Full version: Förkultivera gurka?
KRT
Har inte provat odla gurka själv tidigare - så när bör jag börja förodla?
Samtidigt med tomaterna i mars, eller senare?

Jag har självklart extraljus för dem , och ett växthus som de ska få flytta ut i någon gång i april (troligen, beror på hur länge vintern håller i sig smile.gif )
EKLO
Jag brukar så mina 5-6 veckor innan jag räknar med att kunna plantera ut, det måste vara garanterat frostfritt vid utplantering - för mig (zon 1-2) brukar jag sätta ut i sl maj/början av juni, med fiberduk över i början för säkerhets skull.
tufflah
De fröpåsar jag har så står det att man ska direkt så i maj då jordtemperaturen är minst 15 grader. man kan även förkultivera 3-4 veckor innan för tidigare skörd.

Jag tänkte dock så ännu tidigare då jag vill ha väldigt tidig skörd. Kanske redan i mars. smile.gif
KRT
CITAT (EKLO @ 09-02-2013, 21:58) *
Jag brukar så mina 5-6 veckor innan jag räknar med att kunna plantera ut, det måste vara garanterat frostfritt vid utplantering - för mig (zon 1-2) brukar jag sätta ut i sl maj/början av juni, med fiberduk över i början för säkerhets skull.

Tack! jag ska kolla det, men tror frostrisken här nere (sv Skåne, zon 1) är öve tidigare än så, dessutom har jag värmare i växthuset (det är frostfritt även nu smile.gif ), och då borde jag kunna sätta ut i slutet av april-början av maj. Så om jag sätter gurkan samtidigt med tomaterna i början av mars borde det fungera....
EKLO
Gurka växer nog mkt snabbare än tomat (odlar inte själv tomater), jag tror därför att du kan så gurkorna någon-ett par veckor efter tomaterna (dvs 4-5 v före utplantering), det räcker säkert även om de förstås blir större med tidigare sådd.
KRT
CITAT (EKLO @ 10-02-2013, 09:21) *
Gurka växer nog mkt snabbare än tomat (odlar inte själv tomater), jag tror därför att du kan så gurkorna någon-ett par veckor efter tomaterna (dvs 4-5 v före utplantering), det räcker säkert även om de förstås blir större med tidigare sådd.

Jisses, jag som tycker tomater växer rejält fort...
Men hur är det nu med gurka - de är känsligare för "kyla" än tomater o chili, och får inte planteras ner när man skolar om? Och när (hur snabbt) behöver de något att klättra på?
Eva 33c
CITAT (KRT @ 10-02-2013, 09:40) *
Jisses, jag som tycker tomater växer rejält fort...
Men hur är det nu med gurka - de är känsligare för "kyla" än tomater o chili, och får inte planteras ner när man skolar om? Och när (hur snabbt) behöver de något att klättra på?

Ja de är känsligare för kyla. När du kan garantera 15 grader som lägsta natttemperatur kan du sätta ut dem i växthuset. Nån enstaka natt med lägre temperatur kanske inte märks, men annars har de lätt för att stanna i växten om de inte gillar läget. Och då har ju en del av tidig förkultivering varit bortkastat. Och så ökar risken för att de stjälkarna ruttnar i jordytan. Jag brukar inte behöva ge mina stöd före utplantering i jordbädd i växthuset, som hos mig sker i slutet maj/ bärjan juni. (Jag sår i mitten av april) Men då sätter jag upp det på en gång. Och sen går det fort smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka blir ofta inte bra ifall man börjar förkultivera dem för tidigt inne de blir ofta rangliga och veka ´samt de får ofta spinn + gurka gillar ju inte omplanteringar så ju färre såna man gör desto bättre. Så ha inte för bråttom.

+Skörden blir just inget snabbare bara för att man sår dem jättetidigt för ofta får för tidigt drivna plantor en chock när de planteras ut och stannar i växten el så klarar de inte utplanteringen ifall de blivit för sjukliga under uppdrivningen.
EKLO
Det var bra att veta, Eva o Åsa - jag har inte odlat gurka i så många år, mina skördar har blivit jättebra (odlar druvgurka på friland) men har nog haft en väldig tur med vädret just vid utplanteringen, bra att veta att man ska se upp.
KRT
Tack för info! Mycket tänkvärt, jag tror jag väntar m gurkan till början av april...

Är det samma sak m pumpa och melon?
rosita
Jag brukar använda gurkkrukor med ett kryss i botten för att undvika rothalsröta. När jag ska plantera om i stor kruka, sätter jag ner hela krukan så att den kommer ca 4-5 cm ovanför jordytan i den stora krukan. Sen vattnar jag utanför den lilla krukan.

Melon och pumpa behandlas som gurka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon