Hej! Helt grön när det gäller allt vad växter heter så jag behöver lite hjälp:)
Bygger som sagt en stuga i Kroatien, detta på en ö som heter Brac utanför Split. Hela tomten är på 100m2 så det hela är ganska litet. Allt är stensatt och gjutet i sten och betong. Murarna ni ser på bilderna är dock ihåliga. På nedre muren blir rabatten ca15cm bred och 30-50cm djup. På den övre muren ca 15cm brett och bara någon dryg dm djup.
Tänker mig en pergula som går mellan den nedre muren och huset och som går längs med hela muren vilket är ca 20m.
I den övre muren kan man bla ha växter som hänger ner på utsidan av muren där det går en gångväg.
På den nedre terassen längst till höger skall det stå en murad spis och mellan spisen och det lilla fönstret finns det faktiskt möjlighet för växt att leta sig ner i marken med rötter. Denna växt skulle kunna slingra sig emot spisen och upp längs skorstenen. Boganville kanske? lr hur det nu stavas:)
Inser att mängden jord inte är stor i rabatterna och att det därför krävs en viss extra övervakning när det gäller bevattning osv. Tänkte lösa det med vattentimer och/eller någon granne som kan titta till det när man inte är där. Mitt gråvatten (avlopp exkl toavatten) går ner i berget under huset men jag har gjort så att det går via en pumpgrop på ca 100-200L. Tanken är att använda detta vatten till rabatter, bl.a. för att minska mängden vatten som går ner i berget. Det kan gå ut i samma system som sköter bevattningen när jag inte är där. Är medveten om att jag bör använda mindre diskmedel osv och att det dessutom bör vara speciella rengöringsmedel. Kommer inte att installera tvättmaskin i första taget.
En drömväxt skulle vara en växt som inte behöver för mkt jord, som klarar av övervattning men också torka, som är vacker, lättskött, går att äta, mm. Finns det en sådan växt:) Viktigaste är väl att den är tålig och lättskött generellt. Bör kanske tillägga att det ligger åt söder så mkt sol och 40grader är inte ovanligt. På vintern är det frost på nätterna och 5-10grader på dagen. Det händer att de har snö med medeltemp under noll men det är ovanligt. Tror det faller omkring 700mm regn per år.
Hoppas någon orkat läsa allt jag skrivit och har energi kvar till att komma med tips och ideer.
MVH Michael Göteborg