KRT
Jag behöver tips och råd på marktäckning som är stark nog att kväva kirskål..... Räcker markduk till, eller behöver det vara kraftigare? Jag har tänkt mig en mer permanent lösning eftersom jag tänker sätta några pallkragar där.
Alternativet är att gräva bort befintlig växtlighet, och sedan så gräs ända in till häcken, för att därefter hålla kirskålen borta genom ständig gräsklippning? Jag antar att man kan sätta något i botten på pallkragen så varken gräs eller kirskål hittar in?

Vad är att rekommendera? Området ligger granne med en häck (till grannen) där kirskålen har ordentligt fästa - vi kan alltså inte utrota kirskålen helt, men jag vill att den ska hålla sig inne i häcken... Detta gör förstås också att jag vill ha en permanent lösning, om markduken ger sig om några år kommer kirskålen välla in i trädgården igen.

KRT
Puffar, ingen som har en åsikt eller ett förslag?
jaj-51
Hej.
Vanlig markduk räcker för att hindra kirskålen växa upp i plallkragarna.

Gräsklipparen kommer att begränsa kirskålen till området närmast häcken där enstaka blad kommer upp här och var.
KRT
Men håller markduk "mot" kirskålen även efter 3 eller 5 är? Kirskål är en mardröm.....
jaj-51
CITAT (KRT @ 11-02-2013, 22:51) *
Men håller markduk "mot" kirskålen även efter 3 eller 5 är? Kirskål är en mardröm.....

Ja markduken håller och kirskålen är död långt innan dess.

Jag har tagit bort åtta år gammal markduk ocd den var forfarande tät och fin
KRT
CITAT (jaj-51 @ 12-02-2013, 07:55) *
Ja markduken håller och kirskålen är död långt innan dess.

Jag har tagit bort åtta år gammal markduk ocd den var forfarande tät och fin

Jag tänker mig att även om jag tar död på all kirskål som finns under duken, så kommer den invadera på nytt från häcken så fort jag tar bort marktäckningen - det är därför jag ser det som en "permanent" installation.
Tänker att det kanske är bäst att lägga markduk under själva kragarna, och så gräs runt om, eftersom jag då kan hålla kirskålen borta (det som invaderar från häcken hela tiden) med gräsklipparen....

Finns det olika "sorters" markduk för olika ändamål, eller vad hade du för duk som höll bra i 8 år?
jaj-51
Det fins olika sorters markduk, den jag tog upp var en svart duk vävd av plastremsor.
malarmaster
själv kör jag med en geotextilduk ,finns i olika tjocklekar. den jag har köpte jag på en rörfirma som använder den till att linda in dräneringsrör för att förhindra rötter m.m att växa in i rören.
skall hålla i "evighet" dvs ungefär 30-40 år vilket brukar vara intervallet för att lägga ny dränering.
perfekt att lägga ut med ett tunt lager singel ovanpå,så tunt att inga ogräs kan växa i gruset.sedan kan man ha t.ex krukor,pallkragar etc ovanpå och få ett lättskött område.
kirskål och gräs,det tar lång tid att döda/matta ut kirskål i gräsmatta,den skickar dessutom ut rötter från omgivningen som är orörd.en gräszon mellan grannens häck och dina odlingar bör vara minst 1,5 meter.skulle kirsen i häcken dessutom gå i frö räcker inte det,kirs sprider sig lika mycket med frö som rotutlöpare.
den är dessutom beräknande,märker den att du ofta försöker gräva upp den går den på djupet och dyker upp bakom ryggen på dig. ulf
KRT
Jag vet hur beräknande och slug kirskål är.... Omöjligt att fatta hur en växt kan vara så lömsk smile.gif

Eftersom det är omöjligt att bli av med kirskålen i häcken, måste jag helt enkelt se till att den inte kommer längre än häcken. Det tar tid att utrota kirs i gräsmattan, det vet jag, men man kan hålla undan den gamska bra med regelbunden klippning.
Det jag mest funderar på är om det är enklaste alternativet, eller om det är lika bra att täcka med kraftig markväv (tack för tipset om rörinlindningsväven förresten,) och sätta pallkragarna på den och därefter lägga täckbark eller singel på markväven....
Peztis
Om du vill ha bort den hos dig så är det nog uttröttning som gäller. Gräv ett djupt dike utmed häcken och lägg markduk vikt minst dubbel. Det som kommer upp i gräsmattan klipper du bort. Under pallkragarna lägger du markväv också.

Finns säkert olika sorters markväv. Jag köpte på Rusta, ett enkelt lager av den varianten har kirskålen tagit sig igenom... Suck...
KRT
CITAT (Peztis @ 12-02-2013, 20:59) *
Finns säkert olika sorters markväv. Jag köpte på Rusta, ett enkelt lager av den varianten har kirskålen tagit sig igenom... Suck...

Det är just det jag är rädd för - speciellt om man då har lagt täckbark ovanpå och sedan satt kragar där. Då är det verkligen inte kul om det spirar kirskål överallt efter ett år eller två...

Mmmm, det lutar åt att så gräs och hålla otyget stången med gräsklipparen och lägga tredubbel duk under kragarna. Om jag tar saxen borde jag tom kunna komma åt mellan häckplantorna, så jag iaf hndrar att skiten går upp i frö...
Myosotis
Här har den kommit upp genom duk som tydligen inte var stark nog. Mitt tips är att skaffa/låna gris. Det gjorde jag i fjor. Edith åt upp alla rötter och grävde om så fint. Men man får vara med och avlägsna grisen när det är färdiggrävt, för hon gick lite för länge och jorden blev väldigt kompakt och fröogräsen trivdes. Det ska bli intressant att se hur det är nu i år.
KRT
CITAT (Myosotis @ 13-02-2013, 17:26) *
Här har den kommit upp genom duk som tydligen inte var stark nog. Mitt tips är att skaffa/låna gris. Det gjorde jag i fjor. Edith åt upp alla rötter och grävde om så fint. Men man får vara med och avlägsna grisen när det är färdiggrävt, för hon gick lite för länge och jorden blev väldigt kompakt och fröogräsen trivdes. Det ska bli intressant att se hur det är nu i år.

Gissa om ungarna skulle ÄLSKA det smile.gif (och jag med, jag gillar grisar)
Tror dock inte grannen skulle vara lika uppskattande....
Myosotis
Här kom alla grannarna och skulle titta på grisen, ge den matrester och klappa den.

KRT
CITAT (Myosotis @ 14-02-2013, 17:13) *
Här kom alla grannarna och skulle titta på grisen, ge den matrester och klappa den.

Men snutte plutte, vilket charmtroll.....
mamamaggan
Vi har lagt ut markduk mot kirsen men med tidningar under. Det har vi haft i flera år under våra pallkragar och det har funkat bra.

På andra ställen har vi använt svarta sopsäckar i ställer för markduk och det har också funkat bra .
KRT
Ja så kan man ju göra så klart....bra idé med tidningarna tummenupp.gif
Peztis
Jag la flera lager med tidningar, papper, kuvert osv, ett lager med markduk och sedan jod/kompost på detta. Inga problem för kirskålen att ta sig igenom.
Owe J
Den flätade svarta duken stoppar som regel inga rötter. Både jag och flera av mina bekanta har sett att rötterna som regel hittar någon väg mellan de flätade plastbanden. Riktigt billiga och mjuka (glest filtade) dukar kan också släppa igenom rötter.
Sedan är det en helt annan sak att nästan inga dukar stoppar rötter som kommer uppifrån. T.ex. julros har snabbt tagit sig igenom även riktigt bra sorter av markduk/geotextil. Hade plantor som blev stående i några bänkar efter en flytt.
Leopardcookie
Usch ja, kirskål. Mardröm! Här har vi som tur är vildsvin som mumsar i sig allt runt vårt tomt (vi har stängsel runt för att de inte ska gräva upp trädgården) och det är ju ett riktig bra jobb de gör! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon