Ladasta
Hejsan. Jag jobbar på ett kontor och vi har länge misskött våran stora (tidigare) fina växt. Jag har åtagit mig att försöka återuppliva den. Mest genom att faktiskt vattna den...

Men det börjar kännas hopplöst. Stammen känns helt utorkad och mer och mer blad faller av. Dock växer det fortfarande ut nya blad högst upp otroligt nog.

Så frågan är finns det hopp? Eller borde vi ge upp och låta våran växt få hamna i växthimlen?
Och om det finns hopp vad ska jag göra? Och säg inte plantera om den,för det känns väldigt jobbigt...

[attachment=74931:bild__6_.JPG]
addo
Ja det finns hopp i alla fall för huvudstammen, jag har räddat en Dracaena i ungefär samma skick på mitt jobb.

Börja med att ställa den nedanför ett soligt fönster, vanlig kontorsbelysning är för svag och har fel spektrum för växter.

Sen vattnar du den ordentligt varje gång jorden är nästan snustorr. Jag skulle inte använda "sjävbevattningsröret" då det är lätt att man övervattnar då. (övervattning är minst lika dåligt som undervattning)

Sen håller du noggrann koll på nytillväxten och ser när den böjar skjuta fart (om ett par månader antagligen)

Då planterar du om den i en lika stor kruka, i grus- eller lecablandad planteringsjord. Du kan klippa bort gamla döda rötter i samband med detta. Döda löv och stammar kan du klippa på en gång.

Tyvärr måste du plantera om den, men gör det först efter den har piggnat till annars kan det bli för stora förändringar på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon