Full version: Bra marktäckare
Vinterflickan
När man läser runt om marktäckare så föreslås ofta Daggkåpa, Flocknäva, Ormöga, Myskmadra med fler som bra exempel. ag tycker dom flesta är jättefina, älskar daggkåpans storvuxna charm & satte i somras Flocknäva på en plats i trädgården. Men samtidigt läser man oxå att plantera inte denna i närheten av rosor, kväver osv.

Är det några marktäckare man inte bör plantera under rosor, pioner & klematis tex? Och kanske några som är väl lämpade för det? Undrar eftersom jag ska gräva upp ganska mycket runt min ros- & klematis-pergola och sätta marktäckare där istället för gräs - vill ju inte kväva eller ta död på nån av dem!

Tacksam för alla tips jag kan få!
Gunilla T
Jag är väl inte rätt person att svara eftersom jag aldrig varit någon vän av invasiva marktäckare men ingen annan har svarat så...

Man måste inte täcka marken vilket man lätt kan tro om man läser trädgårdsböcker. Av de växter som benämns marktäckare är de flesta oerhört spridningsbenägna vilket innebär att de knappast stannar ens där rabatten tar slut. Dessutom konkurrerar de med andra växter i planteringen, alla får mindre utrymme, mindre näring och mindre fukt.

Det blir på sikt ganska mycket arbete med marktäckare - man måste hålla dem inom ramarna - man kommer inte åt att kanske gödsla eller jordförbättra som man önskar och får ogräs fäste ser man inte ogräsen förränn de etablerat sig ordentligt t.ex. maskros

Flocknävan blir fullständigt dominerande om den får hållas, den innehåller ett ämne som på sikt tar kål på andra växter - en skyddsmekanism som gör att den kan bre ut sig.

Jo, jag gillar några marktäckare bl.a. myskmadra och jättedaggkåpa men jag planterar dem inte där de kan växa in i andra växters rötter. Myskmadran får man rensa ut ordentligt flera ggr per säsong och har man andra växter i närheten är det näst intill omöjligt att kontrollera den.

Jättedaggkåpan blir omgående ganska omfångsrik så den bör också delas en eller två ggr per säsong, dessutom frösår den sig rejält. Är man införstådd med det och beredd att göra arbetet så visst...

Jag tycker det är vackert med växter som verkligen får synas och spela prima primadonnor på sin växtplats utan att behöva konkurrera vare sig med näring eller blickfång av andra, mindre sköna växter kanske?
Visst kan man plantera marktäckare men då bör platsen väljas med omsorg där växten fyller den funktion man önskar dvs att helt täcka ett område.

Men, det är jag det - andra tycker annorlunda.

Tillägg; allelopati heter det som bl.a. flocknävan tillämpar.
KRT
Jag har Myskmandra runt fötterna på mina pioner, och tycker faktiskt inte den växer tillräckligt fort smile.gif

Mitt tips är att välja ettåriga marktäckande/krypande växter. De döljer jorden (om man som jag hatar att rensa ogräs och inte vill ha bar jord någonstans) samtidigt som de dör av på hösten och därför inte blir så invasiva. Däremot kan de ju fröså sig själv på gott och ont. Jag satte Strandkrassling sommaren 2011, sommaren 2012 hade jag ett lika fint bestånd igen utan att ha satt ett frö själv smile.gif Fördelen med annueller är också att man kan variera färg och form från år till år.....

Annars kan man ju sätta jordgubbar eller smultron som marktäckare, då får man ju dessutom lite utbyte av dem i form av bär....
Gunilla T
Ja, så är det alltid när man skriver om invasiva växter. Någon säger att hos mig är det inte så vilket säkert kan vara korrekt. Växtmiljön påverkar alltid och även tiden som växten haft på sig. Myskmadran håller sig hyfsat iaf de tre första åren men om fem år är det inte lika kul men jag odlar den ändå eftersom jag gillar den men platsen är noga vald så jag kommer åt att hantera den.

Rensar ogräs är nog det minsta jag gör, väldigt sällan faktiskt. Lita svinmålla någon gång och en och annan maskros som slagit rot som jag nyper i förbifarten.

Också en myt - att man ständigt får rensa ogräs om man inte täcker marken...
KRT
Mmmm det kan vara som med murgröna, händer knappt något de första åren, sedan exploderar tillväxten. Men jag tycker så mycket om Myskmandra att jag är beredd att rensa lite extra.

Jag tycker helt klart att jag har mycket mer "besvär" med ogräs i de rabatter där mycket jord syns - men det kanske är som jag upplever det. I vilket fall som helst så får jag knappt plats med alla växter jag vill ha, så då får de flyta ihop och bli en helhet snarare än utplacerad en och en i all sin prakt - jag har bara 500 kvm trädgård att arbeta med smile.gif
octachoron
Jag tycker att en lagom starkväxande näva passar bra att ha runt rosor och klematis.
Själv har jag bl a satt näva 'Brookside' framför en ros samt en klematis bakom rosen som växer igenom rosen. Det blir lång och dramatisk effekt men nu är nävan nästan väl stor och jag inser att den borde planterats längre från rosen.
Annars är nävan 'Rozanne' ganska benägen att hålla sig på sin plats och långblommande men en planta blir väldigt stor/yvig upptill så det får man tänka på.
Men det är inte lika lätt att gödsla och sköta ev rensning som om växterna stått för sig själva men samplanteringen undertrycker också mycket av ogräset så sammantaget blir det mindre arbete.

Sedan sätter jag ju vårblommande lökar i varje öppen jordfläck...
Vinterflickan
CITAT (octachoron @ 13-02-2013, 11:47) *
Jag tycker att en lagom starkväxande näva passar bra att ha runt rosor och klematis.
Själv har jag bl a satt näva 'Brookside' framför en ros samt en klematis bakom rosen som växer igenom rosen. Det blir lång och dramatisk effekt men nu är nävan nästan väl stor och jag inser att den borde planterats längre från rosen.
Annars är nävan 'Rozanne' ganska benägen att hålla sig på sin plats och långblommande men en planta blir väldigt stor/yvig upptill så det får man tänka på.
Men det är inte lika lätt att gödsla och sköta ev rensning som om växterna stått för sig själva men samplanteringen undertrycker också mycket av ogräset så sammantaget blir det mindre arbete.

Sedan sätter jag ju vårblommande lökar i varje öppen jordfläck...

Bra tips!

Får kanske bli lite nävor bland rabattrosorna... först ska jag bara försöka mörda den där hemska våtarven men det känns som jobbig strid... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon