Full version: persikoträd
160kvm stort hus
Precis, vill veta allt så alla somhar nått att erbjuda, skriv!!

Bor i haninge ca 2 mil utanför sthlm zon 2-3 tror jag...

Mvh G
Cilla
Persika är svår att odla utomhus i kruka tyvärr. Den vanliga sorten i handeln är Frost och ibland finns den något härdigare sorten Anna Helena också. Kanske kommer det i år dvärgsorter eller nya sorter som jag inte stött på - men härdigare än de två ovan måste en krukodlad utomhuspersika nog vara.

Alternativet är att man ställer in den i svalt utrymme under vintern och skuggar den en tid på våren när man tar ut den. Då tror jag att det skulle kunna fungera.
Micke
Hakar på tråden med egna frågor om persika. En trädgårdsfirma här i södra Finland har fått in en baltisk självpollinerande sort som heter Maira och som de tycker att man kunde prova på friland i zon 1-2 (motsvarar 3-4 i Sverige). Okej, här kör de uppenbarligen med Microsoft-metoden: låt kunderna köpa produkten och testa om den fungerar. Men jag är så pass intresserad att jag kanske försöker i alla fall. Någon som har synpunkter på jordmån, eventuella beskärningsbehov (och i så fall tidpunkt) och vilken ohyra den kommer att drabbas av? Finns det rent av någon som redan har erfarenheter av denna sort?

Micke
andreas i uppsala
ett tips är ju alltid att läsa på internet. Det enda som inte står på internet är att sån där krussjuka kan undvikas om man planterar persikan under tak eller på en väldigt torr plats
Cilla
Det var intressant Andreas, det har jag inte hört förut. Har du testat detta eller fått informationen av någon som testat? Låter logiskt eftersom svampens sporer säkert som de flesta andra behöver fukt för att sprida sig vidare. Annars brukar god bevattning av plantan, balanserad gödning och borttagande av angripna blad vara receptet. Ändå brukar sjukan inte kunna undvikas. E-plantgruppen tog bort persikan Anna Helena bl a av det skälet (samt att den inte var härdig).

Beskärning av persika är avancerad i Nya beskärningsboken (Vollbrecht). Jag brukar beskära spaljépersika efter skörd, och det har givit bra resultat. Men ska man vara helt nöjd ska man säkert följa Vollbrechts råd:

Första året efter plantering: Efter skörd skär tillbaka grenarnas ledskott till ca hälften, strax utanför utåtriktade ögon. Spar friska ocvh välplacerade skott.
Korsande grenar (grövre än årsskott): tas bort under JAS, dvs juli, augusti, september
Andra och följande år efter plantering: På hösten skär tillbaka ledskotten till hälften som föregående år. Alla sidogrenar nedanför understa grenen tas bort.
På våren: Skär bort fruset och dött.
Micke
CITAT (andreas i uppsala @ 01-04-2004, 23:42)
ett tips är ju alltid att läsa på internet. Det enda som inte står på internet är att sån där krussjuka kan undvikas om man planterar persikan under tak eller på en väldigt torr plats

Aj, sjutton, trodde att det här var internet... tongue.gif

Micke
andreas i uppsala
menade google tongue.gif
Micke
Nåjo, i och för sig. Men här på odla.nu "känner" man ju lite folk och har bättre möjlighet att bedöma deras sakkunskap. På internet finns nämligen hur mycket fakta och lögner som helst. Men det kanske inte var meningen att man skulle fråga om råd, utan bara ge?

Micke
TeliaNet
(Prunus persica) tämligen litet träd inom familjen rosväxter. Det har lansettlika blad och rosenröda blommor. Frukten, en stenfrukt, har sammetsluden yta, saftigt, aromatiskt fruktkött och en på ytan fårad sten, "kärnan". Persika med glatt yta kallas nektarin. Persikan härstammar från Kina och odlas i Orienten, Kalifornien, Sydafrika och Sydeuropa. I Sverige sker odling mest i växthus; i Sydsverige kan trädet dock övervintra på skyddade platser.
Ur Stora Focus © Norstedts Ordbok 2001
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
detta fans i stora fokus 2000.
hoppas det är till nån hjälp.
Virgo
Har planterat ett persiko träd vid Mälaren och det trädet är ungefär 15 år gammalt och ger fortfarande en massa persikor, fastän det drabbats av krussjuka och annat elände. Det är nog Zon I ellerII där i varjefall 1/2 II.

Ohyra på trädet har jag inte sett förutom några småmyror.

Det värsta med persikoträd är ju att de blommar så förbaskat tidigt. Bina har ju knappt vaknat och när blomning sker så brukar det alltid bli en redig köldknäpp, så att insekterna är förlamade och inte kan göra sitt jobb.
Sen finns ju risken att frosten tar resten av blommorna.

Så i Zon III-IV så bör trädet stå i soligt o lugnt läge Jorden bör vara väldränerad.
God luck! Persikorna blir jättesaftiga!
Micke
Tack för det Cilla, TeliaNet och Virgo! Låter ju ändå uppmuntrande det där, Virgo - om man tillåter sig lite önsketänkande och om överraskningarna från andra sidan den gamla järnridån håller någorlunda samma klass som staketdruvorna så kanske det inte är helt omöjligt hålla ett persikoträd vid liv på friland ens här i närheten av Helsingfors. Nå, om man inte provar får man aldrig veta, kanske man skulle göra en Microsoft i alla fall...

Micke
Christer i Falköping
Frost är ju "uppdaterat" till zon 4 nu. Jag har ett Frost, som står väldigt utsatt för nordliga vindar här i zon3-4. Det har klarat vintern utan problem. Men jag skall kanske tilläga att jag har väldigt sandig jord och det hjälper till med härdigheten.
Christer.
Micke
Då kanske "Maira" är en härdigare sort, eftersom samma firma säljer "Frost" och den tycker de inte att man ska försöka med på friland här. Sjutton också, nu blir man ännu mer sugen på att försöka... wacko.gif

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon