strandskatan
En låg inramningshäck runt trädgårdslandet - var det meningen från början, nu en halvmeter bred och 70 cm hög, måste hoppa över den för att komma in till "landen", mycket obekvämt. Vid rosenbågen New Dawn som jag fruktar snart utkonkurreras av häcken. I landet till vänster har jag för tillfället sått perennfröer. Till höger växer svarta vinbär, krusbär, en döende rabarber och äkta kvitten. Funderar på vad jag ska ta mig till. Gräva bort häcken längs mittgången, eller både mittgången och räckan närmast kamera. Vad skulle se vettigast ut? Alla förslag mottages tacksamt av villrådig Strandskata.
KRT
Först och främst - grattis till att ha en livskraftig fin buxbom! Min tilltänkta häck har gulnat och jag ska ta upp den snart.... Tycker absolut du ska behålla den om du kan!
Buxbom klarar ju kraftig beskärning, så varför inte bara (gradvis) ta ner den och smalna av den? Om du vill gräva upp skulle jag absolut lämna ytterkanterna och bara ta upp längs gången! Men det viktigaste är nog att hålla sen kort, och klippa ofta...
strandskatan
Kära KRT, om du visste hur mycket buxbom jag har! När jag upptäckte hur lätta de var att föröka, bara att stoppa ner kvistar i jorden och så hade man instant häck alldeles gratis och alla tog sig, så började jag göra häckar av allt klipp, men jag börjar inse att för mycket är bara FÖR mycket och klippa häckarna är ett h-e, särskilt när de blivit så här förvuxna, buxbomsved är HÅRD! I somras klippte jag inte just de här häckarna på bilden, men året innan (eller kanske två år sedan, tiden har börjat gå väldigt fort) blev det åtskilliga sopsäckar fulla med klipp. Buxbom sägs ju växa långsamt, men i mitt tycke växer den alldeles för fort! På samma gång är jag rädd att göra något jag ångrar förstås, har också haft en tanke att låta det växa upp som någon slags berså eller liknande. Hoppas någon kommer med en jättesmart idé. Annars kanske buxbomssjukan snart är här och befriar mig från (lyx)problemet?
Gossen Ruda
Klipp! Givetvis med en motordriven maskin, el eller bensin. Jag har också märkt att håller man inte efter den tar den över och den verkar tåla all sorts beskärning.
strandskatan
Vet du, gossen R, precis vad jag satt och tänkte på senare i går kväll! I somras byttes hopplös stor gammal stinkande svårstartad gräsklippare ut mot behändig batteridriven gräsklippare och skurborste och såpa ersattes med ny högtryckstvätt, och hur mycket lättare blev inte livet för mig! Så varför fortsätta slita med gammal rostig häcksax? Tycker bara det verkar lite farligt, ingen risk man klipper fingrarna av sig?
KRT
Om jag kan klippa vår vildvuxna spireahäck med en liten nätt eldriven häcksax kan du! Om man håller på rätt sätt är det ingen fara att man klipper av några fingrar, de är inte ens i närheten av "klingan".....

Dessutom, om man klipper med maskin orkar man göra det flera gånger per säsong och häcken växer en inte ur händerna smile.gif
strandskatan
KRT, om du har en bra häcksax vill jag gärna veta vad det är för märke!
Bassam
Hej

Det är bättre att man lära och våga sig använda maskiner, de sparar tid och hälsa.

H.Bassam
KRT
CITAT (strandskatan @ 08-02-2013, 12:49) *
KRT, om du har en bra häcksax vill jag gärna veta vad det är för märke!

Jagmkan kila it i garaget i morgon och kolla....
strandskatan
CITAT (Bassam @ 08-02-2013, 18:44) *
Hej
Det är bättre att man lära och våga sig använda maskiner, de sparar tid och hälsa.

H.Bassam

Absolut, Bassam, jag har börjat förstå det!
CillaM
jisses, jag klipper mina oxelhäckar med eldriven häcksax så en buxbom lär inte vara nåt hinder för en sån apparat. Önskar jag hade dina buxbom även om mina växer fint o bra
aloa
Jag har en klippt ligusterhäck och trodde jag kunde klippa med handsax två gånger per säsong men så bra fysik har jag förstås inte. Har en elektrisk häcksax med sladd som jag tyvärr har klippt av tre gånger. Så har du sladd måste du ha jordfelsbrytare! Kanske jag som är klantig men det är lätt hänt, oftast när jag vinklar saxen neråt.
KRT
CITAT (aloa @ 09-02-2013, 16:06) *
Jag har en klippt ligusterhäck och trodde jag kunde klippa med handsax två gånger per säsong men så bra fysik har jag förstås inte. Har en elektrisk häcksax med sladd som jag tyvärr har klippt av tre gånger. Så har du sladd måste du ha jordfelsbrytare! Kanske jag som är klantig men det är lätt hänt, oftast när jag vinklar saxen neråt.

Självklart ska man ha jordfelsbrytare, för säkerhets skull...
Jag lägger alltid upp sladden över axeln och har den på så vis bakom mig när jag klipper, det fungerar utmärkt och minimerar därmed risken att klippa av sladden tummenupp.gif
strandskatan
Uppdatering om min förvuxna buxbom: Jag köpte en elektrisk häcksax, och den fungerade jättebra på alla mina häckar - utom den förvuxna, stammarna var alldeles för tjocka och hårda. Knipsade av den ända ner till marken med en sån där "jättesekatör" - har glömt vad den kallas - inte ett blad blev kvar. Så här ser det ut nu på varenda planta! Återväxten kommer gå bra att klippa med min elektriska sax!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon