Vi har en tradition till julbordet i släckten, en smörtupp med riktigt smör o utsmyckad. Nu undrar jag var det kommer i från, har frågat runt men ingen vet! vill veta ......
*Stintan*
10-02-2013, 11:07
Har du ingen bild på smörtuppen?
dennis.irene@telia.com
10-02-2013, 11:14
Tyvär så har jag inga bilder......
*Stintan*
10-02-2013, 12:02
Synd. Man hade ju ofta snidade smörformar förr som man kunde forma smöret i och jag funderar på om er dekorerade smörtupp på julbordet skulle visa att man hade det gott ställt.
Ja,det ligger nog något i det. Det här är kanske en billigare variant,då man formar tuppen direkt från smörpaketet.Formen var kanske dyr ? Men var kommer den ifrån ? Våran släckt kommer från sörmland o uppland
*Stintan*
10-02-2013, 13:57
Ja kan ju vara något lokalt eller så har någon i släkten tagit med sig sedvänjan någon annanstans ifrån.
Googla på smöruppläggningar så kanske du hittar något mer.
dennis.irene@telia.com
10-02-2013, 15:42
Ja,det var annat en min tupp i julas ???? Mormor kanske satt o tittade i den boken ,ville göra den men den var svår och så gjorde hon tuppen hemma på gården istället ??? Hon var en duktig matmor o dukade upp fantastiska julbord..... Tack för att du brydde dig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.