tobbo166
Hej!

Tänkte sätta lite träd av olika sorter, ca 7 st längs med tomtgränsen. Sökte förutsättningslöst på nätet. Inser att det blir rätt dyrt. Om jag endast sätter ca 4 st och gräver upp de övriga 3 st i skogen. Vad finns det för träd som blir max 7 m? Funderade på rönn först men den blir 12 m läste jag. Om ni nu bortser från det "moraliskt förkastliga" i att gräva upp några träd. Men skogen är ju full av träd som bekant, och jag bor inte i Stockholm, utan det är glesbefolkat här (Götaland). Man kanske kan toppbeskära också. Men inte björk i så fall, ser ju hemskt ut när man tar av toppen på en vanlig björk.
Huggorm
Rönn är inte dumt. Står de öppet och ljust så blir de ofta inte mer än sju meter, det är när de står skuggigt och måste sträcka sig mot ljuset som de blir 12-15m. Det är ju härdiga och tåliga träd. Annars kan du leta upp hagtorn, de finns i vissa skogar eller skogsbryn om det är bra jord.

Var ungefär i Götaland bor du? Det är mycket stor skillnad på förutsättningarna på Österlen och på sydsvenska höglandet. Det är svårt att ge några bra tips utan att veta.
Kutas
Lite tips på olika träd och deras höjder (samt priser i Stockholm, så kan tänka mig att det blir billigare i Götaland).
http://www.tradgardshuset.com/sortiment/trad/

Finska Blodbjörken är fin, finns inte med på den länkade listan, jag tror den blir ca 8 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon