Full version: Banoffeepaj
Eva i Skåne
Banoffeepaj

200g digestivekex
125g smält smör

1 brk sötad kondenserad mjölk

2-3 bananer
2½dl vispgrädde
mörk choklad

Koka burken med kondenserad mjölk i tre timmar. Det är viktigt att hela burken är under vattnet. Fyll på mer vid behov.
Detta kan du göra när du vill. Oöppnad håller den i tre månader efter den är kokt.

Krossa kexen och blanda med smält smör. Tryck ut plant i en pajform med löstagbar botten. Lägg ev ett tillklippt bakplåtspapper underst i formen så blir det lättare att flytta till ett fat. Låt formen med bottnen stå kallt några timmar.

Den kokta mjölken är som en smidig kolasmet i både smak och konsistens. Bred denna över bottnen. Lägg sedan på skivad banan och överst vispad grädde som beströs med lite flisad choklad.

Väldigt enkel att göra och snabbt går det om man förberett och har burken färdigkokt.

Biggan_
Uj,uj,uj, som du kan fresta! Ja, du heter väl inte Eva för inte! Nån gång, en vacker dag när det skall festas, eller om man skulle ha lite kalorier tillgodo, så skall jag göra denna!
Lokan
Min favoritpaj!! tummenupp.gif Smaskens!!!
zissi
Så gott det låter Eva! tummenupp.gif

Jag tål inte laktos och vad jag förstår finns det inte något laktosfritt alternativ för den kondenserade mjölken. Inte så långt mina forskningar har nått iaf...
Lokan
Här finns ett recept på laktosfri kolasås. Gör dubbel sats och koka tills den blir riktigt tjock och trögflytande!

http://laktosfritt.wordpress.com/2010/08/2...rstins-kolasas/
zissi
CITAT (Lokan @ 08-02-2013, 12:56) *
Här finns ett recept på laktosfri kolasås. Gör dubbel sats och koka tills den blir riktigt tjock och trögflytande!

Tack! Mums så god den såg ut. Polkaglass är även det en favorit hos mig. Tyvärr är det svårt att hitta laktosfri sådan, men har recept på en egenhändigt gjord polkaglass med vispgrädde, krossade polkagrisar m.m.
Anki på Öland
Har köpt hem kondenserad mjölk nu.... ska chocka min dotter som kommer ner till påsk med en efterrätt.... har inte hänt många gånger i hennes liv men detta lät så gott.... whist.gif
*Stintan*
Såg att det fanns färdigkaramelliserad kondenserad mjölk på burk på ICA idag. Måste ju testas.
gunsta
CITAT (Lokan @ 08-02-2013, 12:56) *

Tack för receptet thanks.gif
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2013, 17:54) *
Såg att det fanns färdigkaramelliserad kondenserad mjölk på burk på ICA idag. Måste ju testas.

Aj då.... det skulle jag ha haft för inte kom jag ihåg att kolla hela tiden så vattnet dunstade ju så burken inte låg under vatten flera gånger..... får se om den blir OK....
*Stintan*
Det var nog mest för att det är risk att burken ska explodera som den skulle vara under vatten. Såg på ett ställe att man kunde göra 2 små hål med en spik i locket och då var det bara vatten upp så burken stog stadigt i kastrullen. Då kunde man också se på färgen på det lilla som bubblade upp ur hålen när det var klart.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2013, 22:52) *
Det var nog mest för att det är risk att burken ska explodera som den skulle vara under vatten.....

Hoppsan.... vilken tur jag hade då smile.gif
Förresten, ska den stå i kylskåp tills man använder den efter koket?
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2013, 23:49) *

Den färdiga stog ju ute i affären så sålänge burken inte är öppnad spelar det nog ingen roll. Det står inget om det på burken.
Eva i Skåne
CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2013, 23:49) *

Nej, ett år i rumstemperatur ska den hålla efter kok. Jag har ingen egen erfarenhet, men så har jag lärt mig.
Sen är det ingen risk/chans hos mig att den skulle bli stående något år när den väl är kokt och det är så enkelt att laga till nåt smarrigt med den.
En månad eller så i rumstemperatur kan jag iaf garantera.
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 23-03-2013, 09:56) *
Nej, ett år i rumstemperatur ska den hålla efter kok. Jag har ingen egen erfarenhet, men så har jag lärt mig.
Sen är det ingen risk/chans hos mig att den skulle bli stående något år när den väl är kokt och det är så enkelt att laga till nåt smarrigt med den.
En månad eller så i rumstemperatur kan jag iaf garantera.

tummenupp.gif
Anki på Öland
Vansinnigt gott var det!! I kväll åt vi upp den halva som blev över i lördags och den var precis lika god idag rolleyes.gif
nässlamera
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2013, 21:55) *
Banoffeepaj

200g digestivekex
125g smält smör

1 brk sötad kondenserad mjölk

2-3 bananer
2½dl vispgrädde
mörk choklad

Koka burken med kondenserad mjölk i tre timmar. Det är viktigt att hela burken är under vattnet. Fyll på mer vid behov.
Detta kan du göra när du vill. Oöppnad håller den i tre månader efter den är kokt.

Krossa kexen och blanda med smält smör. Tryck ut plant i en pajform med löstagbar botten. Lägg ev ett tillklippt bakplåtspapper underst i formen så blir det lättare att flytta till ett fat. Låt formen med bottnen stå kallt några timmar.

Den kokta mjölken är som en smidig kolasmet i både smak och konsistens. Bred denna över bottnen. Lägg sedan på skivad banan och överst vispad grädde som beströs med lite flisad choklad.
Väldigt enkel att göra och snabbt går det om man förberett och har burken färdigkokt.

har alltid undrat vad som händer om inte hela colaburken är under vatten? föreställer mig en explosion? men
hur skulle det kunna gå till.. tryck, men fyllt med seg smetig sötmjölk, hur kan det bli tryck av det..
Anki på Öland
CITAT (nässlamera @ 08-04-2013, 23:53) *
har alltid undrat vad som händer om inte hela colaburken är under vatten? föreställer mig en explosion? men
hur skulle det kunna gå till.. tryck, men fyllt med seg smetig sötmjölk, hur kan det bli tryck av det..

Det hände ingenting - för mig i alla fall.... mycket vatten hann koka bort flera gånger under dom där 3 timmarna. Kolan blev fin och ingen explosion angel_not.gif
nässlamera
CITAT (Anki på Öland @ 09-04-2013, 08:37) *
Det hände ingenting - för mig i alla fall.... mycket vatten hann koka bort flera gånger under dom där 3 timmarna. Kolan blev fin och ingen explosion angel_not.gif

logiskt. smile.gif har gjort samma sak men tog upp den efter 1 och en halv timma, det var lite mindre kolasmak men fortfarande mkt gott, men eftersom det inte var riktigt rätt gjort använde jag burken som kvällssnacks istället. orkade mig igenom ungefär halva. borstade tänderna noga sen. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon