|
Tulpanträdet är ca 10 år gammalt, jättevackert, dock har det aldrig blommat. Nu börjar det att bli rejält stort och eftersom jag inte riktigt hade klart för mig hur stort ett tulpanträd kan bli, så det hamnade på fel ställe. Har dessväre samma fråga gällande ett näsduksträd  Det har inte heller blommat men börjar bli rejält stort! Går det att klippa ner/in dem? Eller försör man hela trädet?
Huggorm
10-02-2013, 21:43
Det är aldrig någon bra idé att toppa träd som växt sig för stora. Tulpanträdet tror jag inte kommer svara bra på det alls, den är ju nära släkt med magnolia och kommer förmodligen att svara på beskärning ungefär lika illa som de. Näsduksträdet skulle nog klara det lite bättre, men det kräver nog både kunskap och erfarenhet för att kapa så att det blir bra
I vanliga fall skulle jag rekommendera att ta bort träden och plantera andra sorter som inte bli lika stora. Men dessa båda är ju fantastiskt trevliga träd som är värda att rädda om det på något vis går
CITAT (Huggorm @ 10-02-2013, 21:43)  Det är aldrig någon bra idé att toppa träd som växt sig för stora. Tulpanträdet tror jag inte kommer svara bra på det alls, den är ju nära släkt med magnolia och kommer förmodligen att svara på beskärning ungefär lika illa som de. Näsduksträdet skulle nog klara det lite bättre, men det kräver nog både kunskap och erfarenhet för att kapa så att det blir bra
I vanliga fall skulle jag rekommendera att ta bort träden och plantera andra sorter som inte bli lika stora. Men dessa båda är ju fantastiskt trevliga träd som är värda att rädda om det på något vis går Ja det är ju just det som är bekymmret, jag vill inte gärna bli av med något av dem. När tror du att den lämligaste tiden är för att ta fram sekatören? Det savar väl en del nu på våren, är hösten bättre tror du?
10 år och har vilken höjd och bredd? Båda träden är ju härliga men inte helt stryktåliga sorter. Det går att flytta träd, men det görs liksom beskärning inte i en handvändning.
Att träden redan efter 10 år blivit för stora för platsen är inget du kan lösa med beskärning. Inget av träden svarar bra på beskärning och lämpar sig inte att formbeskära eller på annat sätt hålla ned i höjd.
Oavsett när du beskär så kommer du inte bli nöjd med resultaten. Satsa på flytt istället!
Hej
Det är bättre om man satsa r på träd som passar din plats från början.
H.Bassam
Jo, men vem har inte planterat något som efter 10, 20 eller 40 år sedan inte helt passade? Man kan inte alltid plantera med 40-årsperspektiv heller - det blir för glest och trist!
Själv sätter jag i mina egna miljöer en hel del som jag vet att jag kommer att få ta ställning till i framtiden. Det blir tätt, och ibland blir det inte alls som jag tänkt heller.
Så jag har i hemmamiljö kommit att tänka precis tvärt emot vad många trädgårdsböcker säger. Jag planterar mer eller mindre som naturen gör själv - dvs STRÖSSLAR med buskar och träd på samma ställen. Och sedan är det urkul att se vad som klarar sig, och vad man med olika nedböjningar, uppstamningar mm kan få att hjälpa att samleva.
Och så flyttar jag en hel del också förstås. Genom att flytta saker hemma blev jag intresserad av hur man flyttade större träd, gjorde allehanda resor för att se hur det gick till i större skalor, och lärde mig mycket.
Så om något hamnade lite snett, måste fällas eller flyttas, sörj så lite som möjligt och ha inte dåligt samvete. Bara att plantera nytt eller ha kul med en flytt! :-)
Alexander-VG-zon3
10-02-2013, 23:57
Underifrån är inga problem att beskära veck grenar och i värsta fall även på bredden (mina föräldrar gör det på sitt både underifrån och på bredden) och det är också nog satt lite väl nära och börjar bli till åren och därmed stort men verkar inte alls må dåligt på den beskärning, och tulpanträd kan bli väldigt stora. Beskära ner på höjden skulle jag aldrig göra.
Sant, visst är det skillnad på uppstamning (grenar i nedre kronan) och att tooppkapa, som blir borttagning av de för trädet mest värdefulla partierna. Men om du kollar på dina föräldrars snitt i deras tulpanträd och ser hur långsam övervallningen är, så ser du ett av skälen till att beskärning av dem anses som problematisk. De står ofta öppna mycket länge med mycket långsam övervallning.
Alexander-VG-zon3
11-02-2013, 01:00
Tittar till det varje gång jag är där och har själv varit med att beskära (och rättat till efter föräldrars beskärning  ), kan dock inte jämföra med så många andra träd eller om det har gått snabbt men det har vallats över och läkt bra på dom flesta grenar. Större grenar eller där det beskärts fel har det dock blivit skador som nog är bestående. Men har man inga alternativ så är nog detta den beskärning som kan ge loss lite utrymme än på höjden, tror dock den skulle överleva vilken beskärning som helst men inte bli så snygg och mer utsatt.
Tack för svar!
Oj oj, detta blir inte lätt... Precis som Cilla säger så är det skillnad på hur omgivningen ser ut nu och för 10 år sedan. Vad som var lämpligt och snyggt då, är illa placerat idag.
Dessvärre har jag ingen bra ny plats att placera Tulpanträdet på, jag bor såpass nära havet så det är mestadels dåligt med jord och ganska utsatt med blåst osv. Tulpanen är placerat på det mest skyddade stället på hela tomten. Tror dessutom att det är för stort för att flytta, skulle behöva klippa ner det väldigt mycket isf.
Om, jag säger om, toppning blir aktuellt, när är det bäst?
Det spelar ingen större roll när du utför toppningen, den blir tyvärr aldrig bra. Det bästa resultatet du kan få (som är bäst för trädets friskhet) är snabb återväxt med fler toppar, men det finns risk för att trädet inte klarar detta.
All beskärning har ju ett syfte, och vissa träd tål faktiskt reduceringar av de mest värdefulla partierna. Då kan man ibland också välja tidpunkt för att syftet snabb återväxt eller mindre snabb återväxt ska ske. Tulpanträdet tillhör inte de lättformade träden.
Det är alltid beskärningsättet som är viktigast och alltid är viktigare än tidpunkten. Val av viss tidpunkt kan inte kompensera en illa utförd beskärning.
Tag hellre ned trädet och sätt ett annat som passar bättre.
Huggorm
11-02-2013, 20:10
Men näsduksträd blir ju inte så enormt stora, så det kanske kan stå kvar i alla fall?
Ja näsduksträdet får stå kvar, iaf ett bra tag till. Det är fortfarande ganska behändigt i storlek. Jag har varit tvungen att ta in lite grenar på det under årens lopp, men det verkar den tåla bra. Det lär nog bli grannarna som kommer att klaga på det eftersom det kommer att skymma en del av deras högt älskade havsutsikt  Det har inte blommat ännu, jag hoppas på att det kanske kan komma en blomma i år, det hade varit häftigt! Försöker låta Tulpanen vara i år också, det svider verkligen att behöva ta ner det
Hej
Jag ska skriva vad läste jag i dag:
1 beskärning ska göra på vinter. för att skador ta låg tid för att bli friska.
2 Deras aktvetet ligger i centrum så man kan inte toppa dem.
3 ta alltid bort skadad delar, och grenar som växter mot centrum.
4 bästa tid för flyttar växter i hösten, men ska vet före att sugrätter lägger på kanten av krona. och under flytt
ska man ta stort mängden av jord plus växter behöver mera vatten, för att växter förlorar mycket sugrötter genom flytt. h. Bassam
Hej
Jag ska skriva vad läste jag i dag:
1 beskärning ska göra på vinter. för att sår ta låg tid för att bli friska.
2 Deras aktevitet ligger i centrum så man kan inte toppa dem.
3 ta alltid bort skadad delar, och grenar som växter mot centrum.
4 bästa tid för flyttar växter i hösten, men ska vet före att sugsrötter lägger på kanten av krona. och under flytt ska man ta stort mängden av jord plus växter behöver mera vatten, för att växter förlorar mycket sugsrötter genom flytt. h. Bassam
Monaxe - Ditt tulpanträd hade gärna fått flytta till mig om det hade gått  Skämt åsido, det är svårt att förutse hur stora träd blir, speciellt om det är känsliga arter där man är tveksam om härdigheten... Jag har själv ett par chansningar i trädgården som jag hoppas växer sig lite mindre än de gör på sydligare breddgrader, eller iaf långsammare. Men det är ju den chansningen som är kul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|