Full version: Vilken blomma?
spacepingo
Hej

Jag har ftt dessa bilder frn en fd kollega som undrar vad det r fr blomma. Allt vi vet om den r att den r frn Thailand.

Ngon som vet vad det r?
vanjalarsa
SEr ut som UNderblomma . Mirabilis Jalapa
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
KRT
Kan inte hjlpa till med identifieringen, men det var en helt fantastisk frg och form!
spacepingo
Jag har bildgooglat underblomma. Alla jag fr upp d har fem kronblad/flikar i blomman men denna har sex stycken. Kan det vara en variant i sfall?? I vrigt r den ju lik.
Monarda
Tycker det ser ut att vara ngon slags Brugmansia.
Alexander-VG-zon3
Mirabilis multiflora tror jag det r, vissa blommor delar sig s det blir sex blomblad. Dock kan nog ven Mirabilis jalapa ibland fr sex blomblad. Bgge dessa r inhemska frn de tropiska delarna av Amerikanska kontinenten.
spacepingo
Tackar fr svaren.

Monarda: Brugmansia hller jag nog inte med om, det r vl nglatrumpeter?

Alexander... : Den r ju ocks lik, men finns blomman v i Thailand eller bara p Am. kontinenten?

Just det, jag glmde: Blomman r ca 2cm i diameter.
Fjortispower
Underblomma, mirabilis jalapa gissar jag ocks p. Att den har sex blomblad istllet fr fem kan ju hnda nstan vilken blomma som helst, vad jag har sett i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (spacepingo @ 15-02-2013, 20:24) *
Alexander... : Den r ju ocks lik, men finns blomman v i Thailand eller bara p Am. kontinenten?

Ja den odlas som trdgrdsvxt i vriga vrlden i tropikerna och subtropiska omrden.
spacepingo
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 16-02-2013, 03:10) *
Ja den odlas som trdgrdsvxt i vriga vrlden i tropikerna och subtropiska omrden.

D frstr jag smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon