Full version: Aktier ?
Motti
Någon som innehar och kan dela med sig med tips och funderingar runt det ?
caprifol
Rätt intressant o spännande, KAN vara mycket lönsamt men fordrar tid, intresse o engagemang samt - om man ska göra korta affärer - en del is i magen.
jaj-51
CITAT (Motti @ 09-02-2013, 23:14) *
Någon som innehar och kan dela med sig med tips och funderingar runt det ?

Trädgårdforum är nog lite fel ställe att söka info/hjälp

Bätre forum om aktier och fonder fins på Avanza, Nordnet, Dagensindustri ...
Bengalow
Aktier är inte en "klipp"-ekonomi. Det är en mycket långsiktig "sparform". Jag har aktier, inte så värst många, men utvecklingen de senaste åren är försiktig. En tid rusade aktier, när det var populärt att köpa sådana som Nokia, Ericson, Telia och liknande. Jag tror att intresset för denna placering har avtagit märkbart, och därför är klippens tid börbi.
Värdet på mina aktier ligger runt hälften av investeringen, men jag är inte beroende av de pengar jag satt in, så det är bara att vänta på en "boom" igen. Den kommer kanske inte under min livstid, men så har har jag något i reserv till mina arvingar.
När (om?) världsekonomin tar fart igen, så kan man eventuellt börja köpa igen, annars är det ju nu som det är läge för den formen. Tänk om man kunde se in i framtiden!!!
caprifol
Nja, jag håller nog inte riktigt med Bengalow. Visst kan man ha det som ett långsiktigt sparande/investering och antagligen är det så de allra flesta har det (kanske framför allt aktiefonder). Men inte är klippens tid förbi, och att döma av aktiviteten på bl a Stockpicker och diverse tidningar/ekonomisajter är jag tveksam till att intresset skulle ha minskat. Tror inte det, men - som sagt - om man ska göra klipp fordras det att man håller sig uppdaterad och ägnar en hel del tid åt detta. Det dyker upp många spännande företag inom biomedicin
t ex där utvecklingen har varit mycket bra.
Huggorm
Vill man göra klipp skall man nog undvika de riktigt stora bolagens aktier, och istället satsa på mindre bolag som man tror kan öka. Särskilt utomlands, Asien har ju varit populärt ett ag nu och ännu finns det möjligheter. Man bör satsa på länder som ännu inte hunnit ikapp de stora jättarna som Kina, och som verkar ha en fördelaktig politisk utveckling. Burma bli nog bra, men jag vet inte om det går att köpa aktier från företag där ännu.
malcolm
Jag har aldrig ägt några aktier och kommer förmodligen aldrig at göra det heller, riktiga förlorare de som köpte Telia, inget klipp direkt som många trodde.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 11-02-2013, 08:52) *
Jag har aldrig ägt några aktier och kommer förmodligen aldrig at göra det heller, riktiga förlorare de som köpte Telia, inget klipp direkt som många trodde.

Jag förstår inte hur folk kunde tro att Telia skulle var en bra aktie att köpa. En stor, statlig myndighet som plötsligt skulle få få stå på egna ben och utstå konkurrens, det var dömt att misslyckas från början
Motti
Jag läser Dagens Industri bla och jag tycker nog att aktierdiskution inte alls är malplaserad här på Odla !många äger i dag aktier även vanligt folk man behöver inte vara någon högre uppsatt för att äga aktier .Många som jag har ingen bra pension så då kan det delvis vara lönande att köpa aktier istället för typ fyra trisslotter i veckan .Är man lite med så kan man köpa aktier för 4 kr styck men naturligtvis så får man vara bered på att förlora också men det är ju samma med Trisslotter .Har köppt aktier i Petrogrand där Lundins Oil är medverkande det går upp och ner lite men hittar de gas eller olja nu så har man fått en slant till pensionen .Man får många aktier för en tusenlapp då om de kostar 4-5 kr styck .
Är lite nyfiken på det nya materialet som Chalmers uppfunnit och som kan reveletionera typ elekronikmarknaden då man i stort set skulle kunna forma tex en Mobiltelefon hur som helst och göra den böjbar .
Pirum
Jag funderar ibland på om inte aktiebolagsformen är lite förlegad. Är det inte dags att införa någon sorts ägaransvar? Puttar man in pengar i ett bolag så kan man gå med vinst, eller förlust, men man har tydligen inget ansvar för hur företaget man äger sköter sig. Jag vet att aktiebolagen på sätt och vis infördes för att få folk att satsa mer pengar eftersom risken för personlig ruin minskade då bolaget var separerat från ens personliga ekonomi, men investerar man pengar i kriminella bolag så ser jag inte att det nödvändigtvis är så mycket bättre än att investera pengarna i kriminella maffiagäng.
Motti
Min man och hans bror är dom enda aktieägarna i sitt bolag ! så ingen annan är ägare ! Jag eller min svägeska kan tex inte sälja aktier om en av bröderna går bort då har ena brodern förköpsrätt .Så det finns många former av aktieägande .I ett litet aktiebolag har du ett väldigt stort ägaransvar då det är upp till ägaren eller ägarna att förvalta sina investeringar på bästa sätt eftersom det är dom som har satsat mest rent ekonomiskt både i pengar och arbete .
Bengalow
Är det ett tips, Motti? Hur kan jag annars tolka ditt inlägg... Att jag skall köpa halva Sveaskog, t.ex. för att ha aktieutdelningen intakt, och fria från arvingars girighet?
Din mans bolag är säkert av typen enskilt bolag, och inte registrerat på aktiemarknaden - då faller det utanför den rubrik du själv skrivit. Andra tips, som är användbara?
skånepåg
Oled matrialet är en spännande utveckling här är en dator med det https://www.youtube.com/watch?v=rwCi-WqMIFA Men oled tapeterna och och hur man kommer läsa en tidning i en snar framtid är roligare, det finns ju fullt utvecklat men fortfarande under utvecklingstadie men har man pengar till det så, men det kommer säkerligen nåt nytt väldigt snart, tekniken går att utveckla otroligt!
Det är inget säkert att satsa på med teknikens framgång wink.gif
Motti
Naturligtvis är inte vår firma Börsnoterad ,ville bara förklara att det finns olika former av aktiebolag .Södra eller Svea skog skulle jag inte köpa aktier i nu då priset på stock och massaved är lågt fortfarande .
skånepåg
Skog är inget säkert kort i heller fast det är en brist vara, genmanipulerade träd finns det gott om i usa och snart i eu wink.gif
Växer dubbelt så snabbare tongue.gif
Huggorm
CITAT (skånepåg @ 14-02-2013, 23:13) *
Skog är inget säkert kort i heller fast det är en brist vara, genmanipulerade träd finns det gott om i usa och snart i eu wink.gif
Växer dubbelt så snabbare tongue.gif

Är det så? Har du någon länk till det?
skånepåg
Finns en del http://www.mnn.com/search/google/gene%20tr...26sitesearch%3D
Motti
En av orsakerna till att priset på stock och massaved är lågt kan man häröra till Gudrun och Per då det fanns enorma överskott på skog !skog finns det men ingen vill sälja till dom priserna som råder nu .
*Stintan*
Dom lägger ju ned den ena sågen efter den andra och det kan ju bara betyda att det inte finns efterfrågan på virke.
Motti
Efterfrågan finns på svenskt virke det handlar om vad du får för det som svensk skogsbonde .Skogen är en så kallat reserv för många bönder en slags bank att ta av när det är dåliga tider ,då säljer man inte för en sportstyver man väntar på bättre priser .
*Stintan*
Självklart har efterfrågan med priset att göra.
malcolm
Det här med ktier och börsen är en sjuk marknad enligt mig, från början var det väl tänkt att man köpte en andel i ett (elle fler) för att sedan ta del av det företagets vinst men nu handlar det mer om att tjäna pengar på att ha pengar och helst göra snabba klipp på att köpa och sälja. Sådant beteende undergräver samhällsekonomin och det är lite så med fastighetsmarknaden också, låna pengar för att köpa bostäder bara för att sälja när priserna gått upp och USA tex har en enorm fastighetsbubbla tack vare denna övervärdering av objekt och bankernas vilja att låna ut pengar där en stor del av räntan är avdragsgill.
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 15-02-2013, 08:13) *
handlar det mer om att tjäna pengar på att ha pengar och helst göra snabba klipp på att köpa och sälja. Sådant beteende undergräver samhällsekonomin och det är lite så med fastighetsmarknaden också, låna pengar för att köpa bostäder bara för att sälja när priserna gått upp och USA tex har en enorm fastighetsbubbla tack vare denna övervärdering av objekt och bankernas vilja att låna ut pengar där en stor del av räntan är avdragsgill.

Har USA en enorm fastighetsbubbla? Har du någon referens till påståendet?

Sverige är en av de högst skuldsatta länderna i världen vad gäller privatekonomi. Våra privata skulder (privatpersoner/privata företag) ligger på 226% av vårt BNP och här är det bolåneskulder som är de dominerande.

Sverige har valt att ha stabila statliga finanser men möjliggjort för privatpersoner att upprätthålla konsumtionen och tillväxten genom hög skuldsättning.

Vår privata skuldsättning är nu på en så riskabel nivå att EU kommissionen häromdagen krävde åtgärder av vår finansminister.

Riksbanken beslutade häromdagen återigen att reporäntan skall vara 1% - pengar kan inte bli så mycket billigare.

Höjs räntorna, vilket vore nödvändigt för att minska lånekarusellen så får det direkt återverkningar i form av minskad konsumtion och minskad tillväxt samt ytterligare ökad arbetslöshet som i sin tur ökar statsskulden...

Det verkar nog som om att det är Sverige som sitter på en farlig bostadsbubbla.
Bengalow
Visst, Malcolm, det är en sjuk marknad. Men har det inte alltid varit så? Pengar drar till sig folk, som flugor till skit. När kapitalet regerar, så kan folk inte få nog av doften. När aktiemarknaden en gång var till för de välbeställda, så fungerade den. När man så introducerade "sparformen" till allmänheten, så blev det genast lättare, inte för var man, men de besuttna, att tjäna ännu mera pengar på småspararnas insatser. Nu har ekorrhjulet snurrat för fort, och greppet om den har tappats. Girigheten har tagit andra former. Nu skall det tjänas pengar på bonus av typ "avgångsvederlag och pensioner". Det går mycket snabbare, och avkastningen är enorm, utan någon insats. Det är bara att göra en dålig affär, så att man blir sparkad. Att 10-tusentals löntagare samtidigt skall "sparas in", bekymrar inte ledningsgruppen. Var skall konsumenterna tas ifrån i framtiden? Liksom andra politiska system, så tror jag, att kapitalet bitit sig själv i svansen, när den till slut har fått visa sitt riktiga ansikte - girighet...
Gunilla T
Vi spekulerar ju alla på börsen - visserligen inte frivilligt men ändå och så fick vi en ny myndighet på köpet wink.gif
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 15-02-2013, 11:42) *
Har USA en enorm fastighetsbubbla? Har du någon referens till påståendet?

Det var på nyheterna titt som tätt förut.
Gunilla T
Ja, om du med förut menar 2007/2008 så är det korrekt eftersom USA´s bolånebubbla då orsakade den globala finanskrisen iom att man lät Lehman Brothers gå i konkurs.

Men att det nu skulle föreligga någon bostadsbubbla i USA har jag svårt att förstå eftersom priserna på bostäder befann sig i fritt fall och människor fick gå från hus och hem. Idag borde det finnas ett överskott av billiga bostäder.
malcolm
Jag vet inte hur det är nu men visst är det sjukt att spekulera i bostäder, på 80-talet köptes det lägenheter på Reimersholme i Sthlm som köparna aldrig flyttade in i.
Gunilla T
Njaa...jag vet inte om jag håller med.

Det är fritt för vem som helst att spekulera där man tror att kapitalet ger mest avkastning.

För min del tycker jag iaf att investera i barnarbete är oetiskt, likaså där vinsterna maximeras pga av djurplågeri eller där naturen skövlas och arter riskerar utrotning eller där regnskog pga av skövling omvandlas till gräsbevuxna stäpper

...eller utvinning av oljesand som förvandlar miljön till döda marker

...eller det som vi har på nära håll där hela Kiruna skall flyttas för att gruvindustrin skall expandera. Tänker på alla människor som tvingas lämna sina hem - förfärligt!
Motti
Så ni tycker det är oetiskt då att köpa aktier i största allmänhet ?
Aqvakul
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 21:08) *
Så ni tycker det är oetiskt då att köpa aktier i största allmänhet ?

Absolut inte, men det finns verksamheter man av etiska skäl ej bör försöka profitera på... Gunilla har nämt några...
Motti
Jo jag läste hennes inlägg och jag håller totalt med om att man ska läsa på och veta vad för aktier man köper och hur det påverkar miljö människor på lång sikt .Man försöker ju läsa på bla då i Dagens Industri och sedan får man ju faktiskt forska lite själv .Jag personligen vill ju inte köpa aktier där det skövlas eller där människor blir fördrivna från sina hem för profiten skull eller inom porrindustrin där människor utnyttjas.jag köper inte aktier för snabba klipp då måste man ha några mille i kassan ,jag köper för att få lite extra pengar på lång sikt ,antingen förlorar man eller så få man några extra tusenlappar i årslutet som man i och för sig får skatta för .
Klint
Kanske skulle du kolla upp Lundin Oil lite?
Motti
Lundin Oil har många bolag som de är delägare i och samarbeta med andra bolag på många ställen i världen !
Gunilla T
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 21:40) *
Lundin Oil har många bolag som de är delägare i och samarbeta med andra bolag på många ställen i världen !

....de har också ett särdeles sunkigt rykte...
Christa
Det trista med aktier och aktiefonder är att det inte bara handlar om hur bra företagen går. Det gjorde det nog mer förr. Nu är det mer som ett pyramidspel där alla springer åt samma håll och det gäller att hoppa av i tid. Dramatiska världshändelse kan också få börsen att falla som en sten.

Det finns en del aktier som avviker från detta mönster men skall man tjäna pengar på enskilda aktier så kräver det kunskap och engagemang. En smula tur också för den delen.

Jag köpte 10 Volvoaktier 1976 och hade sedan en del aktier på 80-talet men nu var det länge sedan och jag tycker risken är för stor.

Mitt råd är att du går in http://www.morningstar.se//Default.aspx och tittar på räntefonder som gått bra och som inte har alltför hög risk. Tänkte göra det själv men är tydligen inte tillräcklig intresserad för att prioritera det.

Att göra klipp är inte lätt. Ju större chans till stor vinst ju större risk och det går ju an för dom som har stora inkomster men vill man inte förlora det lilla man har så får man vara väldigt försiktig.
Pirum
Fast aktiebolag genererar många nya företag också. De senaste åren är vart fjärde nytt bolag som startas ett aktiebolag med syfte att skatteplanera. Måste ju generera jättemånga nya jobb när folk tar ut aktieutdelning istället för lön, eller hur smile.gif
Som tur är sänks dessutom bolagsskatten med typ 15%, ifall det inte räcker med övriga ekonomiska lättnader.
Motti
Japp Pirum du har rätt tankar där !utan aktier skulle inte några börsnoterade företag ha någon framgång eller ha kapital för att utvecklas .Starka företag med goda vinster vill gärna börsnotera sig de skapar vinster och arbeten och utveckling !Sedan finns det många småföretag som ger bra vinst många jobb och arbetstillfällen utan att vara Börsnoterade .Vi behöver Börsen och aktierhandeln !hur ska annars svenska företag skaffa kapital för att utvecklas och nyannställa ?
*Stintan*
Vill man säkra sin pension är nog inte aktier den bästa lösningen.
Motti
Ingen garanti Stintan !men säkrare än Trisslotter wink.gif
*Stintan*
Isåfall är nog obligationer ett bättre val än trisslotter rolleyes.gif
Motti
Kan vara så Stintan ! håller på att utforska saken !fick en aktierdepå på 5000 av gubben när jag fyllde 60 år ,håller på att läsa på nu vad jag ska göra med dom pengarna .men har redan köppt aktier i olja för en del av dom,men har en hel del kvar än.Skulle vara så kul att få några spänn som är ens egna för en gångs skull :)Det här med att investera är en stor marknad ju och 5000 är inte så mycket i samanhanget men man vet aldrig !
kerstinbern
Olja, vapen och porr är säkra investeringar.
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 19-02-2013, 07:21) *

Om man inte har några moraliska skrupler. smile.gif
Motti
Det finns vissa aktier man undviker att beakta .
malcolm
CITAT (kerstinbern @ 19-02-2013, 07:21) *

Är porr verkligen representerade på börsen?
Motti
Porr finns representerade på Börsen ! kommer inte ihåg vad han heter eller hans företag men han kallas för Porrkungen och har ett mindre emperier som bygger på porrindustrin ,han bor nu mer utomlands .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon