Full version: Cornelia
strandskatan
Myskrosorna, moscatahybriderna, är rosor som tycks trivas skapligt i min sandjord. Cornelia har trevliga färgskiftningar, slänger ut en lång gren då och då och funderar på att bli en klätterros. Doftar gott men här är hon omgiven av en blå nunneört vars färg är klädsam mot rosen men som tyvärr stinker å det gruvligaste!
Plater
Och kan man annat än att tycka om det brunröda grenverket? Den står visst enligt min lista bland alla de rosor jag har "ärvt", får ta en närmare titt på den i år!
Kajsa
Skulle gärna haft fler Myskrosor men dom fryser för mycket i min zon, Trier dog en sträng vinter.
Cornelia ser så fin ut.
strandskatan
Men Kajsa, Trier borde väl inte frysa ner hos dig? Bor du inte i zon 3/4? De flesta myskrosor är bara härdiga till zon 3, men Trier och Mozart ska gå i zon 4 - påstår åtminstone Rosenposten. (Trier borde man ha förstås... får möjligen ersätta mina värdelösa Sympathie som senaste åren varit bladösa pinnar med en enda ros högst upp... gissa om det såg löjligt ut!)
Kajsa
Här är mer zon 4 än 3 och min Trier dog hårda vintern 2009 -10, det är det där med att man ska ha rosor med frysmarginal lite svårare år blir det så tydligt.

Trier, så trist att den dog, men jag har börjat om med en ny i lite mer skyddat läge.
Mozart, Ghislainde de Feligonde, Robin Hood är kvar, men jag har haft andra som dött.
Mozart är den bästa här, den blir stor på en sommar även om den fryser ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon