johanare
Mitt favoritställe, framför allt för rosor, har nu utökat sortimentet för klematis. Lite planer för nya planter frammåt våren.

FLORA LINNEA - KLEMATIS

Några tips från coachen??

Spalje ca 2.5m hög för norrgavel tillsammans med en redan nyligen etablerad klematis. Behöver 1-2 sorter. Gärna rosa eller lila. Man kan väl blanda ett par tre stycken? Ingen erfarenhet

Har dessutom en "armeringsspalje" runt ett stuprör i rakt söderläge som jag vill fylla. Nyplantering! Förslag??
Vinterflickan
Hej!

Jag blev oxå positivt överaskad av att dom plockat in en del klematis.
Jag har Viticellan Julia Correvon och den har växt jättefint & är väldigt vacker, tror den skulle kunna bli fin med Viticellan Emilia Plater som jag tyvärr inte har men önskar själv... Får se om det blir Ghislaine de Feligonde & Emilia Plater från Flora Linnea den här sommaren smile.gif
octachoron
Fast jag blev lite ställd av att Flora Linnea skrev att 'Södertälje' var lik vildarten?
Finn Klematis
Hej!

Jag ställer några frågor.

1. Hur mycket sol har Du i norrläget?

2. Hur bred är Din spalje?

3. Vilken färg har Du på huset?

Finn
johanare
Tack för frågorna! smile.gif

1 Beror när på året det är. Så här dag, inget knappt. Sommartid, från kl 15 fram till solnedgång kanske?

2 Spaljen i norr är gles idag då de klematis jag har där började växa ifjol. Kom dock upp till fullhöjd ca 2,5 meter. Bredd totalt hela höjden 80cm

Den i söder runt stuprör blir väl ca 80cm fast i cirkulär form. H= 2 meter max.

3 Beige-röd-rosa tegel (rosé). Har vita och lila klematis idag. 2 av dem mot norr är inte så starkväxande och jag tror de får flyttas.
Finn Klematis
Hej!

Spaljen.
Comtesse de Bouchaud är den bästa rosa klematisen. Hagely Hybrid är också bra.
Båda har rätt höjd för Din spalje. Jag är lite tveksam om solen kommer att räcka
för full blomning.

Stupröret.
Jag förmodar att här kommer det att vara ganska torrt. Dom klematis som klarar
torka bäst är tangutika. Alla tangutika utom Anita ,vit, är gula.

Mvh.
Finn Eldh
Född och uppvuxen Billesholm.
Kajsa
Och båda dom Finn föreslår är jag nöjd med, kommer troget igen. Klipper ner dom sen höst

Hagley Hybrid

Comtesse de Bouchaud
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon