Maggan
Någon frågade om rosablommande träd och fick ett antal förföriska förslag och bilder från bl a Cilla. Jag vill dessutom rekommendera blodhägg, prunus padus colorata

Den är flerstammig, men inte så bred, mycket anspråkslös vad gäller odlingsbetingelser. Blommorna doftar mildare än vanlig hägg, fåglarna älskar bären. Buskträdet växer rätt glest och skapar ett milt vindsus och vandrande halvskugga. Kan dessutom odlas långt norrut.
Betty
Hur långt norrut??? Tror du det funkar i zon 6 ???
Cilla
Ja! Blodhäggen prunus padus colorata är mycket dekorativ, sirligare blomning än den vita och olika rosa nyanser i blommen, bladen är röda när de slår ut. Klarar zon 6 (vår vita hägg, prunus padus, klarar zon 7). Tål att visas flera gånger på bild, eller hur?

Finns ytterligare en häggart - Prunus pensylvanica, amerikansk körsbärhägg, men den blommar i vitt.

Så här skrev Strindberg om den vita häggen:
"Var det bruden jag såg,
Min majbrud i fjor
I grönt och i hvitt,
I siden och flor,
I grönt och i hvitt
Som den blommande hägg
Därute mot vägg?"

(Ordalek och småkonst, 1905)
Betty
... nu känns det så där igen...
VILL HA!!!
Cilla
Javisst Betty. Man borde ha en trädgård med gigantiska lundar så man fick plats med allt vackert.

Tur att Maggan påminde om blodhäggen, för den ska jag klämma in i mitt lilla skogsparti också!

Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon