Full version: Ekplanta
catmilla
"Sådde"ett ekollon i höstas och nu har det kommit upp en (liten) ek! Planterat om den i vanlig blomjord i en större kruka. Hur går jag vidare?
Plantan har fyra fina stora blad - ska den toppas?
Kan jag ha den i växthus i en ännu större kruka i sommar och plantera ut den nästa vår, i så fall; går det bra med vanlig blomjord? Den är så ynklig just nu, ca. sju centimeter.
Kan den stå i växthus under vintern?
Hjälp?

/Camilla.
Huggorm
Om den har löv nu så tror den att det är sommar, så du kan inte sätta ut den i växthuset nu för då dör den. Låt den stå kvar inne i värmen istället, helst i ett söderfönster men du får nog ge den extra ljus någon månad till i alla fall.

Se till att den står i en relativt djup kruka, så att den kan utveckla sin pålrot obehindrat. Toppa inte, det finns ingen anledning. När frostrisken är över i maj kan du plantera ut den, men du får nog vänja den gradvis vid solljuset genom att ha den ute på en skuggig plats på dagarna innan dess.

Sju centimeter kan tyckas ynkligt, men det är ungefär vad en ek växer första året. Under goda omständigheter inomhus kommer den säkert växa mer dock.
Gunilla T
Vill inte ekar ha ett lägre pH värde i jorden???
malcolm
Min äldsta dotter satte ner ett ekollon direkt i jorde när hon var liten och det har vuxit till ett stort träd nu, dett var drygt tjugo år sedan och ni kan ju se på bifogad bild hur stort det har blivit. Har ingen aning om hur Ph:t ligger men Rhododendron trivs här så det lutar åt det sura hållet. Är gammal sjöbotten och lerrik jord om det nu säger någonting om surhetsgraden.

[attachment=74860:RADHUS.JPG]
Lokan
Hos oss är det kalkrik jord och här finns massor av ek!
malcolm
Hade n ek vid sommarstugan på Öland (kalkrikt) men den växte otroligt sakta men det berodde kanske på andra faktorer, Stockholm är fullt av ekar men jag har ingen aning om hur jorden är här. Kring Sundby gård här i kommunen finns tom. en ekskog med gamla träd som är väl värd ett besök.
Huggorm
Ek klarar kemiskt sur jord väldigt bra, det är ett av få ädellövträd som glatt växer upp bland försurande barrträd på redan sur sandjord, förutsatt att det finns tillräckligt ljus vill säga. Men de klarar även basisk jord, åtminstone till en viss gräns. Till slut får de svårt att ta upp näring och löven kan även få vitaktig missfärgning.
catmilla
Tack för alla svar! Trodde knappt någon skulle vara inne på forumet en snöig, kall lördagafton, men ack vad jag bedrog mig. thanks.gif

Håll tummarna för min lilla planta nu. Den kommer att planteras ut i sur jord senare i år och förhoppningsvis växa så det knakar. Kanske får jag se den bli riktigt hög.
Myosotis
Var har du krukan nu? I växthus? Jag hittar groddade ekollon ibland när jag gräver, och ett år satt jag ner några i krukor, men jag försökte övervintra dem ute i kruka och de klarade inte vintern, jag borde ha grävt ner krukorna.

Lycka till!
catmilla
Krukan står inomhus och gonar sig under växtbelysning.
Myosotis
Jaha, har den inte fällt bladen då? Eller redan fått nya?
Huggorm
Som jag förstår det så är det ett ekollon som kom från trädet i höstas, och sedan omgående grodde och har varit igång sedan dess
catmilla
Just precis. Petade ner ett ekollon i såjord i höstas (2012), det grodde nu för några veckor sen och fick fyra blad rätt så omgående. Planterat om i blomjord, placerat under belysning och väntar med spänning på hur det hela ska utveckla sig. sweatingbullets.gif
Huggorm
Jag kom att tänka på att du bör ha ljuset på ganska länge på dygnet, helst 14-16 timmar. Ek avgör årstiden genom att mäta dygnets längd, och det kan vara dumt att förvirra den lille.
Myosotis
Annars brukar de väl inte gro på hösten, konstigt egentligen. Behöver de inte en köldperiod?
Huggorm
De gror bättre om de får en köldperiod, men de kan gro annars också. Regniga höstar kan de gro medan de fortfarande hänger kvar på träden
catmilla
Den har nog fått en köldperiod... Vi eldar med ved och har sällan varmare än 12 grader i köket under kvällar och dagar flirting.gif
Cilla
Ekollon tillhör dem som inte behöver någon frövila för att gro. I naturen faller de första ollonen redan i augusti och september, och de som lyckas hitta fukt sätter rot redan då.

Sedan är risken för uttorkning och frostskador de största hindren för dem att lyckas växa vidare på våren. Och de som klarar även detta måste hitta ljust ställe att växa på, för ekar är inte så bra på att konkurrera om ljuset de första åren. Den kombinationen ljust och fritt ställe och ett som inte ger uttorkning och frostskador är inte helt lätt att hitta, och det är väl därför det inte ploppar upp ekar hur som helst.

Det lustiga är att om man tar in en ekkvist när bladen just fallit, så slår kvisten ut inom ett par, tre veckor. Men har kvisten torkat ut det minsta så sker detta inte förstås.

Med din planta som du har inomhus gäller att avhärda (vänja) den långsamt om du ska sätta ut den. Framför allt skydda den från direkt solsken och uttorkning under de ljusaste månaderna.

eyeballdude
Jag planterade ett ekollon i höstas. Nu är plantan ca12 cm hög och har 9blad. Jag funderar inte så mycket på den. Tycker mest att det är en kul krukväxt =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon