kangas
Hej!
Jag vet inte riktigt om jag ska lägga den här frågan i krukväxter eller klätterväxter, men nu blev det så här.
Jag skulle vilja ha förslag på en frodig ettårig klätterväxt som kan funka inne i en glasveranda (söder-västerläge). Jag har testat med Törnrosas kjortel (väldigt fin!) och i fjol hade jag klockranka (frodig, men blommade aldrig).
Har någon några bra förslag blir jag glad och tackar på förhand! thanks.gif
EKLO
Blomsterböna - den kan man ju äta också! Finns i några färger - vitt, rosa/rött och laxrosa har jag sett... kanske finns fler.

Annars älskar man ju gärna luktärter... Finns i alla färger man kan tänka sig (utom gult och svart)

Edit: Kanske måste jag ta tillbaka allt, kanske klarar sig dessa växter faktiskt inte inomhus, tänkte inte på det...
addo
Passionsfrukt, eller Passionsblomma. Dom är dock inte ettåriga utan perenna, men du kan ju slänga plantan när du tröttnar. Annars växer dom snabbt som tusan, har vackra blommor och passionsfrukten är tom god att äta.
strandskatan
Blomman för dagen Heavenly Blue är den vackraste ettåriga slingerväxt jag vet. Gillar inte blåst, så den skulle trivas jättebra på glasverandan. Vill du ha något som doftar: Månvinda, men den kommer inte lika snabbt i blom. Milky way, också en Ipomoea, växer frodigare än Heavenly Blue, men den är inte lika vacker (tycker jag). Det finns många Ipomoeor, det här är de jag har erfarenhet av. Om du tittar på Impectas hemsida finns en del att titta på.
kangas
CITAT (strandskatan @ 08-02-2013, 10:41) *
Blomman för dagen Heavenly Blue

Intressanta träffar när man googlar på den...! giggle.gif

Just den saken gör mig lite tveksam eftersom jag har både katter och kaniner som skulle kunna få för sig att smaka på något blad.
Bassam
Hej

Du kan gå till närmaste blomester affär, de passera alla växter som kan leva inne inom butiken men de passerar alla växter som behöver står ute, utanför butiken, de har ofta inne ettåriga växter inne, och de har många fina växter.

H.Bassam
strandskatan
kangas, jag är ganska säker på att det bara är fröna som är giftiga på Ipomoea. Vad tycker du annars om Fackelranka? Den sådde jag förra året. Den blev ca två meter hög under sommaren och fick många röda blommor, den är dessutom flerårig. Eller en Vippjasmin, den köper du som krukväxt, men kanske doften som iofs är underbar, blir för stark på en glasveranda.
kangas
Ja, då vågar jag nog testa Ipomoea - den såg jättefin ut och jag ska ändå beställa några grejer från impecta.

Vippjasmin tycker jag är väldigt vacker, men som du skrev blir det lite för mycket av det goda i en glasveranda. Det är kul med växter som doftar men det kan bli för mycket!
För länge sedan hade jag en "inomhusklematis" som var fantastiskt blomrik och hade små gulgröna blommor, men den tycks ha försvunnit ur sortimentet. (det kanske inte bara var jag som hade ihjäl den...)
Woodii
CITAT (addo @ 08-02-2013, 08:35) *
Passionsfrukt, eller Passionsblomma. Dom är dock inte ettåriga utan perenna, men du kan ju slänga plantan när du tröttnar. Annars växer dom snabbt som tusan, har vackra blommor och passionsfrukten är tom god att äta.

Håller med, har haft en sådan av den vanliga blå varianten (kristikorsblomma) på min glasveranda sedan förra vintern, i somras växte den som bara den, sista blomman slog ut i december. Jag hade den vid västra fönstret och klättrande på innerväggen så den inte skulle bli stekt, det blir väldigt varmt och soligt på vår veranda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon