcker, som LÅ Gustavssons Rosor för Nordiska trädgårdar. Där finns ju massor av listor och tabeller, jag hittade sorter som passade mina förväntningar och förutsättningar jättebra - men sen när man åker till handelsträdgården så blir jag bortkollrad av alla sorter och skyltar de har där. Jag har skrivit ned i boken vilka sorter som passar hos mig - så det är bara att bläddra i boken och bara köpa det som finns där och då vara säker på att det blir rätt. Det spelar ingen roll om de har rea och utförsäljning, jag bläddrar i boken innan jag handlar!

På vintern brukar jag låna böcker på bibblan, läser om iris, pioner eller buskar och blir frestad av vissa arter och sorter. Allt står i boken. Är jag på en handelsträdgård och ser fina iris så tittar jag i boken vilken sort jag faktiskt tyckte var finast. Har de inte den jag ville ha är det lättare att låta bli att köpa, jag kan fortsätta att leta.

Jag var på en jättestor handelsträdgård i Finland. Alla namn stod på finska - men förstås även på latin. Vilken tur att jag skrivit ned namnen så noga i boken! Här fanns flera av de växter jag letat efter, men jag hade aldrig kommit ihåg bara de latinska namnen utan hjälp av boken.

Det är en vanlig liten anteckningsbok, så liten att jag alltid har den i handväskan. Jag har delat in den i "perenner", "buskar", "vattenväxter", "rosor", "pioner", "lökar" och "sommarblommor". Lätt att skriva in på "rätt avdelning" och lätt att bläddra fram. Vilket tjat om min bok, men den har verkligen hjälpt mig ifrån tokiga impulsköp och jag behöver inte vara rädd att glömma namnet på något fint jag önskar mig.
strandskatan
Oj, vad du är organiserad och väldisciplinerad! Imponerande!
Tassiemon
Rolig tråd smile.gif

Jag önskar mig:

1. Mindre slänt, har enormt mycket.

2. Annan jordmån än min dumma svårgrävda silt full med stora stenar efter schaktning.

3. Mildare klimatzon, har V.

4. En massa japanska lönnar, som inte kan växa här :/

5. Ett svalt utrymme där jag kan övervintra buskar, träd mm.

6. Ett växthus
Anna-Karin Lundberg
Tassiemon, det var en ganska svår önskelista du hade.
Två tips kan du få av mig, fast jag vet ju inte hur det ser ut hos dig. Jag har också väldigt mycket "slänt" i min trädgård som är en kuperad skogstomt. Det mesta måste få terrasser men nu när jag bott här ett tag och kunnat gräva till det så har det blivit riktigt bra. Så fort jag grävt någonstans har jag lagt all överbliven jord till en terrass. Och när det ska planteras så gräver jag mig "inåt" i slänten och lägger jorden "utåt". Jag har faktiskt köpt ett lastbilsflak med jord för att ordna till en mindre gräsmatta framför huset, så det är lite plant innan det sluttar igen.

Men vad jag tänkte påminna om är en övervintringsplats som kan finnas utan att man tänker på den. Det är i krypgrunden under huset. Kanske har du inte en sån grund och då går det ju inte, men ibland har man det utan att tänka på platsen som en förvaringsplats. Jag har krypgrund under mitt vardagsrum, jag får verkligen krypa på knä där under, men kommer in genom ett smalt källarfönster och där står 50-talet växter i krukor samt alla dahliaknölar hela vintern.
Tassiemon
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 12-09-2013, 07:35) *
Tassiemon, det var en ganska svår önskelista du hade.
Två tips kan du få av mig, fast jag vet ju inte hur det ser ut hos dig. Jag har också väldigt mycket "slänt" i min trädgård som är en kuperad skogstomt. Det mesta måste få terrasser men nu när jag bott här ett tag och kunnat gräva till det så har det blivit riktigt bra. Så fort jag grävt någonstans har jag lagt all överbliven jord till en terrass. Och när det ska planteras så gräver jag mig "inåt" i slänten och lägger jorden "utåt". Jag har faktiskt köpt ett lastbilsflak med jord för att ordna till en mindre gräsmatta framför huset, så det är lite plant innan det sluttar igen.

Men vad jag tänkte påminna om är en övervintringsplats som kan finnas utan att man tänker på den. Det är i krypgrunden under huset. Kanske har du inte en sån grund och då går det ju inte, men ibland har man det utan att tänka på platsen som en förvaringsplats. Jag har krypgrund under mitt vardagsrum, jag får verkligen krypa på knä där under, men kommer in genom ett smalt källarfönster och där står 50-talet växter i krukor samt alla dahliaknölar hela vintern.

Tack för tipset!
Jag ska försöka gräva mig in i slänten så gott jag kan, liten bit i taget smile.gif
Tyvärr har jag ingen krypgrund, möjligtvis skulle jag kanske kunna slå in och förvara under soldäcket, men det blir trångt och jag vet inte om det skulle vara tillräckligt, då kanske det är bättre under skärmtaket, intill fasaden.
Nenna på Aspö
Just nu står en uppstammad Magnolia x soulangiana högst upp på önskelistan, ett fint exemplar är så dyr att det vete tusan om jag någonsin kommer mig för att köpa en på egen hand.

Därefter kan den göras nästan hur lång som helst, men av praktiska skäl får jag inskränka den till sådant jag redan påbörjat:
Nya grusgångar
En robinia till norrsidan
Perovskia till söderläge
En frukostaltan i sydost
En pergola vid gamla grinden
Fler pioner och dagliljor till rabatten vid uppfarten
Trevliga "höjdare" i främst blå nyanser till samma ställe
Järnek
Rhododendron
En klätterhortensia
Fler timmar på dygnet alternativt mindre jobb...

Som du ser har jag litet att göra :-)
Mickie
Har nyligen flyttat till ett hus och drömmen om en liten trädgård har äntligen gått i uppfyllelse! smile.gif
Har idag planterat minikiwi, för ett par veckor sedan ett päronträd. Det finns inte mycket växter på tomten så jag kan göra precis vad jag vill smile.gif

Bra idé Anna-Karin! Får ofta massor med tankar om vad jag skulle vilja skaffa - sen flyger tankarna iväg, kanske ska jag skriva ner dom.

Min önskelista - ett axplock:
Persikoträd - skall skaffa
Förkultivera ettåringar som inkakrage, klockranka, kryddtagetes, krasse, luktärt, svartöga, petunia mm mm
Solrosor
Tomater, kapkrusbär, pepino, tamarillo, djungelgurka, chili (i kruka på solig balkong)
Jordärtskockor, sparris, pumpor i alla färger och former
Björnbär
Olika klätterväxter uppför altanräcket

Framför allt önskar jag att min trädgård blir frodig, snudd på vildvuxen med glada sprakande färger smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon