Full version: Tak till växthus
Pyssel-Fia
Planerar just nu mitt växthusbygge men har lite funderingar ang. taket.
Växthuset ska byggas i trä med glas till väggarna, men jag vill inte ha glas till taket.
Har kollat på olika varianter och med högst skiftande priser.
Eftersom jag inte är säker på vad jag vill ha, tänkte jag att det kunde vara smart att välja ett billigt tak, för då kan jag ju byta om några år om jag inte gillar det.
Men... Det måste ju hålla! Det bör tilläggas att jag bor på västkusten så det blåser ju en hel del.
Har kollat på denna http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/tak.../21150/plasttak
Vad tror ni, håller detta?

Ni andra som har byggt själva, vad har ni för tak? och vad finns det för för- och nackdelar med de olika varianterna?

Alla tips tas tacksamt emot!
malcolm
Jag har hela mitt pyttelilla växthus beklätt med en slags korrrugerad växthusplast som jag köpte på COOP byggvdelning men numera har man visst lagt ner den avdelningen men på den tiden (10-12 år sedan) hade även Bauhaus och det fanns speciella spik och brickor att köpa till. Nu är itt växthus pyttelitet (12 kvm golvyta) och står i skydd av en häck men plasten har hållit bra än så länge.

[attachment=74822:V_XTHUS.jpeg]
Najsan
Har också ett hemmabyggt glashus, har även glas i taket och är jättenöjd med det. Slitstarkt och glatt så snön hasar av. Och så ser man ju ut när man sitter och äter middag under stjärnorna...

Varför vill du inte ha glastak om resten ska vara i glas?
Peztis
I mitt gamla växthus satt det den typen av korrugerat plasttak som du pratar om och det funkade jättebra i många år. Jag har fortfarande denna typen av tak på den inglasade och oisolerade altanen. Där skulle de verkligen behöva bytas ut men där har de suttit i bra många år (vi har ju bott hör i 13 år och de var inte direkt nya då).

Det kommer säkert att fungera jättebra!
Greenroomer
Korrugerad plast fungerar alldeles utmärkt, typ den som Pyssel-Fia hänvisar till. Se bara till att den är UV-behandlad och att du får den sidan utåt/uppåt (ifall bara ena sidan är behandlad). Men jag skulle ändå rekommendera kanalplast.

Fördelarna med kanalplast, enligt min subjektiva åsikt, är bl.a. följande:
  • bättre isoleringsförmåga
  • enklare att såga upp öppningar för vädringsluckor
  • snyggare
Nackdelar är bl.a. följande:
  • dyr
  • det kan börja mögla i kanalerna
  • kanalerna år svåra att rengöra (om det skulle behövas)
Googla på "kanalplast" och "växthus" och välj bildsökning så får du fram olika typer av kanalplast.
Du kan också kolla min enkla växthusblogg där jag byggt ett enkelt växthus av gamla fönster och tak av kanalplast.

Pyssel-Fia -lycka till med växthuset och taket ! Sätt gärna upp bilder på ditt växthus när du kommit igång med växthusbyggandet! smile.gif
asaleo
[attachment=75114:IMG_3865_a.JPG]Jag rekommenderar kanalplast liksom Greenroomer.
Kanalplasten klämde jag fast med en list som jag köpte i brädgården.
Listen är skålad och ligger an på kanterna. Jag monterade en tätningslist under kanten för att få lite flexibilitet vi åtdragningen av skruvarna.
Listen skyddar också spröjsen som plasten ligger i.
Kanalerna tätas i båda ändarna. En ände skall dock vara ventilerad för att släppa ut kondensen.
Jag bifogar en bild på hur det ser ut på mitt växthus.
Asaleo
ogräset
Det är mycket att tänka på, när man skall bygga växthus. Vi har trästomme med kanalplast.
Lycka till med bygget!

Växthus1462.jpg

Birgitta tummenupp.gif
Blåklockan
Något att tänka på med korrugerad plast är att du får dubbla arean på taket, dvs du släpper ut dubbelt så mycket värme på natten och det vill man ju oftast inte, det släpper alltså ut mycket mer än 3 mm glas.
kerstin z5-6
Kanalplast avsett för växthus är klart det bästa , ligger det i söder ta mjölkvitt så slipper du skuggardiner i taket
svartnos
Om du köper det tak på Bygg Max som du länkade till så har jag en fråga...
Eftersom plasten är "vågig", hur gör du då växthuset tätt?
Att köpa plasttak till växthus så bör det nog vara slät kanalplast, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon