Full version: fest på palmen
Riffrock
Hej, jag tror något äter på vår palm. Några tips på vad det kan vara? Kan inte se nått som kryper.
ingaröbo
Det här är inte så lätt! Jag skulle tro att det är en gnagare, en bagge av något slag som ligger i jorden dagtid och som mumsar nattetid.
Jag skulle ta bort all jord, spola rötterna och ge ny kruka med ny jord. Om inte angreppet försvinner finns nog skadedjuret gömt på annan plats.
Alexander-VG-zon3
Tycker de flesta skador ser ut som rost eller obalasan i jorden (näring för mycket eller för lite). Sedan är där några mekaniska skador som jag inte tror är ohyra, men den ohyra som är vanligast på palmer inomhus är sköldlöss och spinn vilka alla tar vätska från bladen och äter inte.
Bassam
Hej

Den ser ut som rost sjukdom som kommer från svamp, så du kan inte se någon insekter för att sporen är mycket små och vi kan inte ser på ögon, de kommer på växter när man ger växterna mycket vatten.
Obs
De är delar som såg ätna, de är skadad områden som torka och på slutet de ramla.
Vad vi kan göra:
1 ta bort skadade delar men inte hela blad.
2 vattna försiktigt.
3 kan du spreja dem på vatten som blandad med bikarbonat.

H.Bassam
spacepingo
Du har inte några husdjur som knaprar på bladen? Alla växter med smala blad hemma hos svärmor ser ut så där pga deras två katter.
CillaM
CITAT (spacepingo @ 08-02-2013, 20:27) *
Du har inte några husdjur som knaprar på bladen? Alla växter med smala blad hemma hos svärmor ser ut så där pga deras två katter.

Precis min tanke också!! Speciellt katter som kan vara lätt rastlösa den här årstiden ger sig på växter, en av mina passionsblommor ser rent bedrövlig ut just nu då flera katter ger sig på den.
Bassam
Hej

Katter kan inte göra så. varför ska man göra katterna brottslingar .

H.Bassam
CillaM
Katter kan PRECIS göra så! Har 7 stycken så jag VET. Och jag älskar dom fortfarande lika mycket.
ingaröbo
Katter kan gnaga på det mesta, så finns det katt i hemmet är kanske gåtan löst. Katter gillar ju gräs och finns det inget gott gräs i närheten tar den det som mest liknar det.
Så, finns det katt i hemmet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon