roband915
Hej
Har problem med min lilla avokadoplanta som inte trivs. Som ni ser på bilden så torkar topparna ihop så den växer inte mer utan bara mer o mer skott kommer lite här o var på plantan för att sedan även de torka ihop.
För några veckor sedan testade jag att ställa den på ett varmt element med en plastpåse över. Då mådde den bättre och det var även då som ett av skotten sköt iväg som synes på bilden. Men nu har den börjat torka igen. Är det mer fukt den vill ha eller vad gör jag fel? Nu har jag flyttat den till köksfönstret och där står den utan plastpåse men duschar den 2ggr per dag.

[attachment=74887:avocado.jpg]

Min andra fråga är belysning. För tillfället har jag akvariets standardlampa och jag tror inte det är särkilt bra...eller? En väldigt liten lampa på 15w. Skulle nog helst vilja byta ut till en led-lampa mer anpassad för växter men problemet är att jag är osäker på vilken styrka på den nya lampan ska ha? Har någon tips kring detta?
[attachment=74886:akvarium.jpg]
Bassam
Hej

De är torkat på grund att den fattas vatten, krukor växter mycket känsla för vatten, så kan du åka till plantagen och köpa fukt mätare, som kan hjälpa dig med vattnig, men för ljus kan du satsa på låg energi lampor, de är fint och billiga i IKEA.

H.Bassam
roband915
Så jag har helt enkelt vattnat avocadon för lite? Då testar jag att vattna mer helt enkelt.

Ang. belysningen så tar jag o testar en lågenergilampa. Har suttit några dar o försökt förstå mig på belysning för växter så snöade väl in mig lite väl mycket på blå o grön belysning.
CillaM
Du har antagligen vattnat den bra nog men tiden på året är inte direkt höjdpunkten för småttingar. Det finns inga blad på din avokado och det är det den försöker utveckla. Mer ljus, men inte stark sol rekommenderas och vattning hälften ovanifrån och resten underifrån. Ställ den inte över ett element då element alstrar torr värme som egentligen inga växter gillar, även utan element så är det för torrt i våra hus så här års. Extra vatten i skålar funkar bra, ställ dom lite här o var bland växterna så blir det en bättre fuktighet bland dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon