Full version: Melon
Marina75
Ska man verkligen börja förså melon i april som det står på påsarna. Känns bara som om det aldrig kommer hinna mogna då när man bor i zon 5. Någon kunnig som kan ge mig svaret ?
Gåsis
Tror melon är svår på friland i zon fem. Man vinner inte så mycket på tidig sådd, utplanteringsdatum skiljer inte så mycket i Sverige och inne mår de inte så bra. Vi i norr har kortare sommar eftersom hösten kommer så tidigt. Jag är inte säker på allt jag skriver, men enligt mig är melon på friland helt omöjligt i zon sju iaf.
/Åsa
Marina75
Glömde & skriva att jag har växthus
Gåsis
Då fick du ju riktigt dåliga råd crying.gif du får hoppas på andra.
/Åsa
Eva 33c
Jag sår mina meloner i mitten av april och sätter ut melonerna där i slutet av maj-början juni. Bor i zon 5 med växthus. Sår du tidigare måste du plantera ut dem i växthuset tidigare, och då måste du se till att ha uppvärmning. Melonerna vill ha varmt, som gurka. Inte mindre än 15 grader som lägsta natt-temperatur och varmare under den ljusa delen av dygnet. Det ställer sig rätt dyrbart i zon 5. Från 1 april brukar jag sätta in värmaren i mitt växthus, men då bara för att hålla frostfritt. Jag tror inte ens min fläkt skulle kunna hålla 15 grader om den så gick dygnet runt. Det blir fortfarande kalla nätter och dagarna är inte så långa. Får melonerna inte den värme de vill ha så kanske de inte precis dör, men de kommer att stanna i växten och då är ju den tidiga förkultiveringen bortkastad i alla fall. Bättre att så senare så de kan hålla god fart i sin tillväxt.
Pyssel-Fia
Meloner är riktigt snabbväxande och gror snabbt så det funkar nog i april.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon