Full version: Stengodskrukor
Lawold
Många inlägg om krukor handlar om oro för att krukorna ska gå sönder under vintern. Jag har det motsatta problemet. Jag undrar hur växterna ska må på sommaren.
Jag har börjat på en keramikkurs för att göra krukor till mina pelargoner och fuchsior på balkongen. Men det visar sig att de använder stengodslera som ska vara vattentät. Det känns som dåliga nyheter för mig som vill att krukan ska fungera som en lerkruka och ge växterna luft till rötterna. Är det någon som har erfarenhet av att ha stengods till växter som inte vill ha täta krukor?
Bassam
Hej:
En lerkruka är fint och stark, men skälv tycker jag att lägga i de plast kruka, för att skydda växter från

ändring temperaturen.

H.Bassam
Rosmarin
Hej Lawold!

Stengods fungerar bra till blomkrukor. Förutsatt naturligtvis att du gör hål, i botten på dina krukor. Lämna krukans insida oglaserad.

All stengodslera blir dessutom inte 100% vattentät efter bränning om man inte glaserar den.

För att kunna svara mer precis på hur det förhåller sig med den lera ni använder på kursen skulle jag behöva veta två saker; 1.Vad leran heter (dvs namn, nummer samt leverantör) och 2: Vilken temperatur ni bränner i på kursen. Fråga läraren och skriv här eller skicka ett PM till mig.

Lycka till med krukorna!
EmmBurt
skriv här vill gärna veta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon